Annons

Slideshow med färgkorrigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har, dessvärre, en del missuppfattningar om hur Lightroom fungerar, och kastar därför ut barnet med badvattnet.

Men istället för att försöka förstå vad jag och andra med mig menar, så försöker du att påskina att vi inte förstår vad du menar.

Lite trist tycker jag.

Många må vara bra fotografer och duktiga på Lightroom i denna tråd men att läsa och försöka förstå vad frågeställaren vill ha verkar vara svårare.

Då kanske du med din högre kunskap om Lightroom skulle vilja förklara hur du under ett bildspel snabbt ändrar "bildstil" för det är jag också intresserad av. Jag vet vad Lightroom kan göra för mig så jag kanske kan förstå vad du menar men du måste säga det först.
 
Många må vara bra fotografer och duktiga på Lightroom i denna tråd men att läsa och försöka förstå vad frågeställaren vill ha verkar vara svårare.

Har du fått ett svar som löser ditt problem? Om inte: är du intresserad av att lösa det på något sätt?

Så länge du inte hittat ett program som löser ditt problem exakt som du vill (jag tror du får leta för evigt) så är Lightroom det närmaste du kommer.

Även jag tycker det är tråkigt att du skyller "dåliga" svar på att vi som försöker hjälpa dig inte skulle kunna läsa.
 
Många må vara bra fotografer och duktiga på Lightroom i denna tråd men att läsa och försöka förstå vad frågeställaren vill ha verkar vara svårare.
...

Men nu är ju problemet i grunden inte att jag, eller andra som föreslår LR, inte förstår vad trådskaparen är ute efter.
För det gör vi faktiskt.

Problemet är att trådskaparen inte ens har de allra mest grundläggande kunskaperna i Lightroom, och så här långt inte visat på minsta vilja att sätta sig in i detta.

Precis som Magnus Stålberg är inne på, så lär det vara svårt att komma närmare en bra lösning på problemet än att använda just Lightroom.

Så nu anser jag i ärlighetens namn att det är upp till trådskaparen att visa sin goda vilja genom att själv skaffa sig grundkunskaperna i LR.

Till dig är mitt tips att jobba med "presets" och dubbla skärmar för att på snabbast möjliga sätt kunna anpassa bilderna under pågående visning.
Eller ännu hellre gå igenom de bilder som skall visas, innan visningen, och även då att jobba med "presets".
Och då naturligtvis att visa bilderna från direkt från LR.
Eftersom originalfilerna aldrig ändras i LR, så är det ju alltid enkelt att återgå till "urpsrungsversionen" den dag du vill ägna dig åt redigeringsarbete "på riktigt".
 
tack för mig

Vad jag ville var: "ändra färgerna temporärt när man tittar på bilderna"

Om jag minns rätt och sammanfattar har jag fått 4 konstruktiva förslag:
1 - lightroom, se nedan
2 - TVtool, passar tyvärr ej min HTPC
3 - lista på titt-program, ska kolla, det är många
4 - färg-profiler, ska läsa på

Med visst besvär laddade jag hem Lightroom. Tyvärr ansåg Adobe att man inte fick ha ett dubbelnamn som jag har (Per-Ola), typisk amerikansk intelligens. Detta löste sig genom att jag hittade på ett namn på måfå, det blev Bill Gates, låter bekant men kan inte komma på varifrån.

Provkörde. Importerade 2 magasin dia dvs 160 bilder från min NAS. Tog en viss tid, att importera 10.000 som vissa föreslagit skulle nog ta flera dygn. Sen kunde man tydligen skruva på allt möjligt utan att ändra originalen, jag orkade inte sätta mig in i hur. Det är det här momentet jag tycker inte stämmer med min fråga där jag säger "NÄR MAN TITTAR PÅ BILDERNA".

Dessutom kunde man inte ha en gemensam Lightroom-databas i ett nät utan jag skulle få lov att göra jobbet i var och en av mina 4 PC, och köpa två licenser.

Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd, önskar alla inklusive er Lightroom-talibaner en trevlig sommar.
 
Det kanske är det som är den springande punkten. Tyvärr skulle ju det problemet förmodligen kvarstå, oavsett vilken mjukvara eller metod som skulle föreslås.

Hoppas inte kommentaren avspeglar intelligensnivån hos övriga Lightroom entusiaster, då är det synd om er.
 
Hoppas inte kommentaren avspeglar intelligensnivån hos övriga Lightroom entusiaster, då är det synd om er.

Men allvarligt talat, om du förkastar program för att du "inte orkar sätta dig in i" hur de fungerar, hur tror du då att du ska få bilderna att se ut som du önskar? Med hjälp av en god fe med trollspö?
 
Men allvarligt talat, om du förkastar program för att du "inte orkar sätta dig in i" hur de fungerar, hur tror du då att du ska få bilderna att se ut som du önskar? Med hjälp av en god fe med trollspö?

Men om du läser vad jag skriver så är det att jag inte vill arbeta på det sätt som Lightroom uppenbarligen kräver, vidare passar det inte i min miljö med NAS-disk och flera datorer. Det är skälet till att jag inte slösar tid på att sätta mig in i hur programmet fungerar, det vore slöseri med tid.
 
Är det bara jag som tycker det är irriterande när någon som visar ett bildspel ska försöka korrigera bilden medan man tittar på den?
Liksom dödar känslan av ett bildspel.



/Stefan R. Nilsson
 
Är det bara jag som tycker det är irriterande när någon som visar ett bildspel ska försöka korrigera bilden medan man tittar på den?
Liksom dödar känslan av ett bildspel.



/Stefan R. Nilsson

Det är helt OK, tycke och smak är olika.

Därför lovar jag att inte bjuda in dig när vi ska titta på bilderna av moster Beata eller från utflykten till Enköping, inte ens Skansen-bilderna får du se.
 
Är det bara jag som tycker det är irriterande när någon som visar ett bildspel ska försöka korrigera bilden medan man tittar på den?
Liksom dödar känslan av ett bildspel.



/Stefan R. Nilsson

Håller med! Det vore väl mycket bättre att fixa det innan. Tänk om man kunde göra det i en batchkörning utan att förändra originalbilden. Bara liksom lägga på en inställning på bilderna... Kan man inte göra det i ett program som heter Lightroom?
 
Sluta, snälla

Det är helt OK, tycke och smak är olika.

Därför lovar jag att inte bjuda in dig när vi ska titta på bilderna av moster Beata eller från utflykten till Enköping, inte ens Skansen-bilderna får du se.

Det räcker nu. Många försöker hjälpa dig, men får till stor del arroganta och barnsliga svar tillbaka.
 
Jag måste säga att jag också tyckte att frågeställaren från början hade en dålig ide och fick väldigt bra svar om hur han borde göra i stället.

Men jag kan se att han har en poäng, han vill inte justera något i förväg och kommer aldrig att kunna batcha alla bilder så de blir bra.

Jag tror aldrig att han kommer få till det särskilt bra med en skärmjustering under bildspelet men jag kan absolut se att han tycker att det vore najs att jobba så i just hans fall.

På samma sätt som jag kan justera volymen eller basen något när jag lyssnar på mp3:eek:r med en kompis. Inte tusan sätter jag mg i förväg och normaliserar och trimmar in de mp3:eek:r jag avser att spela just den dagen (även om det är möjligt att göra på 2 minuter med rätt program). Jag justera lite efter som och vet kanske inte ens vad som skall spelas, vi bara lirar lite och det behöver inte vara perfekt, men är alla låtar på ett album för låga vill jag med en enkel kapptrycknng kunna höja volymen tills vidare.

Men vad man kan säga är att ingen här känner till ett program som gör motsvarande vad man gör med fjärrkontrollern på tv:n. Och det är kanske inte så konstigt eftersom det inte är så fotografer jobbar. Troligen är det bättre att fråga denna fråga i ett tv-forum eller ett dator-forum eller design forum. Många som hänger här är väldigt duktiga på det som de gör men det finns säkert andra forum där folk är duktiga på det som frågeställaren undrar.

Att det blir ett irriterat tonläge är olyckligt men det fårt man ta. När man frågar något bör man ju vara ödmjuk men det är lätt att flippa när folk envisas med att svara på något annat och när man gång på gång anstänger sig för att hjälpa en person men han inte verkar lyssna, ja då är det inte så konstigt att man blir lite irriterad.

Tim
 
Men vad man kan säga är att ingen här känner till ett program som gör motsvarande vad man gör med fjärrkontrollern på tv:n. Och det är kanske inte så konstigt eftersom det inte är så fotografer jobbar. Troligen är det bättre att fråga denna fråga i ett tv-forum eller ett dator-forum eller design forum. Många som hänger här är väldigt duktiga på det som de gör men det finns säkert andra forum där folk är duktiga på det som frågeställaren undrar.

Att det blir ett irriterat tonläge är olyckligt men det fårt man ta. När man frågar något bör man ju vara ödmjuk men det är lätt att flippa när folk envisas med att svara på något annat och när man gång på gång anstänger sig för att hjälpa en person men han inte verkar lyssna, ja då är det inte så konstigt att man blir lite irriterad.

Tim

Problemet här är ju att det inte finns sådana program eller funktioner som trådskaparen efterfrågar. Att få någonting att förstå hur 10.000 bilder ska "normaliseras" när dessa bilder ser helt olika ut är omöjligt att lösa.

Jag tror därför inte att det spelar någon roll i vilket forum frågan ställs; svaren kommer att bli desamma som här. Däremot tycker jag att trådskaparen frågade på helt rätt ställe. Om det är några som vet hur bilder hanteras så är det fotografer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.