Advertisement

Annons

Slitage

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Är där någon som har erfarenhet av att redovisa slitage på hus och objektiv?
Jag är anställd i ett företag (inte som fotograf) men tar otroligt många bilder åt företaget.
Jag önskar en kompensation och det kan dom ge mig iform av att köpa tillbehör till min kamera.
Nu sitter jag och räknar på hur många exponeringar jag har gjort och gör.

Men vad är rimligt och när börjar en kamera egentligen mista sitt värde?!

Sen undrar jag var/hur jag kan se hur många exponeringar mina hus har gjort totalt.

Tack.

Om du kan se hur många exponeringar dina hus gått beror på vad det är för hus. Det är möjligt att du måste skicka in kamerorna på en serviceverkstad för att få det utläst.

Förväntad livslängd på slutaren beror också på vad det är för kamerahus det handlar om.

För proffisionell användning gissar jag att ett hus är slut efter 2-3 år.
Men det borde vara flera som kan säga hur länge prylarna håller.

Att i efterhand "önska" ersättning för användande av egen kamera kan vara svårt. De flesta företag skulle nog neka ...
Det är alltid bättre att göra upp i förhand.

Annars kanske man kan se det som att en kamera har tre-fem års livslängd. Under dessa år och fem arbetsdagar/vecka skall kameran betalas. Räkna ut ett dagspris för din utrustning, detta kan bli ett riktmärke för din ersättning. Om du då väljer att ta heldags-, halvdags- eller timpris kan bero på fototillfället.

/jonas

Att i efterhand "önska" ersättning för användande av egen kamera kan vara svårt. De flesta företag skulle nog neka ...
Det är alltid bättre att göra upp i förhand.

Annars kanske man kan se det som att en kamera har tre-fem års livslängd. Under dessa år och fem arbetsdagar/vecka skall kameran betalas. Räkna ut ett dagspris för din utrustning, detta kan bli ett riktmärke för din ersättning. Om du då väljer att ta heldags-, halvdags- eller timpris kan bero på fototillfället.

/jonas

Lite huvudräkning

Kamerans livslängd 5 år
5 år ggr c:a 2000 timmar är 10 000 timmar.

Kamerans pris 30 000 kronor

30 000/10 000=3 kr. Kamerans värdeminskning per använd timme är 3 kronor.

För en heldag på jobbet kan TS alltså få tillbehör till ett värde av 24 kronor. Det blir ju en halv putsduk det :)

Petter ...

Lite huvudräkning

Kamerans livslängd 5 år
5 år ggr c:a 2000 timmar är 10 000 timmar.

Kamerans pris 30 000 kronor

30 000/10 000=3 kr. Kamerans värdeminskning per använd timme är 3 kronor.
För en heldag på jobbet kan TS alltså få tillbehör till ett värde av 24 kronor. Det blir ju en halv putsduk det :)

//fast om kameran används varje dag i 8 timmar kan man nog inte räkna med att den håller i fem år...
rimligt är väl att räkna på att den skrivs av på tre år även om den kanske håller längre. men om det är så att kameran används mycket och inom jobbet dessutom så bör firman hålla med kameran.
omöjligt att räkna på så länge vi inte vet vad det är för en kamera och vad för optik som förväntas sitta på den.. Ju
Tomas

hmm, borde man inte kunna göra avdrag på deklarationen istället.
Alltså - kameran används ju i jobbet, som ett redskap i inkomstens förvärvande.

Hur gör poliser som måste köpa sin uniform själva. Drar de av det i deklarationen?

Petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar