Jag gjorde en test sedan får ni själv avgöra efter denna lilla historia vilken kamera ni hade valt i detta samanhang.
Det är mörkt ute och en fäst pågår i ett bageri tvärs över gatan. Äckligt som det är tänkte jag fotografera och sända in dessa bilder till hälsomyndigheten.
Jag tog fram de två kameror som jag hade, en Epson 3100z (3,3M/pix) och Minolta A1 (5 M/pix) och satte mig i min släckta lägenhet för att fotografera.
Det var kallt ute och det regnade, så jag valde att fotografera genom rutan och då det var mörkt och jag behövde relativt korta slutartider valde jag ISO 400 på båda mina kameror och ställde vitbalansen mot samma yta som hade en neutral ljusgrå färg.
Jag tog nu 15 bilder var med båda kamerorna från samma position och lät autofokus bestämma vart skärpan skulle ligga.
När jag senare tittade på bilderna märkte jag att A1 hade missat skärpan på över hälften av alla bilderna och detta påstår folk skall vara en av A1s starkaste sidor. Med Epson hade en bild blivigt suddig/ur fokus.
En annan sak som syntes tydligt var blått brys till vänster medan Epson var korrekt över hela bilden.
Nu gjorde jag så att jag ställde båda kamerorna till 1600x1200, ISO 400, f 4 och valde .5 sekunder (en halv sekund) och åter ställde jag WB mot samma yta.
Jag tog var sin bild. En bild, ett försök, inget mer. Från ena kameran fick jag en perfekt bild där man tydligt kunde se färger mm, inget brus utan bara några döda pixlar som lyste. Från den andra kameran fick jag en bild med kraftigt blå stick åt vänster, som var ur fokus och där alla mörka ytor såg matta ut på grund av bild brus.
Jag vet att folk säger att man inte kan göra liknande tester och att de inte är rättvisa. Men det struntar jag blanka fasiken i just nu, för min gamla trasiga Epson 3100z piskar skiten ut valfri Minolta A1 på marknaden när det gäller nattbilder. Och även på ISO 400 gör Epson mindre brusiga bilder än A1 och trots detta har Minolta ägare mage att säga att det inte finns några problem med denna kamera.
Den klarar bara ta dag bilder på ISO 100 och med shapnes ställd på soft och inte så mycket mer. Vist har den brusreducering men det hjälper inte, de pixlarna som den rensar bort förlorar ändå all information, för det ända man gör är att byter ut alla lysande pixlar mot svarta pixlar.
Hur gör man detta då? Jo genom att göra en darkframe för att ta reda på CCD:s brister och sedan dölja dessa brister. Gör man sin egen darkframe ser man hur stora brister det rör sig om som Minolta döljer. Min Epson kan inte dölja dessa brister och det behövdes inte.
Varför jag inte använder min Epson nu är för att jag tappade den i golvet samt att jag har bränt CCDn så den missfärgar på ett ställe.
Men ännu vet jag inte om jag åter fått ett måndags ex eller om alla Minolta har samma fel. Men då jag fått två kameror med liknande fel och som är nära på omöjliga att använda med ISO över 100 så utgår jag ifrån att alla Minolta A1 är så och där med en ganska dålig kamera för att vara i den klassen.
Men det går att göra bra bilder, men man skulle kunna vänta sig mycket mer av en Minolta. Jag skall försöka lämna in kameran efter hösten och tala med Minolta och fråga dem om fakta och råd.
Jag är fult medveten om att Minolta ägare oftast inte använder högre ISO och oftast säger att de inte ser någon anledning till detta, se säger även att man kan brus reducera och att det ser bra ut på print. Men man skall inte behöva brusreducera och printa för att få en bra bild. Man köper en dyr och bra kamera för att slippa detta.
Phu vad långt det blev, och ändå kortade jag ner min lilla kritik