Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
En OFF topic fråga

Vattenstämpel på sina bilder är en bra ide´, skall nog börja med det.Men vet inte riktigt hur man gör det.
Någon som kan ge mer info i frågan?
Gärna detaljerat. Har PS CS som "tool", men är öppen för alla förslag.

/ NIKLAS

Ps. Stöld är alltid stöld.Oavsett vad man tar.
 
mindbash skrev:
Det går alldeles utmärkt att stjäla t ex källkod till mjukvaror utan att tillskansa sig unika original. Det är inte bara ett intrång i ägarens immateriella rättigheter utan också en ren stöld.

Är du säker på det? Det stämmer inte alls överens med rekvisiten för stöld och det förefaller därmed osannolikt att man skulle kunna passa in det under stöldrubriceringen.
Jag är inte något ess på straffrätt men så pass mycket vet jag som att den s.k. legalitetsprincipen (ungefär, "inget straff utan stöd i lag") är mycket stark vilket gör att domstolars utrymme för utvidgad tolkning av stöldbegreppet är starkt begränsat.


Deras jämförelse är helt rimlig - sett ur en upphovsrättsinnehavares perspektiv.

Det är just där jag inte håller med. Jag är ju själv fotograf och upphovsrättsfascist men jag anser ändå att rätt ska vara rätt och jag finner inte tolkningen rimlig ens från ena partens sida sett. Ett upphovsrättsintrång innebär fortfarande inte någon direkt skada för offret. Handlingen berövar inte upphovsrättsinnehavaren någonting. Mer rimligt vore att jämföra med någon som åker taxi, eller övernattar i ett hotellrum utan att betala för sig. Men även här haltar jämförelsen eftersom förlusten blir mer direkt då hotellrum och taxikörningar, till skillnad från skyddade verk i digital form, inte låter sig dupliceras näst intill kostnadsfritt in absurdum.

Jag är givetvis väl medveten om att begreppet "stöld" i folkmun kan användas på en mängd situationer och att man kanske inte ska tolka skivbolagens kampanjer bokstavligt. Jag anser det dock vara högst relevant att göra en motjämförelse ("å andra sidan") mellan de brott som skivbolagen hävdar är jämbördiga, både avseende det faktiska övergrepp som brottet utgör och därmed olika lagstadgat straffvärde.

För att illustrera detta så är jag övertygad om att de flesta, blir mer upprörda om någon stjäl dennes svindyra kamera (säg en 1Ds mk II) än om något stort företag tar dennes bild och slänger upp den på reklampelare i en omfattning som skulle ge en ersättning på samma belopp. Givetvis kan man bli väldigt upprörd även av det senare (och med rätta) men vad jag vill åt är att det är ett rejält mycket större övergrepp mot en person att ta av någon dennes egendom än att utan tillstånd och ersättning utnyttja något som låter sig dupliceras utan att orsaka skada hos offret.

Om ens konstnärsskap har stigit en åt huvudet kan resultatet naturligtvis bli det motsatta men det är högst subjektivt och jag vet inte om man bör gå in på den bedömningen, förutsatt att publiceringen inte kränker konstnärens anseende.

Sammanfattningsvis: Vad jag vill peka på är alltså att upphovsrättsintrång, jämfört med stöld är ett brott som mindre direkt orsakar skada för offret och därmed också bestraffas något mildare. Denna skillnad bör vara ganska tydlig oavsett vilken tolkning man gör och vilken värdegrund man har.

Ber om ursäkt för att detta blev juridiksidan.se... ;-)
 
mindbash skrev:
Nu upprepar jag mig. Men det behövs tydligen.

Ber om ursäkt om jag kan verka något trög. Men som forskare så är jag miljöskadad till att ifrågasätta allt.

Så med andra ord så skall man som användare av bilder och annat upphovsskyddat material ifrågasätta personen, (i detta fall fotografen som påstår sig äga bilden) huruvida denna i huvud taget har tagit bilden och där med anser sig ha rätt till bilden.

Kan det inte bli svårt att bevisa vem som tagit bilden, framför allt i den digitala åldern? Tidigare var det ju enkelt med tanke på att det endast kan existera ett original (negativ). Men med digitala medier så kan det ju lätt bli svårt att skilja en kopia från ett original. Båda filerna innehåller ju identisk information (om man nu inte ser till att vattenmärka dem). Det är ju trots allt inte så svårt att manipulera den tillhörande EXIF-informationen. Hur många av oss kan bevisa att vi tagit bilderna som vi påstår oss ha tagit?
 
Att ingen annan har en version av bilden med lika hög kvalitet är ett sätt att föra bevisning. Ett annat kan vara att visa att man har fler liknande bilder från samma fototillfälle.
 
morfius skrev:
Hur många av oss kan bevisa att vi tagit bilderna som vi påstår oss ha tagit?
Jag kan.
Det har emellertid inte ett dugg med saken att göra, det finns redan massor med trådar om det som du kan läsa.
 
har följt den här tråden med spänning... hoppas få veta hur det slutar! det här skivbolaget verkar helt sjukt ju... carina du måste berätta vilket bolag det är så jag vet vart jag INTE ska skicka mitt eget bands demo :)
 
morfius skrev:
Så med andra ord så skall man som användare av bilder och annat upphovsskyddat material ifrågasätta personen, (i detta fall fotografen som påstår sig äga bilden) huruvida denna i huvud taget har tagit bilden och där med anser sig ha rätt till bilden.

Ja!


morfius skrev:
Kan det inte bli svårt att bevisa vem som tagit bilden, framför allt i den digitala åldern? Tidigare var det ju enkelt med tanke på att det endast kan existera ett original (negativ). Men med digitala medier så kan det ju lätt bli svårt att skilja en kopia från ett original. Båda filerna innehåller ju identisk information (om man nu inte ser till att vattenmärka dem). Det är ju trots allt inte så svårt att manipulera den tillhörande EXIF-informationen. Hur många av oss kan bevisa att vi tagit bilderna som vi påstår oss ha tagit?

Jo, naturligtvis. Har båda parter identiska digitalabilder kan det naturligtvis bli svårt (Ev kan det ju finnas hos fotografen systerbilder från samma fotograferingstillfälle).
Därför - fotografera alltid i raw och lämna aldrig, aldrig ut en dessa filer.
Har fotografen en raw-fil av motivet blir det svårt för någon som bara har en tif eller jpg-fil att hävda att det är deras bild.
 
Nu tycker jag tråden börjar bli något hypotetisk till sitt innehåll. Skivbolaget har väl aldrig hävdat att fotografen i fråga inte har tagit bilden eller? Obegripligt att den här frågan har vållat sådant enormt huvudbry. Ärendet är, som jag skrivit tidigare, busenkelt.

Jag citerar Bildleverantörernas förbunds handledning för säljare och köpare i att upprätta korrekta avtal och bestämma lämpliga ersättningar (Rätt och pris 2004):
"Otillåten exemplarframställning - bildstöld. Exemplar av bild får ej framställas utan säljarens tillstånd. Med exemplarframställning avses tex reproducering, inläggning som digital bild i datoriserat arkiv, internetpublicering, cd och dylikt. .... När säljare fått kännedom om otillåten exemplarframställning debiteras denna omedelbart med 10 procent av basbeloppet, utöver ersättning för eventuell publicering av bilden"
Lätt som en plätt!!!!
 
Hades skrev:
Därför - fotografera alltid i raw och lämna aldrig, aldrig ut en dessa filer.
Har fotografen en raw-fil av motivet blir det svårt för någon som bara har en tif eller jpg-fil att hävda att det är deras bild.

Det är ju faktiskt en lösning... Tänkte inte på det.
 
Daniel Hasselqvist (qvirre) skrev:
Så du menar att albumet skulle sälja lika bra med en helt vit framsida? Självklart ingår bilderna i marknadsföringen och därmed säljer de bilderna vid varje skivköp.
Tror faktiskt det, i alla fall första gången, i och med alla mer eller mindre kreativa framsidor, skulle en enfärgad, tex vit framsida få grymt med bettitningar, och förhoppningsvis fler köpare.

Fast förhoppningsvis säljer skivor tack vare musiken och inte bilderna.....

En jämnförelse som inte haltar lika mycket är om ett dataspelsföretag skulle använda en musikers musik, ändra lite och klippa ihop... då skulle säkerligen prislappen hamna i 200' kr klassen
För man spelar inte ett spel för musiken skull, men det är med i helheten

// Anders
 
Re: Re: NOPE !

Niklas Wibom ("Skåningen") skrev:
Det enda undantaget är om de har en sk "friskrivning från ansvar" från dem som givit dem bilderna, dvs att leverantören tar på sig full ansvar i skuldfrågan.
Carina Gustavsson (ECG) svarade:
Skulle inte förvåna mig om de har det :/ Men skivbolaget blir väl min motpart hur som?

Fast om det finns skrivna papper på att bolaget tagit emot bilderna från bandet, kan väl de omöjligt stå till svars för detta.

I så fall skulle ju aldrig någon kunna publicera bilder, hävdar jag tex att det är MINA bilder och skriver under i ett avtal att det är så, finns det väl ingen människa i världen som ifrågasätter detta detsamma. Dock har ju skivbolaget i denna frågan tydligen redan erkänt att de begått ett misstag, men då de precis som vi vet att en domstolsprocess kostar(ofta mer än det smakar), så borde de givetvis gjort upp i godo... om inte de har ett Ess i armen....

// Anders
 
Anders Vricklund (Hades) skrev:
Därför - fotografera alltid i raw och lämna aldrig, aldrig ut en dessa filer.
Har fotografen en raw-fil av motivet blir det svårt för någon som bara har en tif eller jpg-fil att hävda att det är deras bild.

... och för Er och som jag fotar i JPG, beskär bort 10-20 pixlar runt om, så blir alltid kopian annorlunda än orginalet.

// Anders
 
Re: Re: Re: NOPE !

aceeo skrev:
Fast om det finns skrivna papper på att bolaget tagit emot bilderna från bandet, kan väl de omöjligt stå till svars för detta.

Det är väl klart att de juridiskt står till svars. Att bandet då isf agerat bedrägligt eller i god tro och skrivit avtal med bolaget om bilderna är väl ganska ovidkommande i ersättningsanspråket som det ser ut nu. Och så länge Carina kan bevisa att bilderna är hennes.

Däremot har ju skivbolaget i sin tur ett bättre läge att kunna i sin tur processa med bandet om ersättning för den oförutsedda utgiften.
 
Re: Re: Re: NOPE !

aceeo skrev:
Fast om det finns skrivna papper på att bolaget tagit emot bilderna från bandet, kan väl de omöjligt stå till svars för detta.

Jodå, det är den som publicerar som har ansvaret.
Har skivbolaget sedan ett avtal med gruppen om att dom får använda bilden får helt enkelt skivbolaget begära skadestånd av gruppen för sina kostnader.

Fotografen behöver inte blanda sig i sådant utan man går på den som publicerat.
 
En annan fundering som dök upp är, om Catarina tillslut skulle känna att det hela inte längre ger något och där med lägga ner allt. Kommer hon då att tvingas betala för advokaten hon har? Eller går advokatens insatser på allmänna medel?

Får en känsla av att slutet kan bli att från 158000:- i vinst till X:- i förlust. Vilket det sista skulle kunna svida mer än ett nederlag.
 
morfius skrev:
En annan fundering som dök upp är, om Catarina tillslut skulle känna att det hela inte längre ger något och där med lägga ner allt. Kommer hon då att tvingas betala för advokaten hon har? Eller går advokatens insatser på allmänna medel?

Får en känsla av att slutet kan bli att från 158000:- i vinst till X:- i förlust. Vilket det sista skulle kunna svida mer än ett nederlag.

Allmänna medel betalar inga advokater i civilmål.

Carina får betala själv om hon inte har rättskyddsförsäkring (ingår i hemförsäkringen (om hon agerar som privatperson)).
Har hon försäkring så brukar det vara 10% i självrisk.

Så att driva ärendet och lägga ner/förlora kan bli kostsamt.
 
Re: Re: Re: NOPE !

aceeo skrev:
Fast om det finns skrivna papper på att bolaget tagit emot bilderna från bandet, kan väl de omöjligt stå till svars för detta.

I så fall skulle ju aldrig någon kunna publicera bilder, hävdar jag tex att det är MINA bilder och skriver under i ett avtal att det är så, finns det väl ingen människa i världen som ifrågasätter detta detsamma. Dock har ju skivbolaget i denna frågan tydligen redan erkänt att de begått ett misstag, men då de precis som vi vet att en domstolsprocess kostar(ofta mer än det smakar), så borde de givetvis gjort upp i godo... om inte de har ett Ess i armen....

// Anders

Om skivbolaget har skriftligt på att de har en påstådd fotografs tillstånd att publicera bilderna och det visar sig att den påstådde fotografen har ljugit så är det möjligt att de kan friskrivas från ansvar. Nu medger skivbolaget i skrift (enligt trådskaparen) att de är medvetna om den olovliga publiceringen så vi kan nog utgå ifrån att ett friskrivningsavtal inte finns.
Då är det bara för ECG att föra tvisten mot skivbolaget och sedan får skivbolaget föra sina eventuella skadeståndskrav mot den part som försett dem med bilderna och påstått att det var ok att använda dem. Återigen, bandet har inget med tvisten mellan ECG och skivbolaget att göra.
 
Dajo skrev:
Så att driva ärendet och lägga ner/förlora kan bli kostsamt.

Så man kan kanske anta att många som följer tråden är intresserade av vart gränsen går ut ifrån egna erfarenheter. Men som av ekonomiska orsaker inte vågar dra det hela lika långt som Carina, utan står hellre brevid och hejar på.

Om Carina nu vinner så är vi ju många som faktiskt ha nytta av det hon har gjort. Men förlorar hon så är lär hon ju stå ganska så ensamen. :eek:(
 
Re: Re: Re: Re: NOPE !

davidvpt skrev:
Om skivbolaget har skriftligt på att de har en påstådd fotografs tillstånd att publicera bilderna och det visar sig att den påstådde fotografen har ljugit så är det möjligt att de kan friskrivas från ansvar.

Det har inget med skadeståndet att göra utan hurvida dom ska dömas till böter för brott mot upphosvsrättslagen. Saknar dom uppsåt så kan dom inte dömas för brott men dom riskerar skadeståndsanspråk i alla fall.
Hela ansvaret vilar alltid hos den som publicerar.

Skillnaden för Carina är att om det ligger till på det sättet så kan inte åklagaren agera utan Carina får själv genomföra stämningen i tingsrätten.

Får man åklagaren att mot all förmodan åtala för detta så kan man få sin advokat som målsägarbiträde och därmed kostar advokaten ingenting.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.