Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skratta eller gråta!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Läste denna nygamla nyhet på AF ! http://www.aftonbladet.se/pryl/article7128362.ab

"Fler megapixlar på kompaktkameror gör att man kan ta bättre bilder"
"Ta lika bra bilder som proffsen med kompaktkamera för 2000kr "
"Systemkameran har bättre zoomfunktion" -var sitter den ?

Vilka argument för att lura folk att antal megapixlar gör allt. Men det är kul när folk sitter och diskuterar megapixlar på sina mobiler/kompakter och skryter vem som har flest och när man sen tittar på bilderna: -mörk bakgrund,kritvita ansikte och stora röda ögon ,då inser man att det nog ändå skulle räcka med 2 megapixlar.Men det sorgliga är att folk vet inte ens vad ordet megapixel betyder.Tycker man ska sluta lura folk så här.Har läst att eftersom nästan alla äger någon form av kamera räknas foto som världens största hobby och tycker själv det är synd att inte fler lägger lika mycket för en bra kamera som man gör med allt annat och framför allt-lär sig att fotografera då inser dom snabbt att det inte har med antal MP att göra !

Läste denna nygamla nyhet på AF ! http://www.aftonbladet.se/pryl/article7128362.ab

"Fler megapixlar på kompaktkameror gör att man kan ta bättre bilder"
"Ta lika bra bilder som proffsen med kompaktkamera för 2000kr "
"Systemkameran har bättre zoomfunktion" -var sitter den ?

Vilka argument för att lura folk att antal megapixlar gör allt. Men det är kul när folk sitter och diskuterar megapixlar på sina mobiler/kompakter och skryter vem som har flest och när man sen tittar på bilderna: -mörk bakgrund,kritvita ansikte och stora röda ögon ,då inser man att det nog ändå skulle räcka med 2 megapixlar.Men det sorgliga är att folk vet inte ens vad ordet megapixel betyder.Tycker man ska sluta lura folk så här.Har läst att eftersom nästan alla äger någon form av kamera räknas foto som världens största hobby och tycker själv det är synd att inte fler lägger lika mycket för en bra kamera som man gör med allt annat och framför allt-lär sig att fotografera då inser dom snabbt att det inte har med antal MP att göra !

Här har du reviewen på senaste Canon Ixus 210 Min gissning på varför dom går ut med att säga "fota som proffs - under 2000 kronor" skulle jag gissa på den fejkade fisheye effekten samt tilt-shift effekten som kameran har.. och sen får vi ju inte glömma alla megapixlarna ;)

När man visar sin D90 för folk blir alltid första frågan hur många megapixlar den har.Sen brukar dom fråga om "den tar bra kort".Svarar man då att det är upp till mig som står bakom kameran om det blir bra eller ej då svarar samma person: Ja man du säger ju att kameran är så bra då ska den väl ta bra bilder ! Då har man nästan inga svar kvar att ge eller så orkar man bara inte att argumentera .

När man visar sin D90 för folk blir alltid första frågan hur många megapixlar den har.Sen brukar dom fråga om "den tar bra kort".Svarar man då att det är upp till mig som står bakom kameran om det blir bra eller ej då svarar samma person: Ja man du säger ju att kameran är så bra då ska den väl ta bra bilder ! Då har man nästan inga svar kvar att ge eller så orkar man bara inte att argumentera .

hehe.. huvudvärk.

Jag visar aldrig min kamerautrustning för folk och inleder aldrig någon dialog om någon okänd skulle utbrista "Det var en stor kamera du har!" Lyckligtvis - i det här sammanhanget i alla fall - så är ju alla människor så totalt självupptagna så det händer ytterst sällan att jag får någon söker kontakt uifrån de synliga attributen kamera, fotoväska, stativ, stege.

He he. "Hur långt skjuter du med den där" frågade grannkärringen när jag var ute o gick med min 70-200...
Jag bara fortsatte gå....

Mja, skall jag vara tvärtom då? Jag tycker det duger utmärkt med kompaktkameror och den målgrupp kamerorna är riktade för. De vill ta kort och det skall inte behövas en civilingenjörsexamen för att ta kort. Så här har det väl alltid varit? Vad skiljer egentligen dagens kompaktdigitalkameror från instamatic-kamerorna för 30 år sen? Kamerorna fyller sin funktion och jag tycker det är bra. Om man skall sticka ut hakan påstår jag att alla skitbilder som tas med familjekompakterna med största sannolikhet skänker större glädje, har mer värde, har mer intresserad publik än vad flertalet av alla fotoklubbsbilder som tas med semiproffesionella eller instegsmodeller även om klubbilderna med största säkerhet håller högre hantverksmässig kvalitet.

Mja, skall jag vara tvärtom då? Jag tycker det duger utmärkt med kompaktkameror och den målgrupp kamerorna är riktade för. De vill ta kort och det skall inte behövas en civilingenjörsexamen för att ta kort. Så här har det väl alltid varit? Vad skiljer egentligen dagens kompaktdigitalkameror från instamatic-kamerorna för 30 år sen? Kamerorna fyller sin funktion och jag tycker det är bra. Om man skall sticka ut hakan påstår jag att alla skitbilder som tas med familjekompakterna med största sannolikhet skänker större glädje, har mer värde, har mer intresserad publik än vad flertalet av alla fotoklubbsbilder som tas med semiproffesionella eller instegsmodeller även om klubbilderna med största säkerhet håller högre hantverksmässig kvalitet.
Så är det säkert. Kompakterna är helt klart tillräckligt bra för de flesta, och har definitivt ett lämpligare gränssnitt. Däremot är det omöjligt att fotografera som ett proffs med dem.
En sak som är fin med att allt fler ändå skaffar systemkamera är att allt fler då även får förståelse för att det krävs något mer än bra utrustning för att ta bra bilder.

Olika saker har olika användningsområde - rent dokumentär fotografi på jobbet duger min kompakt utmärkt till och jag använder den också i princip dagligen trots att det är en lite sketen Casio-kompakt, men den är tillräckligt bra och får plats i fickan - självklart så måste man anpassa sig och att ställa in den på mer än 6 MP är bara fånigt då det gör filerna större, 2MP kör jag den oftast på numera och det räcker samt som bonus så blir filerna så små att man kan maila dem direkt. Det gör jobbet bra och att den har vissa tekniska begränsningar gör inget till den typen av foto.

Inget fel i kompakter! Så länge man inte försöker använda dem till saker de inte klarar av och det är väl främst foto i dåligt ljus, foto med krav på timing och liknande - annars så duger de gott så länge man inte försöker göra konstverk utan bara vill visa på hur något ser ut.

En sak som är fin med att allt fler ändå skaffar systemkamera är att allt fler då även får förståelse för att det krävs något mer än bra utrustning för att ta bra bilder.

Nej, så fungerar det inte. De tar för givet att bilderna blir bättre med en dyr systemkamera. De ser inte att bilderna är lika dåliga som innan.

Jag funderar på att byta ner mig till nån instegskamera bara för att bevisa för mig själv och andra att det är jag som är duktig, inte kameran...

Att fotografera som ett proffs kan också innebära mer än att kunna hantera tekniken till sin fördel. Det kan också betyda att någon är proffs på att nosa upp rätt ögonblick, komponera, vara socialt engagerad, osv.
D v s skaffa sig förutsättningar att ta proffsiga bilder även med en kompakt. Finns faktiskt många dåliga fotografer som har det senaste i fototekniken, men ändå tror sig vara proffs...

Att fotografera som ett proffs kan också innebära mer än att kunna hantera tekniken till sin fördel. Det kan också betyda att någon är proffs på att nosa upp rätt ögonblick, komponera, vara socialt engagerad, osv.
D v s skaffa sig förutsättningar att ta proffsiga bilder även med en kompakt. Finns faktiskt många dåliga fotografer som har det senaste i fototekniken, men ändå tror sig vara proffs...

Det var ju en erkänt duktig som i vintras vann en stor fototävling med en bild som var tagen med en billig kompakt - han tänkte nog ungefär som du gör - bra hjälpmedel hjälper, men det är inte det som är viktigast - inte oftast iaf.

Det var ju en erkänt duktig som i vintras vann en stor fototävling med en bild som var tagen med en billig kompakt - han tänkte nog ungefär som du gör - bra hjälpmedel hjälper, men det är inte det som är viktigast - inte oftast iaf.

Åh.. vem var det? Någon som kommer ihåg namnet?!

Jag funderar på att byta ner mig till nån instegskamera bara för att bevisa för mig själv och andra att det är jag som är duktig, inte kameran...
Det är inte så dum idé faktiskt. Jag har en väldigt billig kamera, en samsung systemkamera. Jag har länge drömt om att köpa en nikon/canon/pentax-kamera av modernt snitt. Men, så finns en sak som bär mig emot: Jag är inte riktigt beredd att spendera de (för mig) enorma pengar det handlar om.
Så, jag envisas med att fortsätta med min billiga kamera, använda mina gamla tradera-objektiv etc. Jag behärskar alla kaveter och hemula egenskaper min kamera har. Jag är inte rädd att torka av sensorn med glasögonduk, tejpa upp spegeln, tejpa fast okänd optik som inte passar mot huset med gaffatejp, lägga ifrån mig mina grejor på marken etc. Och jag har kul, jag vinner lokala tävlingar ibland, och bäst av allt, jag känner att jag kan fokusera på motivet hellre än att försöka hitta rätt inställningar på kameran.

Så alldeles förfärlig var väl inte artikeln ändå. I sak stämmer det ju, att folk har helt sjukt fina fotoutrustningar lite i onödan. Även om det förstås är väldigt överdrivet att det inte skulle skilja något alls så duger det allra mesta till just semesterbilderna. På ett sätt en ovanligt sansad artikel i en tid där många är ängsliga över att inte ha det flådigaste.

Kommer inte ihåg, men det var en bra bild - det skrevs lite om det på en del forum också, men inte säker på att det skrev här.

Nästa steg är när tonårstjejer vill ha en systemkamera för att ta bättre bilder.
Dvs 100-tals bilder på sin spegelbild i autoläge.

Dotterns kompis fick en Nikon systemkamera och hon tar bara på autoläge och jag frågade henne varför hon bara tar på autoläge och hon svarade att hon inte kunde ställa in nåt annat.
Då tyckte jag att det hade varit bättre med en enklare kamera men hon ville ha en systemkamera

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar