Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skydda sensoren i D-SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Undrar över att det är bara Sigma som skyddar sensoren från damm med att ha ett fönster framför speglen, det måste vara mycket lättare att hålla den ren med deras lösning än att ha öppet inn till sensorn.

Tjah.. antingen putsar man den glasskivan, elelr så putsar man den glasskivan som sitter precis framför sensorn ;)

ja de gör man men det måste vara lättare att slippa att behöva fella upp spegelen och är inte sluttaren i vägen oxå?

Brukar finnas specialla lägen för sensorrengörning.. knappast jobbigt..

Men visst, den är ju lättare att rengöra..problemet kommer ju sen, om dammet hittar in bakom fönstret.....

Förresten.. det ser lite färgat ut..är den det? Kan ju vara ett IR cut-off filter.. avtagbart?

Jag håller med om att lösningen verkar smidig. Speciellt med tanke på att eventuellt damm på glaset hamnar utanför skärpedjupet.

Men jag misstänker att det inte är lika lätt för andra tillverkare att göra samma sak. Förmodligen krockar det med en hur djupt en hel del objektiv går. Sigma har ju alltid konstruerat objektiv med den kompromissen att de skall gå att montera på många tillverkares kameror. Det kan nog ha fått dem att avstå från konstruktioner med bakre linser som sitter för långt in.

Sigma har ju också lite mindre sensor än konkurrenterna vilket tillåter en mindre spegel. Det vet jag dock inte om det har någon betydelse i praktiken, SD-kamerorna har väl småbildsstor sökare så de verkar inte ha utnyttjat den möjlighetn.

Ja, det är det förståss..tänkte bakvänt.. och nej, det är bara ett skyddsglas, enligt dpreview.

Canons proffsmodell innnan 1D hade också den lösningen, så visst skulle det gå på andra kameror.
I Canons modell kunde man välja att ha ett kombinerat IR-cut + anti-aliasing filter, bara IR-cut eller inget filter alls, beroende på vad man ville göra.

Faktiskt riktigt smart, när jag tänker efter...
Nämnda Canonkamera har ett "sensorrengöringsläge" som vilken annan DSLR som helst, men tveklöst kommer ju mindre damm in med en glasskiva framför.
Om sen hög- och lågpass filtret sitter där istället för på sensorn så är det ju en barnlek att byta/ta bort vid speciella tillfällen, t.ex. IR-fotografering eller UV-fotografering.

Som sagt, varför har inte alla hus på detta sätt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar