Annons

Skriva av utrustning i firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
Om man köper utrustning på en enskild firma, på vilken tid kan den skrivas av? Måste försäljning av avskriven utrustning tas upp som inkomst och momsbelastas?
 
Jag försökte skriva av kamera och objektiv på ett år men fick nedslag i revisionen, alla inventarieinköp över 5000kr skall skrivas av på 3 år. Kortare avskrivningstid kräver specialfall och det är upp till dig att motivera för skatteverket.
Försäljning av begagnat skall inte momsbeläggas men skall tas upp i bokföringen. Om du har dragit av kostnaderna för inköpet i firman vill säga. Har du köpt dem privat (t ex innan du startade firman och heller inte fört över dem till företaget) så säljer du dem också privat, och då skall intäkten inte heller tas upp.
Lycka till!
//
Nina
 
Enskild firma kan inte skriva av enligt plan, istället får man skriva av 25% av (rest-)värdet per år. (Ja, det innebär att utrustning aldrig blir *helt* avskriven.) Om utrustningen kostade mindre än 5000 kr, eller har en ekonomisk livslängd på mindre än tre år kan man dock skriva av den direkt.

Försäljning av avskriven utrustning ger upphov till skattepliktig inkomst. Om utrustningen inte är helt avskriven blir givetvis inte den oavskrivna delen skattepliktig.

Försäljningen ska beläggas med moms, utom i de fall där du inte hade avdragsrätt för moms när du köpte utrustningen, t ex om du köpt utrustningen privat innan du startade firman.
 
Sök lite i forumet. Finns en hel del skrivet om avskrivning, inklusive direktavskrining av fotoutrustning och de som har fått igenom det.
 
Happy Horse skrev:
Försäljning av begagnat skall inte momsbeläggas men skall tas upp i bokföringen. //
Nina

Jag har kollat med skatteverket nu och måste rätta mig själv. Du skall lägga på moms på begagnat, om du har köpt dem i din verksamhet.
Jag har fått annan info tidigare men det skall alltså vara moms på. Förlåt för min tidigare felinfo.

Ha det gott!
//
Nina
 
Tänkte att det nog var så, annars hade det varit lite för bra för att vara i skattetokiga Sverige! :)
 
jagvar ner på skattekotoret och frågade om avskrivinig av datorn
på fem år skulle den vara avskriven, kostade 8000, men det fick bara göras om den "var nödvändig" för företaget, dvs inte extra grejer för spelande osv. om du förstår.

sen vet jag inte riktigt vad som emnas med avskrivning. jag får dra av min kamera jag köpte i år direkt, och slipper skatta för dom pengarna (även om jag inte drar in några pengar på firman så slipper jag skatta för detta belopp om jag tjänar det hos ngn arbetsgivare - jag önskar jag kunde förklara det bättre...)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.