Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slideshow med färgkorrigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Tar inte detta förfarande lika lång tid som att göra ändringarna permanent, eller görs dom i bakgrunden i bildspelet?

/Karl

LR ändrar inte i några bilder - LR sparar en databas med vilka ändringar som ska göras när man visar,skriver ut, exporterar kopior av bilderna.
 
Jag förstår att du ledsnar Per-Ola. Standardsvaret verkar vara Lightroom i detta forum ;)
En litet tips som kanske löser ditt problem, som verkar vara att:

Du vill ändra färgerna på skärmbilden för den bild som för tillfället visas på din display (inte så svårt att begripa? ;))

På vissa drivrutiner till grafikkort jag haft genom åren så har man kunna ställa in flera olika "bildstilar", dvs kontrast, färgbalans och upplösning. Dessa har man sedan kunnat tilldela särskilda snabbkommandon. Det skulle kunna vara värt att kolla upp.

En gång i tiden när HTPC startade fanns ett program som hette TV-Tool. Jag har för mig att det klarade något liknande. Googla på och återkom gärna om du hittar en lösning. Lycka till!
 
Jag förstår att du ledsnar Per-Ola. Standardsvaret verkar vara Lightroom i detta forum ;)
En litet tips som kanske löser ditt problem, som verkar vara att:

Du vill ändra färgerna på skärmbilden för den bild som för tillfället visas på din display (inte så svårt att begripa? ;))

På vissa drivrutiner till grafikkort jag haft genom åren så har man kunna ställa in flera olika "bildstilar", dvs kontrast, färgbalans och upplösning. Dessa har man sedan kunnat tilldela särskilda snabbkommandon. Det skulle kunna vara värt att kolla upp.

En gång i tiden när HTPC startade fanns ett program som hette TV-Tool. Jag har för mig att det klarade något liknande. Googla på och återkom gärna om du hittar en lösning. Lycka till!

Det kommer dock inte lösa problemet eftersom det inte är alla bilderna som behöver korrigeras. Hade TV-Tool auto-korrigering?

/Karl
 
Har man inte LR så är det betydligt snabbare att göra det i irfanview, har man LR går det lika snabbt men blir kanske inte exakt lika bra. Hur pass bra autokorrigering har LR, annat blir svårt att använda när 10´000 bilder skall korrigeras olika.

/Karl

Håller med dig. Jag tror inte att det finns någon autokorrigering som ger ett bra resultat på 10.000 bilder. Eller fixar irfanview det? I så fall är det absolut den bästa lösningen.
 
Jag vet att ni menar väl men (nu blir jag lite elak) läsförståelsen verkar klen på fotosidan.
Jag säger att jag vill inte redigera bilderna (jag vet hur man gör) och jag vill inte ställa om tv:n eller skärmen.

Jag efterlyser en funktion, förmodligen en programvara, som tillfälligt ställer om färger, kontrast mm något i stil med en tonkontroll på en förstärkare eller em färgratt på en gammel-TV.

Någon ?

Problemet är att du skrivit två helt olika saker (läs dina tidiga inlägg, så ser du). Det är därför du får olika typer av svar.

Antingen vill du ändra alla bilder eller så vill du bara ändra vissa. Förtydliga det så kan du säkert få svar, även om de svaren inte är de du vill ha.
 
Mina förslag var allt annat än automatiska, tyvärr. Tänkte mest att bleka urvattnade diabilder kanske behövde en eller två olika inställningar att välja på för lite mera "kräm". Det kanske kunde lösas med en knapptryckning på tangentbordet.
 
Tack för alla tips.

Min fråga gällde, citerar mig själv: "tips på ett sätt att ändra färgerna temporärt när man tittar på bilderna".

