Annons

Slippa moms från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Damocles skrev:
Dessutom har jag för mig att sist jag läste en folder om det när jag var på resa så gällde även denna summa saker som kan tänkas behövas på resan. Typ förnödenheter. Så är du inte anställd fotograf kan de nog neka kameraprylar där också.

Jag vill minnas att den summan tar allt (oavsett varför du köpt det) som inte har andra införselrestriktioner typ sprit, tobak osv.
(taxfree-spriten och perfymen räknas med i dom 1700kr).

Så vad du jobbar med är nog inte relevant.
 
Importerar man (utan att själv ta med det vid passage av gränskontroll) så slipper man betala tull på varor som understiger ett värde av 300 kronor (till skillnad från de både moms och tullbefriade varorna under 1700 när man tar det med sig in i landet personligen). Dock ska man ändå betala moms på sakerna och då tullavgiften är tämligen låg i sammanhanget så är det knappt så det märks.
 
Johan Carlström skrev:
Hur många % är det då om man beställer? Är det 25 galna %

Ja, det är 25% moms samt lite varierande tull beroende på vad man beställer.
digitalkameror har 0% i tull
Objektiv har 6.7% i tull
Osv
 
Jag har kollat med tullen.

På digital kameror och DSLR (kamerahus) är där ingen tull moms på 25 % Tillkommer

På objektiv är det 6,7 % tull + moms på 25 % Tillkommer

Beräkningsexempel
Nikon 70-200 VR från BHPhoto:

1650$ = 11 500
Frakt = 500
Tull (12 000 * 6,7%) = 800
Moms ((12 000 + 800) * 25%) = 3200
Totalsumma: 12 000 + 804 + 3201 = 16 000

Det är ju fortfarande 6 000 billigare än i sverige men att 4 000 kr skall gå i tull och moms suger.. för dom 4 000 har man flygresan betald =)

Ang butiker inom EU så är jag klart intresserad av detta också, hittade en i storbrittanien och deras pris på ovan nämda objektiv var 1280£ = 17 200 så det är ändå billigare med USA.
 
Johan Carlström skrev:
Vad finns det för bra fotoaffärer i EU då?

Technikdirect.de finns ju men där kommer du i en snar framtid att debiteras Svensk moms av butiken. Det betyder att det kan löna sig att åka dit personligen och passa på att fylla upp öl och vinförrådet samtidigt.
 
BIF-BigFoot skrev:
Jag har kollat med tullen.

På digital kameror och DSLR (kamerahus) är där ingen tull moms på 25 % Tillkommer

På objektiv är det 6,7 % tull + moms på 25 % Tillkommer

Beräkningsexempel
Nikon 70-200 VR från BHPhoto:

1650$ = 11 500
Frakt = 500
Tull (12 000 * 6,7%) = 800
Moms ((12 000 + 800) * 25%) = 3200
Totalsumma: 12 000 + 804 + 3201 = 16 000

Det är ju fortfarande 6 000 billigare än i sverige men att 4 000 kr skall gå i tull och moms suger.. för dom 4 000 har man flygresan betald =)

Ang butiker inom EU så är jag klart intresserad av detta också, hittade en i storbrittanien och deras pris på ovan nämda objektiv var 1280£ = 17 200 så det är ändå billigare med USA.

Du betalar inte tull på fraktkostnaden.
Sedan kostar ett 70-200 VR 19200kr i sverige.
 
BIF-BigFoot skrev:
Ahh ok . spelar visseligen ingen större roll om du tullar frakten, inga stora pengar (30-35 kr). men Moms skall betalas på frakten..

Så vr gluggen har kommit under 20000 var ett tag sedan jag jämförde sist.. men det är ju vinst på 4000 ändå =)

Tullverket har föresten en kalkylator för att beräkna totalkostnad..

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

där verkar det som man även tullar frakten.

Tjänster är såvitt jag vet tullfria men momsen kommer ju såklart.

Tänk dig om du skickar efter en digitalkamera och ett objektiv.
vilken tullsats skulel frakten i så fall ha?

Kommer frakten emd i tullens kalkylator så tror jag att det är en liten tankevurpa eller så har dom gjort det enkelt för sig.

Hur som helst är det småpengar och man får inte glömma den hundralapp som tex UPS tar för att dom lägger ut pengar hos tullen åt dig.
 
OK ingen aning ser bara vad kalkylatorn säger.. bästa är ju att kolla med tullen innan man beställer så¨man inte får en smäll när man skall pröjsa..

Natti Natti
 
BIF-BigFoot skrev:
OK ingen aning ser bara vad kalkylatorn säger.. bästa är ju att kolla med tullen innan man beställer så¨man inte får en smäll när man skall pröjsa..

Natti Natti

Jag fick itne kalkylatorn att lägga på 6.7% tull...
digitalkameror som fanns i rullisten är ju tullfria.
 
Dajo skrev:
Det där stämmer inte...
ALLT som köps utanför EU ska momsas och ev tullas för sitt fulla värde vid införsel.
Har dom används mycket så räknar man tullen på begpriset.


Man har en "frigräns" på upp till 1700kr.

Sluta vara sådana paragrafryttare, jag har åkt till New York vid ett flertal tillfälle för att handla utrustning och det ända du bör tänka på är att packa upp prylarna och sära på dokumenten från resten av utrustningen. Sätt en filmrulle i om du kör analogt osv... Flygbiljetterna till NYC är så pass billiga att vid köp av utrustning som i sverige går på en 20000 så får man en extremt trevlig långweekend inkl tex kamera för samma pris. Trevlig resa och betala aldrig moms om ni inte behöver!
 
BIF-BigFoot skrev:
Jag har kollat med tullen.

På digital kameror och DSLR (kamerahus) är där ingen tull moms på 25 % Tillkommer

På objektiv är det 6,7 % tull + moms på 25 % Tillkommer

Beräkningsexempel
Nikon 70-200 VR från BHPhoto:

1650$ = 11 500
Frakt = 500
Tull (12 000 * 6,7%) = 800
Moms ((12 000 + 800) * 25%) = 3200
Totalsumma: 12 000 + 804 + 3201 = 16 000

Det är ju fortfarande 6 000 billigare än i sverige men att 4 000 kr skall gå i tull och moms suger.. för dom 4 000 har man flygresan betald =)

Ang butiker inom EU så är jag klart intresserad av detta också, hittade en i storbrittanien och deras pris på ovan nämda objektiv var 1280£ = 17 200 så det är ändå billigare med USA.
Nu är jag inte bombsäker, men jag tror inte att priserna på B&Hs sida inkluderar sales tax vilket i NY innebär 6% till på priset... dvs $1650+6%. Gör väl en knapp tusing på slutpriset så det är inte försumbart.
 
Dajo skrev:
Jag fick itne kalkylatorn att lägga på 6.7% tull...
digitalkameror som fanns i rullisten är ju tullfria.

Precis på digitalkameror är där ingen tull men på tillbehör så är det, och det är 6,7 % på objektiv...

Välj Dig kameror eller vad som helst och peta sedan in tullen
 
davidvpt skrev:
Nu är jag inte bombsäker, men jag tror inte att priserna på B&Hs sida inkluderar sales tax vilket i NY innebär 6% till på priset... dvs $1650+6%. Gör väl en knapp tusing på slutpriset så det är inte försumbart.

Dom lägger inte på lokala skatter när dom säljer utanför delstaten.
 
Dajo skrev:
Technikdirect.de finns ju men där kommer du i en snar framtid att debiteras Svensk moms av butiken.

Var har du den informationen i från? Vet du om det gäller leveranser till Danmark också och fr.o.m när? (Skall snart beställa igen därifrån (med leverans till Danmark), och om detta stämmer bör jag kanske lägga på en rem)
 
Det har varit uppe att de säljer såpass mycket i sverige så skatteverket vill att de enligt de reglerna som gäller inom EU registreras sig i sverige och att svensk moms gäller. Allt för att konkurresen inte ska bli ohanterlig och svenska handlare missgynnas alltför mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.