Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skulle vilja ha köptips

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Hej jag tänkte börja fotografera mera
så jag skulle vilja ha en digital systemkamera eller ?
vad tycker ni
sen vad e bra att börja med

Det beror på hur mycket erfarenhet du har sen tidigare.
Har du jobbat med vanlig systemkamera eller har du bara använt kompaktkamror?
Har du koll på grundläggande exponeringlära?
Hur mycket tid och pengar har du tänkt att lägga ner på det?

Greven

hej
kan säga att jag har ingen vana sedan tidigare

men jag lär mig snabbt när det väl gäller

men vad menas med DSLR med kitobjektiv

En DSLR är en digital systemkamera och ett kit objektiv är en glugg du får med på köpet för en billig peng.

Ex på detta är Nikon D50 som är Nikons minsta modell på DSLR. Det är ju ganska mycket pengar att lägga på en gång om man inte vet att man kommar att fortsätta med det. Så det kan ju vara värt att köpa en beg analog (film) kamera och prova först. Allternativt låna en kamera av en kompis.
Det vore ju fånigt att köpa en kamera för 7000:- och sen märka att det inte var det man vill göra. Eller som jag gjorde när jag började. Jag köpte en för simpel kamera som jag tröttnade på efter 3 månader istället för att köpa en lite bättre från början.

Greven

Att du hittat till den här sidan och dessutom börjar ställa frågor om systemkamera betyder förmodligen(?) att du börjar få ett riktigt intresse för fotografering gissar jag.

Jag föreslår att du funderar ett tag på HUR viktigt/kul/intressant det här med fotografering känns för dig.
(...och även hur mycket pengar du vill lägga på prylar).

Förslag på ingångskameror (system):
Nikon F55 m. 28-80 (analog) pris ca 1.800:-
Nikon D50 m. 24-85 (digital) pris ca 6.000:-
(faktiskt BETYDLIGT bättre än ingångskamera)

Vill du har ett enklare alternativ till digital systemkamera tycker jag du ska titta på Sony Cybershot DSC-H1 och Panasonic Lumix DMC-FZ5.
Suveräna kameror med fast zoom.

tackar för info

grejen är den jag gillar att ta kort med vanlig digitalkamera, men nu tycker jag inte den räcker till,jag har inte haft dom pengar som behövts förut, men det har jag nu, jag hade tänkt mig max 10000:-
vill inte ha för billig o enkel men inte för dyr o flashig..

jag har kollat lite på canon EOS 350D

Nikon D70S & D50.
Pentax Ist DS & IST DL.
Konica Minolta Dynax 5D.
Canon EOS 350D.
Olympus E-300 & snart E-500.

Dessa har du att välja på med din budget. Olympusen får du i paket med två fina zoomar riktigt billigt.

Alla har sina för & nackdelar & valet är ytterst personligt. Kolla in på www.cyberphoto.se & jämför priser samt data.

Tänk på att data inte är allt. Gå ut i butiker & känn & kläm på de olika modellerna.

Dessutom så finns här på FS ett otal trådar som avhandlar detta så sök på dessa. Det är dock inte alltid så lätt att få ihop nåt av dessa då vi som figurerar där ofta har många olika åsikter, tänk på det & försök att, i möjligaste mån, bilda dig en egen uppfattning.

//Larsa

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto