Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slippa moms från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
davidvpt skrev:
Det är du som ska bevisa för tullen att du har köpt varan inom EU för att slippa moms och tull, kan du inte bevisa detta så kan du åläggas att betala detta vid införsel.
Men det är ju också konstigt. Mina kläder jag har på mig då och allt annat i min resväska? Det synsättet är ganska konstigt, eller?
 
davidvpt skrev:
Det är du som ska bevisa för tullen att du har köpt varan inom EU för att slippa moms och tull, kan du inte bevisa detta så kan du åläggas att betala detta vid införsel.
Om jag åker måste jag alltså ta med mig kvitton på allt jag tar med mig dit. Låter lite långsökt bara, men jag är tacksam för svaren. Finns någon mer bra store dör än B&H och Adorama?
 
Powershooter skrev:
Men snälla, förklara då gärna också hur de ska veta, jag kan ju ha haft med mig objektivet när jag åkte från sverige också. Kanske jag bara skulle låte en vän testa objektivet där... Funkar inte det? Och hur ofta öppnar dom resväskan för att kika?

Problemet är att det är du som har bevisbördan.
tullen fattar beslut om att du ska betala moms och du ska då bevisa att det ska du inte alls.

Kvitton från den Svenska butiken är en bra början.
Risken att dom kikar i just din väska är liten men den finns.
 
davidvpt skrev:
Det är du som ska bevisa för tullen att du har köpt varan inom EU för att slippa moms och tull, kan du inte bevisa detta så kan du åläggas att betala detta vid införsel.
Hmm, ser framför mig en ny inkomstkälla för staten. Jag menar hur många har kvitton mm för sina kläder och övrig packning? Bara jeans kan idag kosta uppåt tvåusen spännn, 25% moms på det osv.

Är det fö någon som kan förklara varför man måse betala tull, för att hålla tullverket igång?
 
Powershooter skrev:
Om jag åker måste jag alltså ta med mig kvitton på allt jag tar med mig dit. Låter lite långsökt bara, men jag är tacksam för svaren. Finns någon mer bra store dör än B&H och Adorama?

Nej, du måste inte ta med dig kvittona eftersom du har 3 veckor på dig att överklaga tullens beslut och då rimligen hinner hem och kan fixa kopior på kvittona.
 
RolandM skrev:
Tror du på fullt allvar att "staten" är någon slags självständig organism som har till syfte att göra livet surt för oss medborgare?

Hur skulle du finansiera vår gemensamma tillvaro?

Antar att du inte bor i bostadsrätt eller är med i någon förening i och med att det tas ut en medlemsavgift för det gemensammas bästa, vilket enligt ditt sätt att se på saken är stöld?

Jag anser det vara stöld när Ringmuskel tar mina skattepengar för att flyga ner regeringsplanet så han hinner se på fotboll och även hinna hem till LO-kongressen som regeringens representant. När det i själva verket var så att han skulle dit som representant för socialdemokratiska partiet.(Fotboll som dessutom är den mest korkade sport man kan tänka sig). Han har även en förstaklass biljett vi betalat som han inte använder.

http://socialdemokrati.se/
 
Jag komer ta den promillestora risken när tillfälle ges. Får en EF17-40 4L för 4732 istället för att betala 7880 här hemma.
 
tormig skrev:
Är det fö någon som kan förklara varför man måse betala tull, för att hålla tullverket igång?
Tull betalar man för att det finns för många människor som tror att handel är något fult.

PD

PS.
En del tullar motiveras med att den ska "skydda" inhemsk industri från osund utländsk konkurrens. Alla vet ju att konkurrens (och speciellt utländsk sådan) är skadlig och omoralisk.
DS.
 
Anden skrev:
Jag anser det vara stöld när Ringmuskel tar mina skattepengar för att flyga ner regeringsplanet så han hinner se på fotboll och även hinna hem till LO-kongressen som regeringens representant. När det i själva verket var så att han skulle dit som representant för socialdemokratiska partiet.(Fotboll som dessutom är den mest korkade sport man kan tänka sig). Han har även en förstaklass biljett vi betalat som han inte använder.

http://socialdemokrati.se/

Låter ju helt klart som att ett regeringsskifte skulle lösa hela problematiken, med tanke på att de folkvalda är ett genomsnitt av den svenska befolkningen som i sin tur utser regeringsmakten. Sådan befolkning sådana ledare.

Så hur tänker du sköta landet?
 
Nefertari skrev:
Det här skattesystemet skapar faktiskt klassklyftor. De enda som har besparingar är de som ärver.

Mja, där hade vi tills helt nyligen den extremt progresiva arvsskatten, där redan beskattade pengar beskattades en gång till och olika mycket beroende på mängden arvvingar.... Så att bli ekonomiskt oberoende av arv har inte fungerat.
 
RolandM skrev:
Mja, där hade vi tills helt nyligen den extremt progresiva arvsskatten, där redan beskattade pengar beskattades en gång till och olika mycket beroende på mängden arvvingar.... Så att bli ekonomiskt oberoende av arv har inte fungerat.

Jag snackar inte småföretagsarvingar, utan storföretagsarvingar.
 
Dajo skrev:
Det där stämmer inte...
ALLT som köps utanför EU ska momsas och ev tullas för sitt fulla värde vid införsel.
Har dom används mycket så räknar man tullen på begpriset.


Man har en "frigräns" på upp till 1700kr.

Jag vill gärna veta var du fått detta ifrån?
 
Nefertari skrev:
Hallå där, vad är det här för kommunistvibbar?

??

Jag var en smula ironisk bara. Var det någon som trodde at jag uppmanade till att råna sin lokala fotoaffär??

Jag vill inte vara allas moraliska samvete eler något sådant. Man kan tycka vad man vill om att man har moms på införsel av varor från USA. Jag tycker nog att det är ganska dåligt, då det drabbar konsumenter i första hand. Dessutom borde EU och USA vara så pass jämnstarka ekonomiskt att de två konitnenterna skulle kunna handla med varandra utan tullar.

Men, nu har vi de lagar vi har. Dessa innebär att det är förbjudet att införa varor till Sverige om man kommer utanför EU, som överskrider ett visst belopp. Att slänga ur sig frågor som "hur slipper jag betala tull?" är att fråga om hur man begår ett brott.

Och så vitt jag vet förmedlas ingen annan kunskap för att begå brott här på Fotosidan. Ingen sprider serienummer till Photoshop, fast de flesta så klart har en illegal kopia av programmet i sin burk. Ingen lägger heller ut tips för att lyckas med sin marijuanaodling, dyrka lås, själa bilar eller bluffa med bokföringen. Hade någon startat en sådan tråd hade det blivit ett jäkla liv.

Men att ständigt ta upp den här gamla uttjatade tråden om hur man ska bära sig åt för att framgångsrikt smuggla kamerautrustning över Atlanten är tydligen en helt annan sak.

/Jens
 
Nej. Som så många har skrivit i denna tråd. Det var så en gång, men inte längre.

Du hänvisar till det som kallades för resgods (om jag inte minns fel) och det undantaget finns inte längre. Att inte begagnade varor nämns ska nog tolkas som att det inte finns något undantag fär dem.

--jalle

zlice skrev:
Ok.. jag hittade informationen där detta talas om.

Det står ingenting om begagnade varor.

Med andra ord så kan jag åka en weekend till New York, handla objektiv, använda dem och sedan ta med dom hem utan extra avgifter.
 
Jag upphör inte att förvånas över med vilken stolthet (istälet för sämre ord) vissa visar upp sin egoism och snålhet.

Att tycka det är OK att välja vilka skatter man skall betala och inte är likvärdigt med att gå till bilhandlarn, riva ut baksätet ur en bil (för det vill jag ändå inte ha), betala 80% av priset och sticka. Eller att ta ett par Nikeskor och lägga 50 spänn i hyllan eftersom man bara vill betala för skorna, inte reklamen eller Nikeledningens representation.

Skatter handlar om kompromisser: vissa vill ha mer försvar, andra mer skola, en del mer kultur. Vart fjärde år väljer man vad pengarna går till, men däremellan man måste köpa hela paketet eller hoppa av (flytta ut i en koja i skogen).

Personligen är jag glad så länge jag betalar in mer än jag får ut (även om en del av stålarna går till sånt jag verkligen inte gillar). I praktiken betyder det att jag är frisk och har ett hyffsat jobb med hyffsat pröjs. Att vara sjuk och lågavlönad hade inte gjort mig gladare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.