Annons

slår min blixt före? elinchrom

Produkter
(logga in för att koppla)
hej
jag har haft 3 kaffebrusare o de har varit ok, bommar ibland

så nu har jag elicromsaken, men den kostar ju mer men verkar också stabilare.

Fick aldrig kaffesaken att funka med en sändare o flera mottagare, det behövs ju inte inne då den ena blixten löser den andra med ljsuet. Men ute funkar det ju inte samt att mottagaren i elicrhomen har laddbara batterier.

Så skall du köra inne o ser priskillnaden som stor e kaffe ok.

Jag tror inte att det är inbygda blixten. Borde bli skugga mer bakom. Ändra blixtens läge och se om skuggan ändrar sig.

Skuggan får du inte bort oavsett vilken blixt du använder. En blixt framifrån ger skugga bakom. Placera henne 3 m från väggen och slå en blixt i väggen och en blixt på dottern.

Tittade en gång till och jag har kanske fel. Det är säkert den inbyggda blixten.

tar det här punkt för punkt:

1) förblixten (e-ttl) utlöser studioblixten, sedan kommer huvudblixten när bilden tas.
Det här är jag fullkomligt övertygad om eftersom du inte nämner följande metod:

2) om du trycker på FEL-knappen utlöser du förblixten och får sedan endast huvud-blixten från din inbyggda blixt. Så länge du håller FEL-knappen intryckt slipper du förblixten. Snabbt sätt att komma förbi problemet tills du hittar en bättre lösning

3) ett skyport-kit kommer att lösa ditt problem. Universal-mottagaren fungerar med i stort sett vilken blixt som helst, med rätt adapter. Kolla elinchroms hemsida för mer info om vad som gäller.

4) ett alternativ är att skaffa en hotshoe-blixt till din kamera och använda den i manuellt läge för att tända slavblixtar. En hotshoe-blixt kan vara användbar även utanför studion.

5) ytterligare ett alternativ är att köpa en liten adapter som ger ett pc-synk-uttag via blixtskon.

hej
radioprylen kostar ungefär detsamma o klarar av att utlösa blixten även om den hamnar i skugga.

Ett sätt du kan prova med är att prova FEL

1. Ställ blixtarna som du vill ha dem
2. Ställ M läge på kameran, tid=1/125 och Bländare 11
3. Ställ modellen där denne skall stå
4. Tryck på * knappen bak på kameran, en blixt går nu av. Håll * intryckt
5. Vända minst 3-4 sekunder så blixtren hinner ladda sig
6. Rikta kameran och ta bilden
7. Släpp * knappen

Då har du provat utan förblixt i direkt anslutning till bildtagandet.

Roine

vet inte hur de är med canon men innan jag körde med radiosändare körde jag alltid med min d200a blix. ställer du bara in den på manuellt läge så ska du se att det kommer funka på en gång. sätt kamerablixten på m å sen 1/16 eller nått sånt. de borde lösa ditt problem.

hej Erik
Canon skjuter ETT-L i alla fall, helt knäppt. Det funkar dock om du har en extern blixt med M läge, tex 580EX.
Men den inbyggda e sur

Roine

aha knasigt. ah men precis med en externs ska det funka, hörde med en sigma 500 super blixt till min d70 förrut när den blixten va paj å de funkade hur bra som helst. då är det lika bra att investera i en billig radiosändare tycker jag

FIXAT!

bulthasse skrev:
aha knasigt. ah men precis med en externs ska det funka, hörde med en sigma 500 super blixt till min d70 förrut när den blixten va paj å de funkade hur bra som helst. då är det lika bra att investera i en billig radiosändare tycker jag

Så glad så glad.

Fick min sändare från kaffebrus dag och det funkar! Skuggan är borta och bilderna blir ljusa, klara och urtjusiga!

TACK för all hjälp!!

/Therese

Radiosändare eller sladd är den bästa lösningen men i nödfall kan man ju använda den inbyggda blixten. Vet inte hur det är på Canon men på min Nikon kan man ställa in den inbyggda blixten på manuell i menyerna. Då stängs all ljusmätning för blixten av och ingen förblixt skjuts, blixten löser bara ut studioblixtarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar