Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivomslag

Produkter
(logga in för att koppla)

Malgomaj

Medlem
Jag ska plåta ett skivomslag där artisten är en 35 årig jazzsångerska. Musiken är kanske åt Nora Jones-hållet men mer jazz. Någon som har en ide´på vad jag kan göra. Slälv har jag aldrig plåtat proffessionellt men skivbolagets budget tillåter inte en proffsfotograf. Tycker ni att det är bättre med ansiktsbilder eller helkroppsbilder?
 
Jag är själv i musikbranchen och jag skulle rekommendera dig att hitta en intressant miljö som skapar stämning och sen plåta en mängd bilder där hon finns med både i närbild och på lite avstånd. Oftast vill man ha några, 3 - 4, bilder i ett konvolut/booket och bilderna är ofta det som skapar stämningen. Ta en mängd bilder och välj ut dom som blir bäst. Bjud gärna in artist och skivbolag så att dom får vara med och välja bilder samt var i konvolutet dom ska vara. Nu vet jag ju inte om du även ska göra layout till konvolutet men kolla gärna med den personen som har hand om den biten också. Man brukar vinna på att visa intresse av vad "uppdragsgivaren" vill ha. Oftast är folk öppensinnade och låter dig göra lite som du vill men så är inte alltid fallet så försök visa att du bryr dig om vad framförallt artisten är ute efter. Några tips. Hoppas att du fått lite hjälp på traven. Lycka till.

MVH//Jan
 
Tack för tipsen. Det verkar ju vara ett klokt förfarande. Funderar på att både ta bilder utomhus och inomhus och se vad som blir bäst.
 
Ett till tips är ju att titta på hur andra skivomslag i liknande genres ser ut, för att få inspiration. Det kan om än vara viktigt för att få bilderna att rikta sig mot rätt målgrupp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.