Annons

Sky filter, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

SKIBBE

Aktiv medlem
hej,

Jag fotograferar inte alls mycket, men när jag köpte min kamera för nått år sen så vart jag rekomenderad att köpa till skyfilter's till mina objektiv. och satte på dem med en gång. min fråga är

nu har jag aldrig tagit loss dem och funderar på vad gör dem för skillnad i mina kort? klarare färger? eller vad är poängen med dem =)

mvh Jan

Vad jag förstått så har ett skylightfilter ungeför samma effekt som ett UV-filter men det är något färgat.

Pongu skrev:
Lätt rosa ton => mikroskopiskt varmare färger

Jag bygger vidare och påstår att dom tar bort blåsticket som lätt blir i skuggor utomhus.

På digitala kameror är det totalt meningslöst och jag rekomenderar vanliga UVfilter istället som linsskydd.

UVstrålarna var otrevligare för film på den tiden det begav sig.

Skylightfilter är aningen varmtonat för att motverka det blåstick som kan uppstå när man fotar utomhus i skugga en solig dag. Den största anledningen till att man har dem på sina objektiv är dock för att skydda frontlinsen mot repor och märken. Huruvida filter påverkar den tekniska bildkvaliten tvistar de lärde.
Själv har jag skylight- eller UV-filter på gluggarna för att skydda mot repor och skit men försöker komma ihåg att ta av dem vid fotografering i motljus, för att undvika reflexer.

Edit: Sen som vanligt...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto