jonas_erik
Avslutat medlemskap
Ja när ljuset är bra och "faster Ellen" sitter helt stilla !du talar om olika saker. Vad säger att en kompaktkamera med fler pixlar är en skräpkompakt även om priset idag kan ses som lågt?
I flertal fall kan nog faster Ellen utan foto eller bildredigeringskunskaper få bättre resultat med en modern kompakt än med en SLR eftersom kompakterna är bättre optimerade för att en så klar jpg bild skall poppa ut som möjligt från kameran och med ett bildresultat som oftast är tillräckligt bra för faster Ellen och många andra. För faster Ellen eller för den ointresserade av teknik är en kompaktkamera guld värd och de blir alla bättre eftersom tekniken blir bättre för varje år vad det gäller optimering och just bildresultat.
Säg, är det inte märkligt att exv min Iphone klarar bättre av vitbalansering på auto inomhus i blandljus än exv mina 5dmk2 gör och att bildresultet blir oftast ganska bra från tom en Iphone när ljuset är tillräckligt?
Det är skillnad på en 1000kr kamera med 14 MP och en tex systemkamera med 12MP.Det är tekniken bakom som avgör,inte antal MP det är det jag försöker säga ! Och så kritiserade jag artikeln där man fotar som "proffsen" för under 2000kr som man försöker lura i ovetande folk !