ANNONS
Annons

Skratta eller gråta!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, fy usch prata med folk. Vad är det för dumt påhitt när man kan gå och muttra tyst för sig själv. Den som kom med den otroligt dumma idéen att svara på tilltal måste vara någon socialt helt missanpassad italienare, som inte fattat att tala är silver och tiga är guld.
Tidigare i tråden såg vi till och med exempel på det aldra värsta, en talande granne, usch fattar inte grannar att dom skall hålla käft?

/Karl
PS. Efter att ha levt i landsflykt i snart 10 år, så händer det faktiskt numera att jag glömmer bort mig och helt plötsligt står och pratar med främligar. Till råga på allt jäkla elände så brukar jag även tycka att det är trevligt. Jag skall dock upp till Sverige några veckor snart och skall då se till att sätta mig i terapi så att inte detta blir någon ful ovana.

Nästa steg är när tonårstjejer vill ha en systemkamera för att ta bättre bilder.
Dvs 100-tals bilder på sin spegelbild i autoläge.

Dotterns kompis fick en Nikon systemkamera och hon tar bara på autoläge och jag frågade henne varför hon bara tar på autoläge och hon svarade att hon inte kunde ställa in nåt annat.
Då tyckte jag att det hade varit bättre med en enklare kamera men hon ville ha en systemkamera

Så du menar att bilder från en systemare i Autoläget inte tar bättre bilder än en kompakt? Ju mer din dotters kompis kommer använda sin kamera desto mer intresserad av fotografering kommer hon bli och kommer automatiskt lära sig mer.
Enligt mig är det bättre att fotografera i Auto och lära sig komponera för att sedan allt eftersom börja lära sig mer funktioner i kameran. Jag är en jäkel på alla inställningar och funktioner som finns i min D700 och kan ta i stort sett vilken bild jag vill, däremot så knallar jag säkert dagligen förbi 2000 motiv som skulle bli kanon utan att se det.

/Karl

Vad är det för galet med att prata med folk om ens utrustning? Jag har inga problem att prata kamera som om man pratade om vädret. Det blir kanske inte blir så rätt, men rätt trevligt att nöja sig med att berätta att - ja, kameran många megapixlar, kan ta kort på långt håll, det blir bra kort med systemkamera och massa annat ditt och datt som ändå inte betyder nått. Det är väl inte så noga? Man kan inte rättvända alla. Det här är inte unikt för fotografering.

Chopperåkare har motsvarande konversationer om motorcyklar med långa framhjul (eh?). Modellbyggare får alltid försvara sig för att de leker med krigsleksaker (vaddå?), måste ha otroligt tålamod, och så fint det blir med airbrush. Bilbyggare som vill ha sin bil i patinerat skick får säkert höra att bilden blir nog väldigt fin när den blir klar (vaddå den är ju klar?).

Ännu jobbigare är det nog om man råkar vara läkare, hantverkare eller nått annat användbart yrke. Själv är jag systemadmin på en hyfsad stor site och alltid finns det nått att prata om i allmänna ordalag även om jag får erkänna att jag smiter undan en del ämnen genom att säga att jag bara håller på med servrar och sånt.

Nördprat kan man hålla på med och är roligare med sina kompisar tycker jag. Det har också sin charm, men passar sällan bland vanligt folk.

Jag kan inte annat än hålla med.
Folk är i allmänhet vänligt sinnade, och vill bara ha en isbrytare för att få en pratstund. Det händer överallt och hela tiden, och det är jag glad för. Lite konstiga frågor kan det väl vara värt?

Vad är det för galet med att prata med folk om ens utrustning? Jag har inga problem att prata kamera som om man pratade om vädret. Det blir kanske inte blir så rätt, men rätt trevligt att nöja sig med att berätta att - ja, kameran många megapixlar, kan ta kort på långt håll, det blir bra kort med systemkamera och massa annat ditt och datt som ändå inte betyder nått. Det är väl inte så noga? Man kan inte rättvända alla. Det här är inte unikt för fotografering.

Chopperåkare har motsvarande konversationer om motorcyklar med långa framhjul (eh?). Modellbyggare får alltid försvara sig för att de leker med krigsleksaker (vaddå?), måste ha otroligt tålamod, och så fint det blir med airbrush. Bilbyggare som vill ha sin bil i patinerat skick får säkert höra att bilden blir nog väldigt fin när den blir klar (vaddå den är ju klar?).

Ännu jobbigare är det nog om man råkar vara läkare, hantverkare eller nått annat användbart yrke. Själv är jag systemadmin på en hyfsad stor site och alltid finns det nått att prata om i allmänna ordalag även om jag får erkänna att jag smiter undan en del ämnen genom att säga att jag bara håller på med servrar och sånt.

Nördprat kan man hålla på med och är roligare med sina kompisar tycker jag. Det har också sin charm, men passar sällan bland vanligt folk.

Kör du din dator i Auto (OS/X) eller kör du på Manuell (Linux)? Jag fattar inte att inte alla inte kör Linux på sina datorer, att köra Windows eller OS/X på dom är ju så bortkastade resurser. Kör man grafiska gränssnitt borde man skaffa sig en iPad istället.

/Karl
PS Detta var ironi och jag håller med dig helt och hållet.

Senast ändrad:
Jag känner nog fasen mer sympati för den frågvise megapixel-novisen än den dryge som kallar sig fotograf och som känner sig über, samma "fotograf" når ändå novisens nivå framför någon annan fotograf med tjockare kunskap.

Om någon kommenterar och ställer frågor så är det sannolikt pga att frågeställaren är nyfiken, tycker det är tuffa prylar som denne själv skulle vilja ha, lite avund och allt annat som kittlar ha-begäret. Att då känna sig trött på alla "noobs" som tror att man får bra bilder för att man har dyr kamera är ju lite som att......typ....i skolan när man äntligen fattade grejjen så kunde man häckla de som fortfarande traggla med frågeställningen. En något narcissistisk grejj som på något sätt talar om att man egentligen VILL ha frågan så man på något lite halvnonchalant sätt kan blända med sig kunskap.

Om det är en tonårstjej som tar spegelkort på sig själv med full automatik eller en kille som bränner skatteåterbäringen på jättekamera toppat med ett crap-objektiv so be it, båda kommer antingen tycka att det här med foto var tråkigt eller så börjar båda vrida på ratten och vips så har de veckans bild på en fotosidan....båda fann argument för sina köp.

Lång fler än vad folk här skulle erkänna sitter på utrustning som garanterat är lång vassare än den egna kunskapen...att då klanka ner på frågvisa tofflar och folk som köpt ett kit för att det ser coolt ut är ju riktigt motsägelsefullt.

Fast vad vet jag, jag kallar mig inte fotograf, men jag gillar att fotografera och jag gillar det mesta i prylväg :)

Måste säga att det ibland känns lite jobbigt att inte riktigt få cred för sina bästa bilder i och med att personen som kollar på dem säger något i stil med "det måste vara en dyr kamera du har". Kommer dock känna mig lite mer avslappnad gentemot frågan i och med att ha läst några kloka ord i den här tråden. (Antar att de har dyra tangentbord som skriver så klokt :) )

OT: Är förresten en smiley att betrakta som skiljetecken eller bör man även ha en punkt före eller efter den? Ser lite rörigt kaka-på-kaka-aktigt ut med punkter eller annat alldeles bredvid :). Smileys i slutet av en parentes känns också lite obekvämt. (Dubbelhaka liksom :) )

Måste säga att det ibland känns lite jobbigt att inte riktigt få cred för sina bästa bilder i och med att personen som kollar på dem säger något i stil med "det måste vara en dyr kamera du har". Kommer dock känna mig lite mer avslappnad gentemot frågan i och med att ha läst några kloka ord i den här tråden. (Antar att de har dyra tangentbord som skriver så klokt :) )

Har också lite noja för det där, man får sällan höra "vilka bra bilder du tar" när man för en gångs skull lyckats fånga något vackert/roligt/ovanligt på bild, utan "vilken bra kamera du måste ha". Men visst, jag gillar prylar och har en bra kamera så de har väl inte helt fel - tyvärr verkar man inte kunna köpa sig till bättre bilder vad än folk på gatan tror, utan mitt knep är att knäppa många kort och hoppas på det bästa. ;)

OT: Är förresten en smiley att betrakta som skiljetecken eller bör man även ha en punkt före eller efter den? Ser lite rörigt kaka-på-kaka-aktigt ut med punkter eller annat alldeles bredvid :). Smileys i slutet av en parentes känns också lite obekvämt. (Dubbelhaka liksom :) )

Jag gör alltid som du, lägger till ett mellanslag mellan en smiley och slutparentes. Annars sätter jag dem efter punkten och slipper det andra problemet.

Vad jag har svårt att förstå är alla här som är så föraktfulla mot de som använder gröna läget.
Det verkar som om ni tycker att det svåraste med att fotografera är att mäta ljuset korrekt och ha koll på skärpedjup/rörelseoskärpa.

Det finns väl herrejösses andra saker att koncentrera sig på som fotograf, som dessutom är mycket svårare att bemästra.

Att köpa en DLR, när man kanske skulle klara sig med en kompakt är en annan gnällfavorit.
Varför bry sig. Om Hilda 78år vill ha en Nikon D3x, så låt henne ha det. Det spelar väl ingen som helst roll, bara hon är lycklig när hon fotograferar sin katt.

Dessutom, hurra för folk som faktiskt pratar med sina medmänniskor.

Gonatt :)

Måste säga att det ibland känns lite jobbigt att inte riktigt få cred för sina bästa bilder i och med att personen som kollar på dem säger något i stil med "det måste vara en dyr kamera du har". Kommer dock känna mig lite mer avslappnad gentemot frågan i och med att ha läst några kloka ord i den här tråden.)

Helt rätt reaktion tycker jag :)
Att du får beröm, tycker jag att du har all anledning att ta till dig.
Det är ju du som är duktig på att använda din utrustning, även om personen som gillar dina bilder inte har insikt att förstå vad det krävs för att en bild ska bli bra.

Någonstans så är ju beröm alltid menat som någon form av komplimang mot dig som person/din insats. Kanske underförstått i "snacket" om bra utrustning.

Läste denna nygamla nyhet på AF ! http://www.aftonbladet.se/pryl/article7128362.ab

"Fler megapixlar på kompaktkameror gör att man kan ta bättre bilder"
"Ta lika bra bilder som proffsen med kompaktkamera för 2000kr "
"Systemkameran har bättre zoomfunktion" -var sitter den ?

Vilka argument för att lura folk att antal megapixlar gör allt. Men det är kul när folk sitter och diskuterar megapixlar på sina mobiler/kompakter och skryter vem som har flest och när man sen tittar på bilderna: -mörk bakgrund,kritvita ansikte och stora röda ögon ,då inser man att det nog ändå skulle räcka med 2 megapixlar.Men det sorgliga är att folk vet inte ens vad ordet megapixel betyder.Tycker man ska sluta lura folk så här.Har läst att eftersom nästan alla äger någon form av kamera räknas foto som världens största hobby och tycker själv det är synd att inte fler lägger lika mycket för en bra kamera som man gör med allt annat och framför allt-lär sig att fotografera då inser dom snabbt att det inte har med antal MP att göra !

kritvita ansikten, stora röda ögon har ju inte med megapixelantalet att göra utan exponering och ljussättning/blixt används felaktigt.

Sedan så har du ju alltid större möjligheter med en mobilkamera med fler pixlar än en med färre, liksom med alla kameror eftersom utvecklingen går framåt och upplösningen blir högre..
Bra SLR kameror, kompakter, mobiler kommer att innehålla allt högre upplösning=mer megapixel, speciellt viktigt om man vill cropa , zooma in i bilden digitalt eftersom storleken på en mobil inte tillåter en bra zoomkonstruktion utan det är bättre med ett fast objektiv.
Dagens mobilkameror räcker ofta bra till för att dokumentera något och speciellt om ljuset är hyffsat bra.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, gör du?

kritvita ansikten, stora röda ögon har ju inte med megapixelantalet att göra utan exponering och ljussättning/blixt används felaktigt.

Sedan så har du ju alltid större möjligheter med en mobilkamera med fler pixlar än en med färre, liksom med alla kameror eftersom utvecklingen går framåt och upplösningen blir högre..
Bra SLR kameror, kompakter, mobiler kommer att innehålla allt högre upplösning=mer megapixel, speciellt viktigt om man vill cropa , zooma in i bilden digitalt eftersom storleken på en mobil inte tillåter en bra zoomkonstruktion utan det är bättre med ett fast objektiv.
Dagens mobilkameror räcker ofta bra till för att dokumentera något och speciellt om ljuset är hyffsat bra.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, gör du?

Det jag ville säga med inlägget var hur tillverkarna,butikskedjorna och bla Aftonbladets artikel som jag hänvisade till i tråden försöker lura i folk att ju fler megapixel desto "bättre" bilder kommer att fås,istället för att upplysa om tekniken bakom frontlinsen.Och det första folk berättar när dom köpt en ny kamera är hur många megapixel den har och det finns faktiskt dom som tror att man får bättre bilder med en skräpkompakt för 1000kr/14 MP än en systemkamera med 12MP,just därför att folk blivit lurade från början när den här pixelhysterin började,Här är en annons på en billig "skräpkompakt" och kolla vilket som står först som vanligt i butikskedjornas annonser:
12 megapixel
4x optisk zoom
3 tums LCD display
Ansiktsigenkänning
Bildstabilisering

Det som jag tycker är intressant, är att försöka förklara mina foton.
Eller att förklara vad ex gatufoto är ( nästan omöjligt). Frågor som kan dyka upp:
Varför tog du den här? Vad är det för intressant med denna? Känner du den där mannen? Har du inga semesterbilder att visa?
Men som sagt: Jag tycker bara att det är roligt....

Det som jag tycker är intressant, är att försöka förklara mina foton.
Eller att förklara vad ex gatufoto är ( nästan omöjligt). Frågor som kan dyka upp:
Varför tog du den här? Vad är det för intressant med denna? Känner du den där mannen? Har du inga semesterbilder att visa?
Men som sagt: Jag tycker bara att det är roligt....

Men dina bilder är otroligt fina såg jag,och kul att du har roligt under för tiden det är så det ska vara!

Det jag ville säga med inlägget var hur tillverkarna,butikskedjorna och bla Aftonbladets artikel som jag hänvisade till i tråden försöker lura i folk att ju fler megapixel desto "bättre" bilder kommer att fås,istället för att upplysa om tekniken bakom frontlinsen.Och det första folk berättar när dom köpt en ny kamera är hur många megapixel den har och det finns faktiskt dom som tror att man får bättre bilder med en skräpkompakt för 1000kr/14 MP än en systemkamera med 12MP,just därför att folk blivit lurade från början när den här pixelhysterin började,Här är en annons på en billig "skräpkompakt" och kolla vilket som står först som vanligt i butikskedjornas annonser:
12 megapixel
4x optisk zoom
3 tums LCD display
Ansiktsigenkänning
Bildstabilisering

Ja, artiklar som den som den här tråden handlar om späder bara på megapixelhysterin. Genom att inte betona vikten av optiken eller sensorstorleken så tror väl vanligt folk att det inte har någon som helst betydelse. Det är bara megapixlar, megapixlar och åter megapixlar som kännetecknar en bra bild. Ansiktsigenkänning är ju också superviktigt och hur många gångers zoom som kameran klarar. Vid vilken brännvidd zoomen börjar bryr sig ingen om. Och ju mer desto bättre kamera och bättre bilder, det är ju den allmänna tron. 3x zoom, eller - ve och fasa! - ingen zoom alls, gör ju inte kameran precis lättare att sälja om det inte rör sig om den allra billigaste modellen...

Hur klarade man sig förr i tiden med enkla kompakta filmkameror helt utan zoom? Jag har en filmkamera som jag nyligen fick av farfar som har 35mm brännvidd och fast bländare f/3,5. Ska bli intressant att se hurdana bilder den tar, men har inte riktigt kommit igång med den ännu...

12 megapixel
4x optisk zoom
3 tums LCD display
Ansiktsigenkänning
Bildstabilisering

du talar om olika saker. Vad säger att en kompaktkamera med fler pixlar är en skräpkompakt även om priset idag kan ses som lågt?
I flertal fall kan nog faster Ellen utan foto eller bildredigeringskunskaper få bättre resultat med en modern kompakt än med en SLR eftersom kompakterna är bättre optimerade för att en så klar jpg bild skall poppa ut som möjligt från kameran och med ett bildresultat som oftast är tillräckligt bra för faster Ellen och många andra. För faster Ellen eller för den ointresserade av teknik är en kompaktkamera guld värd och de blir alla bättre eftersom tekniken blir bättre för varje år vad det gäller optimering och just bildresultat.

Säg, är det inte märkligt att exv min Iphone klarar bättre av vitbalansering på auto inomhus i blandljus än exv mina 5dmk2 gör och att bildresultet blir oftast ganska bra från tom en Iphone när ljuset är tillräckligt?
Själv önskar jag mig en Iphone med högre upplösning=mer pixlar och det kommer ju snart

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar