Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva ut bilder själv vs labb?

Produkter
(logga in för att koppla)

vattumannen75

Aktiv medlem
Vet inte om de är någon som tagitt upp detta men jag undrar om en skrivare tex Epson Stylus Photo R2400 klarar av att skriva ut bilder i samma kvalite som ett labb? Eller är labb överlägset bäst?
 
Rätt hanterat får du lika bra bildkalité som ett labb, rentav bättre och även teoretiskt en längre arkivbeständighet. Men å andra sidan, för små format kommer du aldrig under priset du får av t.ex. crimson om du ska skriva ut hundratalet 10x15-bilder eller så. För större format kan det börja vara intressant. Men den största fördelen med egen skrivare är att man själv har kontroll på hela processen, och också att man kan skriva ut när man vill. Dessutom kan man välja fritt bland olika papperstyper beroende på smak och humör. Tycker även det är en skön känsla när man ser en stor bild växa fram på ett A3+-ark. Det påminner om känslan när man labbade kemiskt och framkallade.

Mikael (Har föregångaren till den du funderar på, SP2100)
 
vattumannen75 skrev:
Vet inte om de är någon som tagitt upp detta men jag undrar om en skrivare tex Epson Stylus Photo R2400 klarar av att skriva ut bilder i samma kvalite som ett labb? Eller är labb överlägset bäst?
När jag testat den skrivaren och jämfört med bilder från labb ger utskrifterna något bättre skärpa och något större färgrymd. Bilderna från labbet har fördelen av en helt jämn pappersyta, som inte varierar i reflektion oavsett hur mörk bilden är.

Men den stora fördelen med en skrivare är ju att du kan använda mängder med olika papper som alla ger sin karaktär åt bilden. Matta lumppapper, barytpapper, helt blanka plastpapper med mera, med mera.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.