Annons

slår min blixt före? elinchrom

Produkter
(logga in för att koppla)

thessan76

Medlem
Hur vi än ställer blixtar här hemma (elinchrom d-lite) så får vi SAMMA hårda skugga på bakgrunden (en vit skiva). En stor hård skugga.

Nu börjar vi fundera på om det är så att min blixt på kameran slår före på ngt vis och lämnar skuggan?

GAAH! Hur ska vi göra?!

Slänger med en bild som visar denna skugga. Bilden är sig är urkass, men skuggan syns.

Bilagor

• skugga.jpg
    skugga.jpg
    81 KB · Visningar: 673
Ställ modellen minst 1 meter ifrån bakgrunden.

ha gärna en till ljuskägla som lyser enbart på bakgrunden, och slå blixten i taket om det går.
Det borde funka.

Det där med att slå blixten i taket har vi inte testat.

Men allt annat skulle jag tro...

Tack för snabbt svar - vi testar på en gång!

thessan76 skrev:
Det där med att slå blixten i taket har vi inte testat.

Men allt annat skulle jag tro...

Tack för snabbt svar - vi testar på en gång!

Nu har vi testat och nix det blev samma dumma skugga.

Vill förtydliga mig lite - vi använder alltså kamerans inbyggda blixt som utlöser elinchrom-blixtarna. Du kanske menade att slå kamerablixten mot taket - det går alltså inte.

Något annat förslag? *ler snällt*

hej
kameran skjuter en förblixt för att mäta, den löser studioblixten men då tar inte kameran bilden

sen kommer kameran o tar bilden o skjuter en ny kamerablixt, men då e strömmen slut i elicromblixten, för tiden emellan e för kort.

Prova använd sladden du fick med.

vad har du för kamera?

Roine

Låter bekant!
Det kan vara ett resultat av att din kamera slår av en förblixt, för att mäta ljuset. Den blixten "lurar" dina D-lite att trigga, och när kamera sedan exponerar, så är det bara den egna blixten som belyser motivet.
Om du inte har anslutning för yttre blixt kan det bli knepigt.

/prylnissen

Edit: Roine hann före. "Great minds think alike"

Hej hej!

Jag har en canon eos 400d. Provade med sladden men fick inte fast den någonstans i kameran :/

Har kikat lite på en skyport - det skulle kanske lösa problemet?

hej
du saknar kontakt i 400D, sk pc kongtakt.
Det finns en liten adapter du kan sätta i blixtkontakten, en sockerbitstor sak, kan finnas på Expert.

Skyport e ruggit bra, jag har en Universal.

Du slipper ju kablar som glappar osv.

Sen skall du köra manuellt läge på kameran

Tid ca 1/125- 1/250
Bländare med båda blixtarna hamanr kanske på f=11-13 beroende på avstånd o effekten du ställer på blixten.

Den bild du la upp tyder ju på en klart annan inställning, bilden borde blivit svart i det närmaste.

Roine

thessan76 skrev:
Hur vi än ställer blixtar här hemma (elinchrom d-lite) så får vi SAMMA hårda skugga på bakgrunden (en vit skiva). En stor hård skugga.

Nu börjar vi fundera på om det är så att min blixt på kameran slår före på ngt vis och lämnar skuggan?

GAAH! Hur ska vi göra?!

Slänger med en bild som visar denna skugga. Bilden är sig är urkass, men skuggan syns.

Bakgrunden är för nära modellen.

du har ingen nytta av skyport om dy kör d-lite blixtarna, du måste ha RX blixtar för att du skall ha nytta av skyporten. köp en billiga IR sändareeller en enkel radio sändare. funkar prcis lika bra på D-Lite.

Hej!

Håller med om att just den bilden jag bifogade (dumt val, men tog den som låg närmast till hands) så står modellen för nära.

Vi har provat med olika avstånd (1-3m från bakgrund) och med samma resultat.

etmj skrev:
Har du bara en blixt på modellen?

Grejen är att hur vi än ställer blixtar så blir det denna skugga.

Vi har provat en blixt och två blixtar. *Båda framme vid modellen *en vid kameran och en vid modellen *en som ljuskägla mot bakgrunden och en blixt bakom mig *två blixtar på sidan om mig etc.

Men denna skugga är alltid kompis med modellen/modellerna.

Ngt fel måste jag ju göra - vad? *kliar mitt huvud och sliter mitt hår*

hej
håller fortfarande på min teori, det e kamerablixten som står för ljuset. Du har redan förbrukat studioblixtarna med förblixten.

Roine

modellen blir ju lite mörk nu då mätningen tog hänsyn till studioljuset
prova håll för kamerablixten så den inte når modellen så lär den bli ännu mörkare

kom fortfarande ihåg att du skall ha kameran på manulellt läge

Roine

roinek skrev:
modellen blir ju lite mörk nu då mätningen tog hänsyn till studioljuset
prova håll för kamerablixten så den inte når modellen så lär den bli ännu mörkare

kom fortfarande ihåg att du skall ha kameran på manulellt läge

Roine

HA! Bilden blev HELT mörk!

Så då blir det till å köpa en radiosändare då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar