tobias.e skrev:
Jag upphör inte att förvånas över med vilken stolthet (istälet för sämre ord) vissa visar upp sin egoism och snålhet.
Att tycka det är OK att välja vilka skatter man skall betala och inte är likvärdigt med att gå till bilhandlarn, riva ut baksätet ur en bil (för det vill jag ändå inte ha), betala 80% av priset och sticka. Eller att ta ett par Nikeskor och lägga 50 spänn i hyllan eftersom man bara vill betala för skorna, inte reklamen eller Nikeledningens representation.
Skatter handlar om kompromisser: vissa vill ha mer försvar, andra mer skola, en del mer kultur. Vart fjärde år väljer man vad pengarna går till, men däremellan man måste köpa hela paketet eller hoppa av (flytta ut i en koja i skogen).
Personligen är jag glad så länge jag betalar in mer än jag får ut (även om en del av stålarna går till sånt jag verkligen inte gillar). I praktiken betyder det att jag är frisk och har ett hyffsat jobb med hyffsat pröjs. Att vara sjuk och lågavlönad hade inte gjort mig gladare.
Vi får alla ta vårat ansvar för våra handligar oavsett lagar och förordningar och oavsett graden av handlingen.
Egentligen handlar det om moral och etik, både personlig och samhällig. Att jämföra "moms-smitning" av personlig konsumtion vid utlandsvistelser (tex ett objektiv eller en guldring) med rån eller dylikt är absurbt och löjligt. Visst det kanske inte är
lagligt men det finns många saker här i landet som inte är lagligt men som gemene man ändå gör ibland. Vem har inte gått mot rött ljus Eller kört bil utan bilbälte Eller fört in lite för mycket alkohol/ciggaretter Eller köpt lite hembränt Eller rökt lite marijuan Eller låtit kompisens kompis fixa elen, rören eller bilen mot oskattad ersättning Eller försökt spä på avdragen i deklarationen Eller har installerat en mjukvara utan att betala för den Eller tagit en penna från jobbet (gäller framförallt statsanställda) Eller kopierat en videorulle Eller fört in någon utomeuropeisk pryl värt över 1700 spänn utan att betala moms för det.....????
Det finns säkert människor som
aldrig har gjort något olaglit men jag är övertygad om att det finns betydligt fler människor som har gjort
något olagligt. Betyder det att merparten av befolkningen har en dålig moral eller...?
Jag får en känsla av att vissa olagligheter är mer okej, för många människor, om de görs i tysthet (dvs något man gör men inte pratar om) än om de görs eller dryftas om relativt öppet, som här... Om den känslan stämmer så kan man ju fråga sig varför det är på det viset...?
Jag skulle inte skämmas en sekund om jag köper ett objektiv i USA och skippar införtullningen och - personligen - tjänar några tusen på affären. Betyder det att jag har en dålig/degenererad moral och etik? Betyder det att jag borde bestraffas...?
(Observera att jag inte har sagt att jag är beredd att råna en fotoaffär)
En sista sak,
Att vi lever i en demokrati betyder inte per automatik att allting är demokratiskt. Det betyder ej heller att allting är bra för alla människor och att om det inte är det så är det bara för individen att göra något åt saken.
Dock betyder det att jag som individ är tvungen att acceptera (betyder inte nödvändigtvis att man ideologiskt accepterar/samtycker) eventuella konsekvenser av mina handlingar...