Anarkaplupp skrev:
Ja, det sä sant att skatten är högre än 32% i slutändan, men inte så mycket som 70 - 80 %. Arbetsgivaravg. är ju ingen skatt som påförs dig. Så den kan du inte räkna in i skattetrycket. För skulle arbetsgivaravg. tas bort så skulle du inte nödvändigtvis tjäna mer. Det kan diskuteras hur troligt det är att din lön skulle stiga förstås, men i vilket fall. Punktskatt kan du inte heller räkna in eftersom det endast gäller vissa varor som anses samhällsfarliga på ett eller annat sätt (har jag förstått det). Det är med andra ord en spec. skatt ungefär som den nu slopade arvsskatten. De skatter som är aktuella är därför inkomst- och mervärdesskatt. Dessa ger ett skattetryck på ungefär 47% (räknat på 32% inkomst och 25% moms). En vara som kostar 100:- att köpa kostar i arbete 100 + 25% = 125 + 25% = 187,50 (87,50 = skatt) = ca 47%
Det är klart, det går att räkna annorlunda. Punktskatt och arbetsgiv.avg. kan läggas på och då får vi betydligt högre skatt (det är väl så högern räknar antar jag). 47% ger nämligen inte världens högsta skatter, har jag hört.
Men detta känns en anning off topic.