Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
FouFoto skrev:
Vi får väl skramla inhop lite stöd ifall hon förlorar....

Det är väl inte mer än rätt.... Carin hade kanske inte gått så långt som hon har gjort, om inte det hade varit för alla tips och förslag från många här på FS.

Samtidigt så verkar hon ju ganska så beslutsam och principfast. :eek:)

Ser fram emot ett ev. domstolsbeslut.
 
Re: Re: Re: Re: NOPE !

davidvpt skrev:
Om skivbolaget har skriftligt på att de har en påstådd fotografs tillstånd att publicera bilderna och det visar sig att den påstådde fotografen har ljugit så är det möjligt att de kan friskrivas från ansvar.

Nu är jag förvisso ingen auktoritet på området (bara sjukligt intresserad...) och kan ha fel när mina teorier möter verkligheten, men jag tycker att upphovsrättslagen är ganska tydlig på den här punkten:

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.

54 § Den som i strid mot denna lag eller mot föreskrift enligt 41 § andra stycket utnyttjar ett verk skall till upphovsmannen eller hans rättsinnehavare gälda ersättning, utgörande skäligt vederlag för utnyttjandet.

Sker det uppsåtligen eller av oaktsamhet, skall ersättning jämväl utgå för annan förlust än uteblivet vederlag, så ock för lidande eller annat förfång.

Kravet på uppsåt eller (grov) oaktsamhet, dvs. den skuld till intrånget som saknas om gärningsmannen är i god tro (lurad av den som tillhandahåller bilden), finns alltså bara när det gäller straffrättslig påföljd och skadestånd för annan förlust än utebliven betalning.

Med andra ord, om bandet hade lurat bolaget så skulle det ändå vara ersättningsskyldigt (sk. strikt ansvar) för skäligt vederlag för publiceringen, men gå fritt från straffrättsligt ansvar (vilket f.ö. bara kan drabba fysisk person) och skadestånd för "lidande eller annat förfång". Jag har ytterst översiktligt kollat vad som avses med "lidande eller annat förfång" och det verkar i princip handla om t.ex. grövre kränkningar av upphovsmannens anseende. Och nej, det är inga astronomiska summor som döms ut.

Precis som du skriver så har skivbolaget i princip erkänt skuld så det är inget problem i det här fallet. Jag tog bara upp det för att klargöra att god tro inte friar från ersättningsskyldighet.

Vad jag tycker är intressant här är huruvida debitering med straffavgifter enligt BLF:s prislista skulle vara att hänföra till "skäligt vederlag" eller om det krävs ytterligare kränkning? Finns det överhuvudtaget täckning för BLF:s siffor?

När jag tar av mig fotografaktivisthatten och laddar med lite nyktert omdöme så tror jag att en domstol förmodligen kommer att döma ut i princip den summa som det skulle bli tal om vid ett normalt köp av publiceringsrätten. Möjligen något högre som kompensation för uteblivet namn, manipulering (i den mån ett kollage betraktas som manipulering) och ev. symboliskt för kränkningen. Men jag tror definitivt inte på några 30% av basbeloppet, per bild för olovlig publicering och manipulering.

Om jag får våga mig på en liten sågning så kan man nog säga att BLF:s cirkaprislista inte är speciellt väl förankrad i svensk skadeståndsrätt, vilken generellt sett bara medger ersättning för den skada som faktiskt har inträffat. Varken mer eller mindre. Någon täckning för straffavgifter finns knappt. Iaf. inte av så potentiellt oproportionerliga mått som det blir om man anger tio respektive tjugo procent av basbeloppet.

Men, jag har iaf. hittat en massa kul läsning om det här... :-D

Redigerat: Eller så kan man säga som David, men det skulle ju vara för enkelt och slita för lite på tangentbordet... :)
 
Senast ändrad:
FouFoto skrev:
Vi får väl skramla inhop lite stöd ifall hon förlorar....

Tråden har 48552 visningar, självklart borde här finnas lite riskkapital. Vi verkar ju vara ganska många som står på Carinas sida och är nyfikna på hur det slutar. Jag är definitivt med och skramlar ihop slantar ifall det behövs.
 
Jag är med !

FouFoto skrev:
Vi får väl skramla inhop lite stöd ifall hon förlorar....
Jag är med och skramlar, ialla fall någon hundralapp, någon mer som är med ? På fullt allvar ! Om det är någon rättvisa här i värden så ska Carina vinna men om inte så hoppas jag vi är några som södjer med mer än prat.

Apropå omslag till skivor så gillar jag dom för alla bilder och låttexter. Svårt att säga om det påverkar köpandet men jag har ialla fall inte laddat ner något.

Mvh Erik (som gärna vill att de förbannat giriga dubbelmoralistiska skivbolagen ska ha på näsan) !
 
