Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriv en vettig diskussionsrubrik!

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag blir ibland trött på alla meningslösa diskussionsrubriker i forumet, typ "Hjälp!", "Behöver tips" osv. Var bussiga och skriv vettiga rubriker! Man ska väl inte behöva öppna en diskussion för att förstå vad den handlar om...?

Hädanefter kommer jag att låta bli att öppna diskussioner som har meningslösa rubriker.:mad:

Synpunkter mottages gärna!

Helt rätt!

Håller med till 100%! Det hör till "vanligt hyfs" på nätet att skriva en rubrik som beskriver ämnet man vill ta upp/diskutera. Det handlar ju till syvende och sist om respekt för andra människors tid, egentligen.

/Fredrik

Jag det är lite slött att inte orka uttrycka sej tydligare. Även omdet ibland kan vara svårt att sätta rätt ord på saker, men någon koppling kan man nog hitta...
Enklare för den som senare vill hitta rätt tråd och slipper skapa en ny.

Fritt forum eller inte ???

Om man skall sätta regler, för vilka sorts rubriker man skall ha på Forumen, så blir det inte längre något fritt forum.
Har ni tänkt på det?

Det är fritt val att öppna ett forum, eller inte.
Vill man inte läsa det, så slipper man.Eller hur ???

*kram*

Niklas, det var ingen regel utan snarare ett råd och en uppmaning. Om man verkligen vill ha tips eller hjälp med nåt så är det bäst att vara tydlig, tror jag. Vill man inte ha seriösa tips eller råd, ja då kan man givetvis skriva gurka som rubrik. Eller nåt annat. Fritt fram.

En fri åsikt signerad
Acke:)

Vill bara påminna om uppmaningen i rubriken på denna tråd. Lika aktuell nu som för två månader sedan.

Mitt bidrag till denna tråd

Varför reta upp sej på det som inte vägleder en att titta på en tråd?,är man tvungen att läsa alltsom skrivs här?

Inte retar jag upp mej på att rubrikerna till trådarna inte är perfekta,jag läser dom trådar där rubriken intresserar mej.

Måste det vara så seriöst att även texter och rubriker måste vara perfekta?,vi har ju fullt upp ibland med att samsas hur en bra bild ska se ut.

Ackelid ville ha synpunkter...varsågod :cool:

Att det alltid finns någon som retar sig på något! Jag skrev "Hjälp!"-tråden. Om det nu fanns folk som blev trötta och tyckte det var alldelles för jobbigt att öppna upp och se var den egentligen handlade så får jag väl skriva "Konstiga ljusreflektioner" nästa gång. Men skulle det göra någon skillnad? Det säger inte mycket med än hjälp och hjälp var det jag behövde..

Ursäkta då!!

Allt hänger ihop. Dåliga rubriker gör arkivet svårare att söka i vilket ger massor av dublettpostningar vilket ger folk som är trötta på att svara på frågor de besvarat tidigare vilket ger substanslösa trådar vilket minskar intresset för fotosidan vilket ytterligare minskar substansen på innehållet. Till slut är det bara dåliga rubriksättare som attraheras av fotosidan.se och då är cirkeln sluten och alla trivs som en enda stor familj :)

:D

Nej, jag känner mig inte uppretad. Påminnelsen var menad som en rekommendation i största välmening. Jag tror inte att alla har fattat hur viktigt det är med en tydlig rubrik, om man verkligen vill ha maximal respons.

Själv har jag för länge sedan slutat öppna trådar med meningslösa rubriker. Varför spilla energi på sånt? :D

RobGum skrev:
Att det alltid finns någon som retar sig på något! Jag skrev "Hjälp!"-tråden. Om det nu fanns folk som blev trötta och tyckte det var alldelles för jobbigt att öppna upp och se var den egentligen handlade så får jag väl skriva "Konstiga ljusreflektioner" nästa gång. Men skulle det göra någon skillnad? Det säger inte mycket med än hjälp och hjälp var det jag behövde.. Ursäkta då!!
Det var ingen som pekade ut dig, det här är ju ett generellt problem. Men om du inte förstår vad det gör för skillnad tycker jag nog att du skall tänka efter lite.

Alltså, vad är det som är så jobbigt med att förklara en sak två gånger? Om det är till samma person kan jag kanske förstå irritationen.

Blir ni lika sura i den verbala världen? Nä, det har jag redan förklarat för Nisse så du fråga honom?

Många av diskusioner mår dessutom bra av att nollställas så att man kan komma in på nya spår utan att fastna i de gammla.

Jag betraktar sådana här diskusioner som en form av chat och färskvara snarare än ett utökande bibliotek av information.

Ska jag söka igenom alla diskusionerna kan jag lika gärna söka på nätet direkt. Den levande responsen är minst lika viktig som informationen tycker jag. Annars kan jag lika gärna läsa böcker. Det roliga är ju att träffas om än virtuellt.

Mvh
Maverick

jimh skrev:
Det var ingen som pekade ut dig, det här är ju ett generellt problem. Men om du inte förstår vad det gör för skillnad tycker jag nog att du skall tänka efter lite.

Det handlar nog mer om delade meningar...

Heter en rubrik exempelvis "Hjälp!" så är det troligtvis någon som bevhöver hjälp. Tycker jag om att ge råd och hjälpa folk så varför inte ge mig in i den. Det kan vara svårt att få plats med vad det exakt handlar om under en kort rubrik. Speciellt när man inte är så kunnig om foto än och inte vet vad alla begrepp och tekniker heter. Är det så att någon retar sig på dom är det väl egentligen bara att undvika dom, eller?

Själv läser jag alla möjliga trådar, men det är ju bara jag...

Men visst jag (som själv har skrivit en "dålig" rubrik) kan försöka komponera bättre rubriker fortsättningsvis...

Personligen läser jag allt. Minnet är inte perfekt, så det är inte säkert att jag minns att trådarna "Dålig stil!!!" eller "Hjälp!!!!" behandlade ett ämne jag inte hade något att bidra med i. Så jag får öppna dem gång på gång.

Och naturligtvis blir jag trött på att säga samma saker flera gånger IRL också. Jag lägger hellre ner en kvart en gång på att dokumentera något än en dag utspritt på fem år med att förklara samma sak.

Och angående delade meningar, nu är det ju faktiskt en gång för alla så att alla inlägg arkiveras, så syftet med diskussionsforumet är knappast att det skall vara en chatt även om jag också uppskattar den personliga kontakten. Men jag tycker det är betydligt roligare att odla den personliga kontakten över nya intressanta ämnen än genom att slarvigt skriva in slentrianmässiga svar på saker jag besvarat tidigare.

Jag tycker det är som en tv. Passar det inte kan man byta kanal eller stänga av. Ingen tvingas till att läsa dessa trådar vad jag vet, och inte heller tvingas någon till att svara.

Så jag förstår fortfarande inte varför folk orkar med att reta upp sig på något så trivialt. Snacka om lyxproblem.

/Maverick

Maverick skrev:
Jag tycker det är som en tv. Passar det inte kan man byta kanal eller stänga av. Ingen tvingas till att läsa dessa trådar vad jag vet, och inte heller tvingas någon till att svara.
Det resonemanget håller inte. Det måste väl ligga i allas intresse att fotosidan utvecklas till att bli ett ställe där folk inte väljer att byta kanal? Folk som ställer frågor är beroende av att folk som besvarar frågor tycker att fotosidan är ett kul ställe.

Maverick skrev:
Så jag förstår fortfarande inte varför folk orkar med att reta upp sig på något så trivialt. Snacka om lyxproblem.
Tja, du orkar i alla fall diskutera det ;)

Jag syftade inte till att någon skulle byta site, utan mera att byta tråd.

Passar inte rubriken är det väl bara att låta bli och gå in och titta i någon annan tråd istället.

Detsamma gäller besvarningar. Det är väl bara att låta bli att svara om man tycker något är jobbigt att förklara igen. Jag förstår inte upprördheten.

Det är väl mer den som söker hjälp som får skylla sig själv om han inte letar igenom allt och inte får några svar, eller.

Mvh
Maverick

jimh skrev:
Personligen läser jag allt. Minnet är inte perfekt, så det är inte säkert att jag minns att trådarna "Dålig stil!!!" eller "Hjälp!!!!" behandlade ett ämne jag inte hade något att bidra med i. Så jag får öppna dem gång på gång.

Det är verkligen inte någon som tvingar dig att läsa dessa diskussioner, hehe

Sen kunde jag inte låta bli att småle när jag läste ditt citat "Till slut är det bara dåliga rubriksättare som attraheras av fotosidan.se"

Har vi blivit en liten mänsklig grupp nu också? ;)

Fotosidan handlar om så mycket mer. Diskussionstrådar är just vad det låter som. Dom så vitt jag vet till för att diskuteras i och inte för att bygga upp ett välfungerande faq-arkiv...

Så länge man inte läser trådar med dåliga rubriker eller söker på dom i arkivet är det bara att ignorera dessa om man tycker att dom är upprepande...

En diskussion som exempelvis heter "multiexponering" behöver inte säga något nytt för någon som varit medlem länge. Det är väl bara skönt med lite nya trådar så man slipper gå igenom hela arkivet för att hitta sina svar...

Jag diskuterar hellre än att gräva i arkivet iaf. Så på ett sätt är det ju personligare och går faktiskt att jämföra med en chat om man nu måste. Även om jag tycker det är något helt annat...

Jimh.

Skön inställning du har när du avfärdar någon med att,dennes resonemang inte håller = not.

Om nu detta är ett sådant oerhört problem så se till att dem felaktiga trådarna inte lägg ut eller att dem dödas.

Min uppfattning är att det finns här som på alla andra sidor en liten hård kärna av människor som gärna vill se att sidan utvecklas till det perfekta forumet,perfekt ur vilken synpunkt.

Inte nog med att man läser om kvaliteten på bilder,ska det gnabbas och det skrivna ordet likväl?

Själv hänger jag på den här sidan för att jag jag ser den som en kunskapskälla som jag kan ösa ur,att sedan det blir så många inlägg på en tråd som denna är väl ett bevis på att man ser saker ur olika synvinklar.

Mitt förslag är därför...ta bort alla trådar som inte uppfyller kraven på hur dem skall vara utformade

:cool:

Jag har ju för mig att David E uppmanade oss till att sätta vettiga rubriker på trådarna på någon sida som hette regler eller någe.

Andreas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar