Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det finns ju en tanke bakom det hela och det är väl design med?
Dom är husgudar här med, men den diskussionen får vi ta nån annanstans kanske. :)
 
Hur många här har köpt en skiva på grund av ett fint omslag och inte brytt sig om innehållet? Jag vet alltid vilket innehåll jag vill ha och omslget styr aldig mina köp. Tror inte gemene man är dummare än jag!
 
Jag har några skivor med U2 och Depeche Mode där finns bilder av Anton Corbijn.
Jag tycker helt klart att dessa bilder är ett mervärde i produkten.

För en artist så är det mycket annat än bara musiken som säljer skivor tex image och reklam.
Omslagen är väl ett bra ställe att visa sin image och göra reklam.
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Hur många här har köpt en skiva på grund av ett fint omslag och inte brytt sig om innehållet? Jag vet alltid vilket innehåll jag vill ha och omslget styr aldig mina köp. Tror inte gemene man är dummare än jag!

Har hänt ett par gånger att jag köpt skivor bara pga ett omslag jag föll för. Gillar fina omslag och tycker det kan vara ett kul sätt att försöka hitta ny musik på, emellanåt. Visst, inte alltid har musiken fallit mig i smaken, men det har också hänt att jag hittat nya storfavoriter.

Men visst köper jag oftast skivor pga musikinnehållet, och visst är det i första hand musiken man är ute efter.

Jag tycker dock hemskt illa om när en bra skiva har ett fult omslag som man helst inte vill ha med i skivsamlingen.


Nu kanske mina omslags-impulsköp inte är så representativa för den stora massan, men jag tror att ett omslag kan påverka köpkraften mycket, även för dem som bara vill åt musiken, mer än man kanske ofta tror själv.

edit: och det handlar inteom att vara dum eller inte, snarare om att värdesätta och uppskatta god design även på saker som inte är rena konstföremål. sen är det ju precis lika fritt fram att inte bry sig om omslaget alls, men för skivbolaget har det garanterat en kommersiell effekt.
 
Jag tycker vi skall hålla denna tråd fri från CD-fodral och andra utsvävningar. Låt oss koncentrera på huvudfrågan.
Vill ni diskutera om förpakningen på en produkt är viktigt eller ej så skapa en ny tråd.
 
Nome Nescio skrev:
Jag tycker vi skall hålla denna tråd fri från CD-fodral och andra utsvävningar. Låt oss koncentrera på huvudfrågan.
Vill ni diskutera om förpakningen på en produkt är viktigt eller ej så skapa en ny tråd.
Du kan ju skapa en ny tråd om vad vi ska diskutera i den här tråden.
 
Carina, nu har du ju guldläge när skiv- och filmbolagen slår på stortrumman och börjar med razzior hos internetleverantörer via sina lejda torpeder, "Antipiratbyrån".

Kanske dags för dig att börja söka lite egen publicitet...

Tycker inte att det är mer än rätt att dra ner brallorna lite grann på den giriga industrin. Personligen så tror jag att det bolag du har att göra med har bestämt sig för att försöka "kollra" bort dig genom att förhala så långt som möjligt.

Men förutom den ekonomiska biten så är det ju faktiskt samma brott dom har begått. Ett brott som dom nu frenetiskt jagar andra för....

Vart lite förvånad när jag såg att hela dan gått utan att nån gjort samma koppling....
 
Jag håller med om att denna story borde komma ut för att skapa lite jämnvikt... Det är helt sagt helt färjäkligt att de kör med tunga lobbying och samtidigt sysslar med stöld själva!
 
Juridiska läget?

Jag följer tråden och vet ju hur mycket kontakt du har haft med bolaget m.fl., men...

hur mycket har hänt rent juridiskt? Diverse fakturor och kontraktsförslag har flugit i luften, och bägge parter har diskuterat med jurister, men om jag har fattat rätt så har ni inte vidtagit några formella juridiska åtgärder, eller?

Bara nyfiken... :)
 
Re: Juridiska läget?

BengtJohnsson skrev:
om jag har fattat rätt så har ni inte vidtagit några formella juridiska åtgärder, eller?
Vi har inte lämnat in en stämning (än). Dessutom finns det mer fakta som min advokat ska ta del av först.
 
ECG skrev:
En i bandet har ju redan hotat mig så jag har ju inte så mycket att förlora!
Och idag gjorde de (inte bandet men nån representant för deras management eller skivbolag) allvar av det hotet...
LeadHead skrev:
Med andra ord, om bandet hade lurat bolaget så skulle det ändå vara ersättningsskyldigt (sk. strikt ansvar) för skäligt vederlag för publiceringen, men gå fritt från straffrättsligt ansvar (vilket f.ö. bara kan drabba fysisk person) och skadestånd för "lidande eller annat förfång".
Det är det där vi har bråkat mest om. Jag säger som du, bandet att de har hela ansvsaret. Men det är väl taktik så att jag ska lägga ner detta...

LeadHead skrev:
Om jag får våga mig på en liten sågning så kan man nog säga att BLF:s cirkaprislista inte är speciellt väl förankrad i svensk skadeståndsrätt
Jag håller med dig men då kan man också fråga sig varför deras prislista ser ut som den gör.

FiLM) (Toba skrev:
Går det till domstol är det ju dessutom offentlighet över det hela, kan inte förstå att de vill riskera den publiciteten det skulle kunna bli av det. Jag får en känsla av att det handlar om folk med relativt dålig koll på pr och hur det kan slå tillbaka om man hotar eller behandlar folk illa. De har troligtvis inte hört talas om Braskens Radio och TV i Linköping iaf.
Jag förstår inte heller. Nej, de har inte dålig koll men lever nog mer efter principen att all publicitet är bra publicitet...

egaeci skrev:
det här skivbolaget verkar helt sjukt ju... carina du måste berätta vilket bolag det är så jag vet vart jag INTE ska skicka mitt eget bands demo :)
Att ni inte har listat ut det än!? ;) Jag skulle gärna namnge dem men inte så länge det finns en minimal chans att det kan lösas utan rättegång. Jag tycker att de har betett s8ig oerhört fegt och oseriöst men för det behöver jag inte hänga ut dem. Kanske lite för ädelt av mig men men... advokaten får avgöra.
 
ECG skrev:
Och idag gjorde de (inte bandet men nån representant för deras management eller skivbolag) allvar av det hotet...

Det där förstod jag inte, har någon reprensetant från bandet hotat dig för att du driver en fråga om betalning mot skivbolaget?
 
Nome Nescio skrev:
Det där förstod jag inte, har någon reprensetant från bandet hotat dig för att du driver en fråga om betalning mot skivbolaget?
En i bandet har hotat mig, ja. Dessutom har denna person också hotat mig (jag vet inte om han är från deras management eller skivbolag). Båda av den anledningen du nämner.
 
Det här är bissart, jag skulle ringt polisen sedan länge. Men jag kan även förstå att du inte vågar med tanke på hur det då skulle gå med betalningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.