Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Troligen segt då det är en massa byrokrati inblandat. En riktigt elak process kan ju dra ut på tiden flera år om det vill sig illa med alla de olika nivåer vi har.
 
2 timmar senare

denna tråd tog en stor del av eftermiddagen. Ser fram emot en positiv avslutning på detta. (Att smygrasistiska skivbolagsdirektörer får sig en smäll på snoken - om det är vem jag tror...)

LYCKA TILL!
 
Hoppas

Hoppas det går bra för dig i detta, det här är så mycket mer än bara en bildstöld från dig, det är en måttstock vad som händer vid en bildstöld på sådant sätt.

MVH
Peter
 
Jag ser det som "ok" att folk stjäl bilder och sprider, så länge fotografens namn finns med. När de tjänar pengar på det blir det en helt annan sak.

/J
 
Och tjänar pengar på det är just vad de gör. - Reklam är just reklam...

Appropå vad förresten? Har du över huvud taget läst vad detta handlar om?
 
det är väl inte oki?

Jag tycker då inte det är oki att stjäla bilder, spelar inte någon roll vad det gäller utan det är bara fel att göra det. Jag ser inte fel i att privat personer tar en bild och tittar på ibland olovandes, men att trycka, lägga ut på nätet eller på annat sätt offentlig göra är helt fel.

Och det jag tycker är det värsta i sammanhanget är att någon snor en bra bild som man kanske är skitnöjd över och trycker upp den, och fotografen inte ens blir nämnd eller få credit för den.

tja, det här var mina reflektioner.
 
LeadHead skrev:
Har du över huvud taget läst vad detta handlar om?

Jag ägnade ett par-tre timmar idag åt att läsa hela tråden. Så jag vet vad det handlar om.

Men jag står fast vid att jag tycker att det är någorlunda ok om bilder sprids så länge det inte sker kommersiellt och/eller i vinstsyfte.

/J
 
Kapa inte tråden

Kan ni inte ta denna mera allmänna diskussion om bildstölder i en annan tråd. Jag bevakar den här för att jag vill veta hur det går just i detta specifika fall...
//Anders
 
JimHell skrev:
Nej, kanske inte.

Kan man referera till den domen på något sätt, om det leder till fotografens fördel?

/J

Du menar använda det i en rättegång?
Javisst, men en tingsrättsdom brukar inte kunna ge så mycket vägledning.
Det är mycket vanligt att man tar upp liknadne fall och domen i dom fallen under en slutplädering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.