Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slideshow med färgkorrigering

Produkter
(logga in för att koppla)

pow

Aktiv medlem
Jag har scannat in mina gamla dia-bilder. En del av dem har bleknat, färgerna blir en aning grådaskiga. Det är för många att gå i genom och redigera (10.000+).

Därför undrar jag om någon har något tips på ett sätt att ändra färgerna temporärt när man tittar på bilderna vilket vanligtvis sker på en 46 tums TV från en HTPC via HDMI eller på datorskärmen. Man kan ju inte ställa om färgerna på skärmarna för de ska även användas till annat.
 
Är det inte enklare att använda en programvara och fixa bilderna?
De flesta program kan kopiera justeringarna från en bild till en annan så man slipper sitta och pilla på varje bild.

I t ex Ligthroom så importerar du alla bilderna, fixar den första och sen markerar du alla och synkar/kopierar ändringarna. Sen är det bara att exportera ut dom i jpeg med skärpning för bildskärm. det är ju typ 15 minuters jobb plus process tid.
 
färger vid slideshow

Är det inte enklare att använda en programvara och fixa bilderna?
De flesta program kan kopiera justeringarna från en bild till en annan så man slipper sitta och pilla på varje bild.

I t ex Ligthroom så importerar du alla bilderna, fixar den första och sen markerar du alla och synkar/kopierar ändringarna. Sen är det bara att exportera ut dom i jpeg med skärpning för bildskärm. det är ju typ 15 minuters jobb plus process tid.

Nää.
10.000 bilder !
Det är inte alla som behöver korrigeras så man måste kika på dem.
De är ju original kopior och jag vill ha dem så.
Men tack ändå.
 
Nää.
10.000 bilder !
Det är inte alla som behöver korrigeras så man måste kika på dem.
De är ju original kopior och jag vill ha dem så.
Men tack ändå.

Du behöver ju inte nödvändigtvis ändra på orginalen ;) Skapa en mapp med kopior av alla bilder, gör ändringen där, och visa från den mappen? Hårddisk är billigt!
 
Men om inte alla bilder behöver justeras, hur ska då nåt bildvisningsprogram kunna veta vilka som ska justeras och hur mycket? Det blir väl isåfall lika mycket manuellt jobb för dig att välja ut vilka bilder som ska justeras där, som att göra det i ett redigeringsprogram. Gör du bilderna korrekta i ett redigeringsprogram så gör du dessutom jobbet en gång, sen är det klart. Ska du visa ojusterade bilder flera gånger så måste du ju göra något manuellt flera gånger.
 
Nää.
10.000 bilder !
Det är inte alla som behöver korrigeras så man måste kika på dem.
De är ju original kopior och jag vill ha dem så.
Men tack ändå.

I LR är 10 000 bilder som man kopierar justeringar på inget problem.
Justeringarna utförs inte på bilderna utan är bara instruktioner för hur de ska justeras.Justeringarna görs sen när du Eporterar bilderna till nya bilder som då kan vara reducerade i pixel antal till t ex 1620 på långsidan för at passa HD- format. Om du inte ska se alla 10 000 bilderna behöver du ju bara exportera de som ska visas.
Originalbilderna är kvar lika "dassiga" som innan.

Vad hade du tänkt att köra bildspelet i för program?
 
MEN.
Det var inte det jag ville göra.

Så vad hade du tänkt dig?
Nåt som analyserar bilden i HDMI-kabeln och justerar färg/kontrast/ljushet automagiskt?
Eller söker du en programvara som kan visa ett bildspel och köra automatisk korrigering av bilden?
 
Jag skulle också rekommendera att redigera bilderna. 10000 bilder är inte så mycket, kör igång en batchkonvertering som fixar det hela. Du behöver som sagt inte skriva över orginalen utan kan göra kopior. Tar 2-3 timmar på en kass dator.

Har du inte ett program som fixar det så använd irfanview http://www.irfanview.com/ som är gratis och kör en batch för att fixa till det. Irfanview har "auto adjust colors" bland batchparametrarna vilket kanske kan lösa ditt problem med att inte alla behöver fixas lika mycket. Du kan också skala om bilderna där så att dom inte är blir större än vad som behövs för en HD-TV.

Annars får du skruva upp färgmättnaden till förbannelse på TVn, men då blir bilderna som inte behöver fixas inte bli lika bra.

/Karl
 
Jag har scannat in mina gamla dia-bilder. En del av dem har bleknat, färgerna blir en aning grådaskiga. Det är för många att gå i genom och redigera (10.000+).

Därför undrar jag om någon har något tips på ett sätt att ändra färgerna temporärt när man tittar på bilderna vilket vanligtvis sker på en 46 tums TV från en HTPC via HDMI eller på datorskärmen. Man kan ju inte ställa om färgerna på skärmarna för de ska även användas till annat.

Inte heller jag förstår riktigt vad det är du vill ha. Som jag uppfattar ditt första inlägg vill du att alla bilder ska korrigeras likadant, exempelvis av en tv. På senare svar från dig skriver du att bara vissa bilder ska korrigeras. Jag känner inte till någon skärm/tv som klarar av att göra sådan selektiv autokorrigering.

Jag ansluter mig till dem som tipsat om Lightroom. Det är garanterat det minst tidskrävande sättet du kan lösa ditt problem på.
 
Jag ansluter mig till dem som tipsat om Lightroom. Det är garanterat det minst tidskrävande sättet du kan lösa ditt problem på.

Har man inte LR så är det betydligt snabbare att göra det i irfanview, har man LR går det lika snabbt men blir kanske inte exakt lika bra. Hur pass bra autokorrigering har LR, annat blir svårt att använda när 10´000 bilder skall korrigeras olika.

/Karl
 
Om du har en relativt ny tv så går det ju att ändra bildstilar, typ från Dynamiskt till Standard eller Foto som jag bl a har på min Panasonic och respektive bildstil så kan du ändra kontrast och ljus mm.
 
svar på frågan

Jag vet att ni menar väl men (nu blir jag lite elak) läsförståelsen verkar klen på fotosidan.
Jag säger att jag vill inte redigera bilderna (jag vet hur man gör) och jag vill inte ställa om tv:n eller skärmen.

Jag efterlyser en funktion, förmodligen en programvara, som tillfälligt ställer om färger, kontrast mm något i stil med en tonkontroll på en förstärkare eller em färgratt på en gammel-TV.

Någon ?
 
Finns i TVn. Bara att justera med fjärrisen. Annars Lightroom som du gör en preset som justerar som du vill ha det utan att "redigera" bilderna



/Stefan R. Nilsson
 
Jag vet att ni menar väl men (nu blir jag lite elak) läsförståelsen verkar klen på fotosidan.
Jag säger att jag vill inte redigera bilderna (jag vet hur man gör) och jag vill inte ställa om tv:n eller skärmen.

Jag efterlyser en funktion, förmodligen en programvara, som tillfälligt ställer om färger, kontrast mm något i stil med en tonkontroll på en förstärkare eller em färgratt på en gammel-TV.

Någon ?

Trist tonläge från dig där.

Inte minst så har du faktiskt fått svar på det som är din fråga, om du bara tar dig tid att läsa tillräckligt noga själv.
I Lightroom så kan du göra precis det du vill, bara du sätter dig in tillräckligt väl i hur det fungerar.
 
LR har dessutom inbyggd funktion för bildspel, så du behöver inte ens exportera några kopior.

- Importera 10.000 bilder
- Justera en med hjälp av auto-inställningarna
- Markera övriga 9.999 bilder
- Kopiera inställningarna till dessa
- Kör igång bildspelet

LR finns i fullt fungerande 30-dagars testversion, och säljs numera dessutom för runt tusenlappen.
 
Jag vet att ni menar väl men (nu blir jag lite elak) läsförståelsen verkar klen på fotosidan.
Jag säger att jag vill inte redigera bilderna (jag vet hur man gör) och jag vill inte ställa om tv:n eller skärmen.

Jag efterlyser en funktion, förmodligen en programvara, som tillfälligt ställer om färger, kontrast mm något i stil med en tonkontroll på en förstärkare eller em färgratt på en gammel-TV.

Någon ?

Vad har du för grafikkortet i din HTPC?
 
Trist tonläge från dig där.

Inte minst så har du faktiskt fått svar på det som är din fråga, om du bara tar dig tid att läsa tillräckligt noga själv.
I Lightroom så kan du göra precis det du vill, bara du sätter dig in tillräckligt väl i hur det fungerar.
Han skriver ju inte vem som har taskig läsförståelse så vi får anta att det gäller honom själv.

/Karl
 
LR har dessutom inbyggd funktion för bildspel, så du behöver inte ens exportera några kopior.

- Importera 10.000 bilder
- Justera en med hjälp av auto-inställningarna
- Markera övriga 9.999 bilder
- Kopiera inställningarna till dessa
- Kör igång bildspelet

LR finns i fullt fungerande 30-dagars testversion, och säljs numera dessutom för runt tusenlappen.

Tar inte detta förfarande lika lång tid som att göra ändringarna permanent, eller görs dom i bakgrunden i bildspelet?

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.