Jag ställer lätt upp med en hundralapp till vettigt ändamål =D

Följer tråden med spänning, ge dem vad de tål Carina!
 
Jag är med!
Skivbolagen som stämmer finniga tonåringar på gigantiska belopp kan gott få känna av sin egen medicin.
Hoppas det kommer att svida ordentligt.
 
mindbash skrev:
Nu upprepar jag mig. Men det behövs tydligen.

1. Om bandet sagt just så ska skivbolaget fortfarande ta kontakt med fotografen och kontrollera att rättigheterna är lösta. Enbart en utsago från bandet räcker inte. Det är inget konstigt och det är så det fungerar.
Jag tror ju att skivbolaget har blåst bandet. De har säkert hotat dem också - om ni inte får Carina att lägga ner detta stämmer vi er på motsvarande kostnader. Jag vet inte om det finns en friskrivningsklausul. Finns det det så har bandet klantat sig dubbelt. Vad jag vet har bandet sagt till skivbolaget att det är ok att använda mina bilder. Finns de inte något skriftligt avtal blir ansvarsfrågan en sak för respektive advokater att reda ut. Jag är inte tvärsäker på att bandet åker dit även om skivbolaget försöker övertyga dem om att så är fallet. Skivbolaget har ju som ansvarig utgivare skyldigheter, samma med grafikern. Men det här skivbolaget har inga skrupler så jag tror inte att de tvekar att stämma bandet. Tyvärr. Hade de varit smarta hade de löst det här redan för ett par månader sedan. De har ju medgivit ansvar, varför kan de inte bara föreslå en summa då? Räknar de med att jag inte ska dra det vidare så de slipper betala? Oerhört fult gjort, både mot mig och bandet. Men som sagt, inga skrupler...

mindbash skrev:
2. Det har inte kommit fram några uppgifter hittills om att någon påstått sig äga bilderna eller inneha rättigheterna till dem. Eftersom det inte skulle påverka Carinas rätt till ersättning från utgivaren, skivbolaget, ett enda dugg finns det ingen anledning för henne att undanhålla sådan information.
Jag äger bilderna, ingen annan har gjort anspråk på äganderätten.


FouFoto skrev:
Vi får väl skramla inhop lite stöd ifall hon förlorar....
morfius skrev:
Det är väl inte mer än rätt....
boston skrev:
Jag är definitivt med och skramlar ihop slantar ifall det behövs.
ekemannen skrev:
Jag är med och skramlar, ialla fall någon hundralapp, någon mer som är med ? På fullt allvar !
mounte skrev:
Jag ställer lätt upp med en hundralapp till vettigt ändamål =D
Hades skrev:
Jag är med!
Vad snälla ni är, tack =D
 
Min advokat har skickat en påminnelse till skivbolaget. De ska svara senast på måndag. Gör de inte det lär min advokat råda mig att stämma dem.
 
Heja Carina!
Läst tråden nu inatt o önskar dig all lycka!
OM du inte skulle ro hem detta: Polisanmäl för hotet av bandmedlemmen o bilderna som stals, kontakta PLUS, kontakta Expressen/Aftonbladet, kontakta....är det Konsumentsombudsmannen?, vad finns det mer?
Advokat- o rättegångskostnader kan inte vara kul.
Har du ingen s.k. plus-försäkring som täcker i detta fallet på din vanliga hemförsäkring?
Hoppas på dig o stå på dig!
Mvh Eva
 
Indianturbo skrev:

Har du ingen s.k. plus-försäkring som täcker i detta fallet på din vanliga hemförsäkring?

Rättskydd ingår i alla hemförsäkringar.

"hemförsäkring" är som "falukorv". Det måste innehålla vissa saker för att få heta så.

Så en hemförsäkring utan rättskydd är ingen hemförsäkring.
 
oviktigt med omslag?!

Det är tyvärr så att många inte begriper vikten av design förrän den helt saknas eller är skitdålig.

Så otacksammt är vårt jobb. Men jag tror inte att många av er skulle köpa en skiva i transparent plast med helt clean skiva, om alla såg likadana ut. Tänkt en hel skivaffär med samma produkt.

Visst är det innehållet som är viktigt men vem äter en glass som ser ut som och luktar som en bajskorv bara för att den smakar bra.

Kan inte låta bli att bli förbannad på sådana inlägg.

/Marie Lithén
Grafisk formgivare/AD och Fotograf
 
oviktigt med omslag på en skiva blir det bara när man är riktigt stor.
*tänker på Beatles white album*
 
Estethia skrev:
oviktigt med omslag på en skiva blir det bara när man är riktigt stor.
*tänker på Beatles white album*

Grejen då var att den i sin clean design var designad och därmed stack ut. Mot alla pråliga omslag hade den då effekt.
 
Estethia skrev:
oviktigt med omslag på en skiva blir det bara när man är riktigt stor.
*tänker på Beatles white album*

Du tror inte att det vita omslaget var "designat" då?

Att Beatles helt enkelt sket i omslaget är helt otänkbart utan det var någon som ville få fodralet att "sticka ut" från alla andra.
På kommersiella produkter finns det ALLTID en tanke bakom en förpackning eller ettikett.

Jämnför med en vinflaska som ser "udda och kul ut" på systembolaget. Väldigt många ser den och tar upp och tittar på den.
Om sedan 5% köper en flaska så är det en enorm fördel än om det varit en mörkbrun flaska med vit ettikett med namnet på druvan och vingården.

Förpackningen är A och O....
Både på skivor och vinflaskor.
 
precis som ni säger så kunde beatles "sticka ut" med en så intetsägande sk. "design".
ingen annan hade kunnat göra det.. utom möjligitvis elvis...

jag personligen kallar det dock inte design eftersom det inte består av något (ja, jag vet att ni inte håller med mig. det är min högst personliga åsikt).
jag kallar det mod.
mod är bra. det är bra att inte allt måste vara så hypat designat hela tiden.
mer sånt.
 
Klart man kan ställa upp för en sånhär sak. Denna tråd har ju skänkt mig lång tids underhållning, och jag är helt klart beredd att betala en biobiljett för att se hur den slutar. Till skillnad från de flesta filmer man ser vet man ju inte exakt hur denna tråd kommer att sluta ;)

Dock hoppas jag att de som ställer upp och stöttar dig får ett tackkort för "Vårat stöd till i målet mot skivbolaget [insert name here]...".

Bara så vi vet vilket bolag som tycker det är ok att ladda hem musiken de distribuerar från nätet.....Jag menar, varför skulle vi köpa skivor från dem när det tydligen är ok att tanka det man hittar.

Går det till domstol är det ju dessutom offentlighet över det hela, kan inte förstå att de vill riskera den publiciteten det skulle kunna bli av det. Jag får en känsla av att det handlar om folk med relativt dålig koll på pr och hur det kan slå tillbaka om man hotar eller behandlar folk illa. De har troligtvis inte hört talas om Braskens Radio och TV i Linköping iaf.
 
TOTALT of the topic.

FiLM) (Toba skrev:
De har troligtvis inte hört talas om Braskens Radio och TV i Linköping iaf. [/B]

Vad har Braskens Radio och TV i Linköping nu lyckats med?

FiLM) (Toba skrev:
Till skillnad från de flesta filmer man ser vet man ju inte exakt hur denna tråd kommer att sluta ;)[/B]

Vill du se film utan att behöva veta hur det slutar, så finns det bara en salong i Linköping. Forumteatern. ;o)
 
Estethia skrev:
precis som ni säger så kunde beatles "sticka ut" med en så intetsägande sk. "design".
ingen annan hade kunnat göra det.. utom möjligitvis elvis...

jag personligen kallar det dock inte design eftersom det inte består av något (ja, jag vet att ni inte håller med mig. det är min högst personliga åsikt).
jag kallar det mod.
mod är bra. det är bra att inte allt måste vara så hypat designat hela tiden.
mer sånt.


Jodå, det är väl designat, loggan finns ju med på skivan lite utbuktande och fint placerad. Dessutom, tittar man i omslaget, så följer det med X antal saker som tyder på att det är mer design bakom det.
Beatles, iaf vissa medlemmar, låg alltid före och vågade använda ideér kommersiellt, innan andra gjorde det.
 
För att inte tala om Stones album, Sticky Fingers, där ett fullt och fungerande blixtlås prydde jeansen på lp-omslaget. (Var det Mick jaggers brallor mån tro?) Vad som visades under har jag glömt.
 
Jamas skrev:
Jodå, det är väl designat, loggan finns ju med på skivan lite utbuktande och fint placerad. Dessutom, tittar man i omslaget, så följer det med X antal saker som tyder på att det är mer design bakom det.
Beatles, iaf vissa medlemmar, låg alltid före och vågade använda ideér kommersiellt, innan andra gjorde det.
för att inte kapa tråden så säger jag som sista, att utsidan (för det var utsidan jag diskuterade. att det kom mycket gott i insidan kan ju ses som kompensation på, eller motpol till den tomma utsidan) på white album är tämligen odesignad. loggan däremot är ju designad.
och visst buktar den utåt, men för mig (för mig personligen alltså) är det inte design, det är anti-design och jag gillar det.

beatles började sin karriär med att spela andras låtar och se ut som många andra band. när dom sen blev kända kunde dom äntligen köra sitt eget rejs.
de är några av mina musikgudar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.