Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slippa moms från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
zlice skrev:
Ok.. jag hittade informationen där detta talas om.

Det står ingenting om begagnade varor.

Med andra ord så kan jag åka en weekend till New York, handla objektiv, använda dem och sedan ta med dom hem utan extra avgifter.

Tull och moms gäller allt som importeras även begagnat.
Det kan till och med vara en förlustaffär att ta in beg objektiv eftersom begpriset i Sverige kan ligga över inköpspriset i NY.
 
Skulle man kunna tex kunna mellanlanda i tyskland på hemvägen och där betala 12% moms, för att sedan fortsätta till sverige och ta in varorna utan att tulla och momsa eftersom man redan gjort det i ett EU-land?
Det är bara en helt hypotetisk fråga.
 
Jag bara funderar på hur många som egentligen åker dit på detta. Jag antar att det är många som åker utomlands med sin systemkamera och några objektiv och sedan kommer hem med samma grejer...+ eventuellt ett extra objektiv. Kan inte tänka mig att de lägger energi på om ett enstaka objektiv ser relativt nytt ut. Låter så långsökt bara. Man kan ju ha köpt det begagnat eller fått det av en släkting eller v fn som helst.
Snälla, svara inte bara att det är upp till mig att bevisa, för jag har sett det svaret för många gånger. ;)
 
Nu får man som sagt var se detta lite som ett hypotetiskt resonemang. Precis som många kör piratkopierade spel är det nog inte många som anmäler sina importerade varor frivilligt.
Skulle man bli tagen och tullen kräver kvitto så får man hosta upp det, men man kan ju helt enkelt göra så att man kalkylerar moms och tull och "slipper" man så är det bonus.

Att planera att inte betala moms och tull och gnälla för att man eventuellt får göra det är däremot bara lätt jobbigt. Detta med tullar är inget nytt påfund och skulle man vilja påverka det har man haft gott om tid på sig att göra detta politiskt, att smita från det är inte rätt metod då det inte förändrar något i grunden.
 
tobias.e skrev:
Jag upphör inte att förvånas över med vilken stolthet (istälet för sämre ord) vissa visar upp sin egoism och snålhet.

Att tycka det är OK att välja vilka skatter man skall betala och inte är likvärdigt med att gå till bilhandlarn, riva ut baksätet ur en bil (för det vill jag ändå inte ha), betala 80% av priset och sticka. Eller att ta ett par Nikeskor och lägga 50 spänn i hyllan eftersom man bara vill betala för skorna, inte reklamen eller Nikeledningens representation.

Skatter handlar om kompromisser: vissa vill ha mer försvar, andra mer skola, en del mer kultur. Vart fjärde år väljer man vad pengarna går till, men däremellan man måste köpa hela paketet eller hoppa av (flytta ut i en koja i skogen).

Personligen är jag glad så länge jag betalar in mer än jag får ut (även om en del av stålarna går till sånt jag verkligen inte gillar). I praktiken betyder det att jag är frisk och har ett hyffsat jobb med hyffsat pröjs. Att vara sjuk och lågavlönad hade inte gjort mig gladare.
Vi får alla ta vårat ansvar för våra handligar oavsett lagar och förordningar och oavsett graden av handlingen.
Egentligen handlar det om moral och etik, både personlig och samhällig. Att jämföra "moms-smitning" av personlig konsumtion vid utlandsvistelser (tex ett objektiv eller en guldring) med rån eller dylikt är absurbt och löjligt. Visst det kanske inte är lagligt men det finns många saker här i landet som inte är lagligt men som gemene man ändå gör ibland. Vem har inte gått mot rött ljus Eller kört bil utan bilbälte Eller fört in lite för mycket alkohol/ciggaretter Eller köpt lite hembränt Eller rökt lite marijuan Eller låtit kompisens kompis fixa elen, rören eller bilen mot oskattad ersättning Eller försökt spä på avdragen i deklarationen Eller har installerat en mjukvara utan att betala för den Eller tagit en penna från jobbet (gäller framförallt statsanställda) Eller kopierat en videorulle Eller fört in någon utomeuropeisk pryl värt över 1700 spänn utan att betala moms för det.....????

Det finns säkert människor som aldrig har gjort något olaglit men jag är övertygad om att det finns betydligt fler människor som har gjort något olagligt. Betyder det att merparten av befolkningen har en dålig moral eller...?

Jag får en känsla av att vissa olagligheter är mer okej, för många människor, om de görs i tysthet (dvs något man gör men inte pratar om) än om de görs eller dryftas om relativt öppet, som här... Om den känslan stämmer så kan man ju fråga sig varför det är på det viset...?

Jag skulle inte skämmas en sekund om jag köper ett objektiv i USA och skippar införtullningen och - personligen - tjänar några tusen på affären. Betyder det att jag har en dålig/degenererad moral och etik? Betyder det att jag borde bestraffas...?
(Observera att jag inte har sagt att jag är beredd att råna en fotoaffär)

En sista sak,
Att vi lever i en demokrati betyder inte per automatik att allting är demokratiskt. Det betyder ej heller att allting är bra för alla människor och att om det inte är det så är det bara för individen att göra något åt saken.
Dock betyder det att jag som individ är tvungen att acceptera (betyder inte nödvändigtvis att man ideologiskt accepterar/samtycker) eventuella konsekvenser av mina handlingar...
 
Dajo skrev:
Tull och moms gäller allt som importeras även begagnat.
Det kan till och med vara en förlustaffär att ta in beg objektiv eftersom begpriset i Sverige kan ligga över inköpspriset i NY.

Om jag då köper ett begagnat objektiv för "hur billigt som helst".. vi säger 2000 kr för ett begagnat 16-35/2.8 (som kostar nästan 10 000 kr i usa och nästan 17 000 kr här). Själv vet jag inte hur gammalt objektivet är.. det kan vara en vecka gammalt, eller lika gärna 5 år.

Vem avgör då beg.priset som det ska tullas för?

Jag spekulerar ganska mycket här och det är väl för min dåliga kunskap.. men det känns inte som om jag är den enda.

Var ligger bevisbördan i det ni säger.. hänvisa till texter är ni snälla, jag är jättedålig att hitta den informationen som ni tydligen redan har.
 
Ok, så istort sett skulle jag kunna få betala tull och moms på min egen begagnade kamerautrustning som jag har med mig på resa? Ja eller bärbar dator osv.? För jag kan ju ha handlat den utomlands? Och tänk om jag faktiskt gjort det, handlat den utomlands för flera år sedan, kan man då få betala moms+tull efter flera år? Ja eller till och med mer än en gång? Det låter ju snurrigt... Man måste ju få ha med sig kamera på semestern? Däremot om man har med sig en väska med 100 Mp3-spelare nya i förpackning kan jag förstå att det blir moms + tull..

/Magnus
 
zlice skrev:
Om jag då köper ett begagnat objektiv för "hur billigt som helst".. vi säger 2000 kr för ett begagnat 16-35/2.8 (som kostar nästan 10 000 kr i usa och nästan 17 000 kr här). Själv vet jag inte hur gammalt objektivet är.. det kan vara en vecka gammalt, eller lika gärna 5 år.

Vem avgör då beg.priset som det ska tullas för?

Jag spekulerar ganska mycket här och det är väl för min dåliga kunskap.. men det känns inte som om jag är den enda.

Var ligger bevisbördan i det ni säger.. hänvisa till texter är ni snälla, jag är jättedålig att hitta den informationen som ni tydligen redan har.

Tullen bryr sig inte om såna saker. De har annat att göra som har mycket högre prioritet.
Men att avgöra hur gammalt objektivet är går lätt. Bara vänd på det och titta i botten så står där en kod som säger vilket år och månad det är tillverkat
 
Många spekulationer...skulle vara kul att få information från någon som verkligen HAR rest med sin utrustning OCH blivit stoppad i tullen...

Har ni behövet bevisa något om er utrustning?
 
Kakelgasten skrev:
Många spekulationer...skulle vara kul att få information från någon som verkligen HAR rest med sin utrustning OCH blivit stoppad i tullen...

Har ni behövet bevisa något om er utrustning?

Spekulationer är det ju inte, det är fakta om hur det ska hanteras, att man sedan inte blir stoppad eller att tullen inte bryr sig när man blir stoppad förändrar inte saken i sig.
 
Kakelgasten skrev:
Många spekulationer...skulle vara kul att få information från någon som verkligen HAR rest med sin utrustning OCH blivit stoppad i tullen...

Har ni behövet bevisa något om er utrustning?

2 tillfällen varav ett inte är självupplevt.


1.
Jag hämtade en kompis på Landvetter i julas och han blev stoppad när vi skulle lasta in packningen i bilen utanför flygplatsen. Det var kameraväskan dom ville titta i men där fanns bara väl använda och slitna prylar så tullkvinnan tackade för vår tid och önskade ett gott nytt år vilket hon nog inte skulle gjort om man hade hela kameraväskan full med prylar inköpta i NY.

Samtidigt vet jag en handfull personer som kommit undan utan att ha blivit stoppade och i ett fall där han stoppades och släppte igenom honom med kommentaren "fin kamera det där...".

Så det är lite av ett lotteri att föra in kamerautrustning utan att tulla och man får nog räkna med moms + straffavgifter och se det som en vinst först när man kommit hem (även om tullen i princip kan stoppa dig på gatan 6 månader senare och begära att du betalar moms på prylarna vilket väl aldrig hänt i praktiken men ändå).

2.
Min morbror blev debiterad tull och moms för sin nya Norskköpta dykutrustning när han kom hem från Thailand där han varit på dyksemester.
Originalkvitton löste det problemet.
Krångligt för honom då han är sjöman och skulle åka och jobba i anslutning till hemkomsten men var nu tvungen att fixa fram kvitton och överklaga tullens beslut.
Han fick rätt....
 
Jag fattar inte alla resonemang om moral , lagar och etik. Att undvika skatt är ju något alla företag gör. Precis som att Skatteverket undviker att medge avdrag och gärna ger skattetillägg. Varför tror ni att alla småföretag är beroende av revisorer?
 
Dajo skrev:
2 tillfällen varav ett inte är självupplevt.


1.
Jag hämtade en kompis på Landvetter i julas och han blev stoppad när vi skulle lasta in packningen i bilen utanför flygplatsen. Det var kameraväskan dom ville titta i men där fanns bara väl använda och slitna prylar så tullkvinnan tackade för vår tid och önskade ett gott nytt år vilket hon nog inte skulle gjort om man hade hela kameraväskan full med prylar inköpta i NY.

Samtidigt vet jag en handfull personer som kommit undan utan att ha blivit stoppade och i ett fall där han stoppades och släppte igenom honom med kommentaren "fin kamera det där...".

Så det är lite av ett lotteri att föra in kamerautrustning utan att tulla och man får nog räkna med moms + straffavgifter och se det som en vinst först när man kommit hem (även om tullen i princip kan stoppa dig på gatan 6 månader senare och begära att du betalar moms på prylarna vilket väl aldrig hänt i praktiken men ändå).

2.
Min morbror blev debiterad tull och moms för sin nya Norskköpta dykutrustning när han kom hem från Thailand där han varit på dyksemester.
Originalkvitton löste det problemet.
Krångligt för honom då han är sjöman och skulle åka och jobba i anslutning till hemkomsten men var nu tvungen att fixa fram kvitton och överklaga tullens beslut.
Han fick rätt....

Då hade inte ni heller blivit stoppade med foto utrustning. De tullarna som springer och snokar på parkeringarna utanför flygplatsen är säkert inte ute efter kameror och objektiv.

På tal om Thailand som du skrev om så köper jag all min kamera utrustning i Bangkok. De 10 sista resorna hem därifrån har jag haft mycket kameror och objektiv med mig varje gång. Om tullen vill se i din väska och grejorna ligger där så frågar de inte ens om man köpt dem. Går du med utrustningen synlig i handen när du går igenom tullen så säger de inget då heller.
 
Lars Johnsson skrev:
Då hade inte ni heller blivit stoppade med foto utrustning. De tullarna som springer och snokar på parkeringarna utanför flygplatsen är säkert inte ute efter kameror och objektiv.