Jag vill alltså inte ändra alla bilderna, med 10.000+ menar jag fler än 10.000, utan enbart skruva på färg eller kontrast när jag tittar på dem, tittar dock ej på 10.000 bilder i taget utan en aning färre. Varför vill jag inte ändra: för många, vet ej riktigt hur jag vill ha dem, autokorrigering tex i Irfanview, som jag använder, är i förekommande fall redan gjord och gör inte det jag här är ute efter. Har inte Lightroom.

Visst kan det bli fel ibland, ungefär som när man skruvat på tonkontrollen i förstärkaren, men det gör inget, totalen blir bättre.

TV-tool var intressant, men tyvärr är min Dell studio hybrid utrustad med någon slags integrerad Intel-grafik. Lägger på en hylla i internminnet ifall att det blir dags för uppgradering när Windows9 kommer.

Sen kan man ju skruva på TV:ns reglage men det vore bekvämare att tex ha ett script att köra som gav mera krämjust när jag tittar på gamla diabilder.
 
Min fråga gällde, citerar mig själv: "tips på ett sätt att ändra färgerna temporärt när man tittar på bilderna".
...
Har inte Lightroom.
...
.

Just det du frågar efter går att göra i just Lightroom, vilket förstås kräver att du sätter dig in i hur det fungerar.
Men det är, när du väl förstår hur Lightroom fungerar, enkelt att åstadkomma just precis det du frågar efter, och sedan högst enkelt att ta bort ändringen efteråt.
 
Just det du frågar efter går att göra i just Lightroom, vilket förstås kräver att du sätter dig in i hur det fungerar.
Men det är, när du väl förstår hur Lightroom fungerar, enkelt att åstadkomma just precis det du frågar efter, och sedan högst enkelt att ta bort ändringen efteråt.
Förstått att Lightroom skulle kunna användas men:
1 - måste köpa programmet, i och för sig OK
2 - måste lära mig hur det funkar, OK
3 - måste importera och grejja mm innan jag kan titta på bilderna, vill jag skruva om färgreglaget måste denna förberedelse göras om, ledsen men det verkar för tidskrävande

Tack ändå.
 
Förstått att Lightroom skulle kunna användas men:
1 - måste köpa programmet, i och för sig OK
2 - måste lära mig hur det funkar, OK
3 - måste importera och grejja mm innan jag kan titta på bilderna, vill jag skruva om färgreglaget måste denna förberedelse göras om, ledsen men det verkar för tidskrävande

Tack ändå.

Men oavsett hur du tänker fixa dina bilder får man väl förmoda att det medför att du måste skaffa dig ett program, lära dig hur det funkar och dessutom använda det? Hur tänkte du annars att det skulle gå till?

För övrigt kan du använda Lightroom gratis i 30 dagar. Du har alltså inget att förlora, utöver lite tid.
 
Förstått att Lightroom skulle kunna användas men:
1 - måste köpa programmet, i och för sig OK
2 - måste lära mig hur det funkar, OK
3 - måste importera och grejja mm innan jag kan titta på bilderna, vill jag skruva om färgreglaget måste denna förberedelse göras om, ledsen men det verkar för tidskrävande

Tack ändå.

Jag besvarade det där i svar #16, men vill du inte läsa så kan jag ju tyvärr inte göra så mycket åt det.....
 
Men oavsett hur du tänker fixa dina bilder får man väl förmoda att det medför att du måste skaffa dig ett program, lära dig hur det funkar och dessutom använda det? Hur tänkte du annars att det skulle gå till?

För övrigt kan du använda Lightroom gratis i 30 dagar. Du har alltså inget att förlora, utöver lite tid.

Vad jag vill ha är en funktion som liknar tonkontrollerna på en stereoförstärkare. När jag lyssnar kan jag skruva lite. En sådan funktion, förmodligen en programvara, behöver inte vara så komplicerad att använda.

Om jag skulle göra som alla Lightroom-förespråkare vill så skulle jag dagen innan jag satte mig för att lyssna läsa in alla mina CD och göra kopior med modifierat ljud. Okey en aning överdrivet men ändå.
 
Vad jag vill ha är en funktion som liknar tonkontrollerna på en stereoförstärkare. När jag lyssnar kan jag skruva lite. En sådan funktion, förmodligen en programvara, behöver inte vara så komplicerad att använda.

Om jag skulle göra som alla Lightroom-förespråkare vill så skulle jag dagen innan jag satte mig för att lyssna läsa in alla mina CD och göra kopior med modifierat ljud. Okey en aning överdrivet men ändå.

Om vi då använder din liknelse måste du mena att alla låtarna har exakt samma "fel" och det kan justeras med en generell ändring av ljudbilden. Eller hur?

Och hur var det nu - har alla bilder exakt samma fel? Jag har (du har inte förtydligat det än) uppfattat att du bara vill ändra vissa bilder. Då krävs ett verktyg som kan fixa det OCH inte vara tidskrävande. Därför får du förslaget Lightroom av så många. Det programmet löser nämligen ditt problem, så som jag uppfattat att det ser ut.
 
Om vi då använder din liknelse måste du mena att alla låtarna har exakt samma "fel" och det kan justeras med en generell ändring av ljudbilden. Eller hur?

Och hur var det nu - har alla bilder exakt samma fel? Jag har (du har inte förtydligat det än) uppfattat att du bara vill ändra vissa bilder. Då krävs ett verktyg som kan fixa det OCH inte vara tidskrävande. Därför får du förslaget Lightroom av så många. Det programmet löser nämligen ditt problem, så som jag uppfattat att det ser ut.

Som jag skrivit tidigare,alla har inte samma fel, just därför vill jag göra en justering vid titt-tillfället, det blir kanske fel för några bilder men många blir bättre.

Att bara vissa skulle ändras sa jag i ett svar med förslag om att redigera om alla bilder, har försökt förklara att jag inte vill göra det.

Nu tycker jag att vi lägger ner det här.
 
Vad jag vill ha är en funktion som liknar tonkontrollerna på en stereoförstärkare. När jag lyssnar kan jag skruva lite. En sådan funktion, förmodligen en programvara, behöver inte vara så komplicerad att använda.

Om jag skulle göra som alla Lightroom-förespråkare vill så skulle jag dagen innan jag satte mig för att lyssna läsa in alla mina CD och göra kopior med modifierat ljud. Okey en aning överdrivet men ändå.

Du kanske frågar i fel forum?
För nästan alla som jobbar med bild följer den gängse mallen för hur man hanterar färg i kalibrerade flöden för att säkerställa att man ser "rätt" färger. Det du vill göra går liksom tvärt emot den vedertagna modellen.
Personligen profilerade jag min TV med min "HTPC" och justerar bilderna så att de har rätt färg och form för bildvisning.

Du väljer själv hur du vill göra men frågar du här har vi nog lite svårt att förstå varför man vill göra på ditt sätt och inte på "rätt sätt" dvs enligt gängse mall inom bildbehandling.
 
Som jag skrivit tidigare,alla har inte samma fel, just därför vill jag göra en justering vid titt-tillfället, det blir kanske fel för några bilder men många blir bättre.

Att bara vissa skulle ändras sa jag i ett svar med förslag om att redigera om alla bilder, har försökt förklara att jag inte vill göra det.

Nu tycker jag att vi lägger ner det här.

Då har jag förstått dig rätt och jag har försökt hjälpa dig.

Hoppas det löser sig.
 
...
Om jag skulle göra som alla Lightroom-förespråkare vill så skulle jag dagen innan jag satte mig för att lyssna läsa in alla mina CD och göra kopior med modifierat ljud. Okey en aning överdrivet men ändå.

Du har, dessvärre, en del missuppfattningar om hur Lightroom fungerar, och kastar därför ut barnet med badvattnet.

Men istället för att försöka förstå vad jag och andra med mig menar, så försöker du att påskina att vi inte förstår vad du menar.

Lite trist tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.