Det var just det dom var. Det var kameraväskan dom kikade i och visade inget intresse för alla småpåsar med batterier och annat i den välfyllda väskan utan dat var kameran och dom 4-5 objektiven dom granskade.
Engångsföreteelse? Kanske det, men det har hänt och kan teoretiskt hända igen.

På tal om Thailand som du skrev om så köper jag all min kamera utrustning i Bangkok. De 10 sista resorna hem därifrån har jag haft mycket kameror och objektiv med mig varje gång. Om tullen vill se i din väska och grejorna ligger där så frågar de inte ens om man köpt dem. Går du med utrustningen synlig i handen när du går igenom tullen så säger de inget då heller. [/B]

Från Thailand är det inte kapitalvaror tullen letar efter. Min gissning är att det går ett anltal knarksmugglare på varje svensk som åker dit där nere. Betydligt högre prioritet för tullen. Att då ödsla tid på kapitalvaror när man vill kontrollera så många resenärer som möjligt med tanke på narkotika är inte bara osannolikt utan även dumt.

Från USA vet man att resenären inte har sådant med sig då deras flygplatspolis/tull är ytterst effektiva efter 11 september.

Olika resmål har olika "problem".
Från USA är det endast kapitalvaror/kläder som gäller med några få undantag.
 
Daniel,

Att tullen vill titta i kamera väskan innebär inte att det är kameror man är ute efter. Tullarna som letar efter smuggelgods utanför flygplatserna är inte ute efter kameror. Men givetvis kan de ta en för vad som helst. Men kameror är inte anledningen till att snokar där.
Och sen är jag säker på att det smugglas in många gånger mer kläder från Thailand än från USA.
 
davidvpt skrev:
Spekulationer är det ju inte, det är fakta om hur det ska hanteras, att man sedan inte blir stoppad eller att tullen inte bryr sig när man blir stoppad förändrar inte saken i sig.

Nu var det inte så att jag skrev att ALLA spekulerar...

Jag skrev MÅNGA...och många är det som spekulerat här om vad som är rätt eller fel.

Även spekulationer om vad man bör/inte bör göra för att "slippa undan".

Därav min undran om det fanns någon som hade konkreta självupplevda erfarenheter som kunde komma med ett rakt svar.

MEN som "vanligt" så är det alltid någon som tycks tro att man ifrågasätter hela jävla trådens innehåll.
 
Nu har jag inte blivit stoppad personligen, men ett paket som var till mig fastnade i tullen. Det var en klocka som jag skickat till USA för garantirep och när den kom tillbaka så var det stopp. För att tullen skulle släppa paketet till mig var jag tvungen att uppvisa kvitto på försändelsen till USA där det stod att klockan gick till avsändare av paketet som de stoppade. Dessutom hade jag originalkvitto på klockan, men detta behövde jag inte uppvisa. Ibland är de väldigt noga med alla papper, ibland inte alls.
 
Nefertari skrev:
Jag fattar inte alla resonemang om moral , lagar och etik. Att undvika skatt är ju något alla företag gör. Precis som att Skatteverket undviker att medge avdrag och gärna ger skattetillägg. Varför tror ni att alla småföretag är beroende av revisorer?
Småföretag (beroende på företagsform) likväl som stora företag är beroende av revisorer tack vare lagstiftning (eller om man kanske ska skriva på grund av).
 
davidvpt skrev:Nu får man som sagt var se detta lite som ett hypotetiskt resonemang. Precis som många kör piratkopierade spel är det nog inte många som anmäler sina importerade varor frivilligt.
Skulle man bli tagen och tullen kräver kvitto så får man hosta upp det
Brottet man blir anklagad för i så fall är varusmuggling, och har man otur så kan man få de insmugglade varorna förverkade. (Förutom straffet som troligen blir böter.)

PD
 
davidvpt skrev:
Småföretag (beroende på företagsform) likväl som stora företag är beroende av revisorer tack vare lagstiftning (eller om man kanske ska skriva på grund av).
Småföretagare med enskild firma är inte tvungna enligt lag att ha revisorer, men behöver det i praktiken för att kunna delta i skattetrixandet på Skatteverkets nivå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.