Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
LeadHead skrev:
Nja... För medlemsskap i SFF ska man väl ha haft merparten av sin inkomst från yrkesmässig forografering under en viss tid, det är ett ganska tungt krav...

Jag har varit ordförande för SFF under rätt lång tid, så jag kan tala med viss auktoritet om detta :) Något tal om merparten av sin inkomst har det inte varit frågan om. Om jag nu kommer ihåg rätt är det snarare så att det heter att man till icke ringa del ska ha sina inkomster från fotografi. Stor skilllnad, eller hur?

Du kan också bli medlem som studerande vid en yrkesförberedande skola eller som assistent eller anställd hos en fotograf.

MVH/Stefan
 
Jag vet. Det var BLF som hade de hårdare kraven:

För att bli medlem i BLF skall den sökande ha bedrivit verksamhet yrkesmässigt i minst tre år, och till 50 procent eller mer ha sin sysselsättning och inkomst av verksamheten, som syftar till bildpublicering. Företaget/fotografen skall vara momsregistrerat.
 
Joakim A skrev:
Ska bli enormt härligt att få reda på att du får dina pengar tillslut, för det är den enda utvägen som tur är.
Jag hoppas det! Advokaten har skickat ett brev till skivbolaget, men jag tror ju att de struntar även i det men vi får se.

Citat SFF: "SFF är öppet för alla yrkesfotografer samt assistenter och elever på fotoskolor.../../...Du som söker måste kunna visa upp grundläggande yrkeskunskaper och erfarenhet genom att ange tre referenser i ansökan."
stefohl skrev:
Om jag nu kommer ihåg rätt är det snarare så att det heter att man till icke ringa del ska ha sina inkomster från fotografi.
Då kanske jag kan bli medlem när jag fått pengarna ;) Tyvärr uppfyller jag inte kraven.
 
ECG skrev:
Citat SFF: "SFF är öppet för alla yrkesfotografer samt assistenter och elever på fotoskolor.../../...Du som söker måste kunna visa upp grundläggande yrkeskunskaper och erfarenhet genom att ange tre referenser i ansökan." Då kanske jag kan bli medlem när jag fått pengarna ;) Tyvärr uppfyller jag inte kraven.

Då får du höra av dig när du fått pengarna så får jag vara referens :)

Lycka till/Stefan
 
Har varit i liknande knipor dock inte med bildstöld.

I ditt fall hade jag siktat lågt, är du inte proffetionell fotograf tycker jag du ska fundera på vad du fått betalt för bilder hittills?

Vad är viktigast, att få ett litet tilskott i kassan eller att se hur långt du kan gå innan det tar stopp, för det kommer att ta stopp och att gå via rättegång kan som tidigare påpekats både ta tid och ork.

Det är ett tråkigt slut men det är vad jag hade gjort.

PS. Under 7 loppor hade jag ringt upp ansvarige och bett han stoppa upp pengarna nånstans :0)
 
A.Juhlin skrev:
Vad är viktigast, att få ett litet tilskott i kassan eller att se hur långt du kan gå innan det tar stopp, för det kommer att ta stopp och att gå via rättegång kan som tidigare påpekats både ta tid och ork.

Personligen tycker jag att det är skönt att det finns personer som slåss för principer och sina rättigheter. Om folk lägger sig enligt ditt förslag kommer det att lära bildanvändare att man inte behöver betala för sig. Det gör livet svårare för alla fotografer.
 
A.Juhlin skrev:
I ditt fall hade jag siktat lågt, är du inte proffetionell fotograf tycker jag du ska fundera på vad du fått betalt för bilder hittills?
Varför skulle en bra bild vara mindre värd för att den är tagen av en amatör än om samma bild skapas av en professionell fotograf?
Det måste väl rimligtvis vara bilden man köper, inte konstnären.
 
fhe skrev:
Varför skulle en bra bild vara mindre värd för att den är tagen av en amatör än om samma bild skapas av en professionell fotograf?
Det måste väl rimligtvis vara bilden man köper, inte konstnären.

Kan bara instämma. Om du sätter ett lågt pris på dina bilder, »bara« för att du är amatör, kommer det bli svårt att ta betalt på en rimlig prisnivå om/när du blir proffs.

MVH/Stefan
 
Japp, det är bilden de vill åt, inte Carina. Alltså är bilderna tillräckligt bra för ändamålet. Dessutom är det väl väl känt att duktiga amatörer tar bättre bilder än många proffs. Bara att pröjsa, de har tagits med brallorna nere o handen i syltburken...
 
HDFS) (KGS skrev:
Bara att pröjsa, de har tagits med brallorna nere o handen i syltburken...
Japp, men de försöker hela tiden ge bort syltburken till bandet. Nu har jag fått brev från deras advokat, inte skivbolagets... Förstår inte varför de fortsätter på den linjen, jag har ju klart och tydligt visat att det inte fungerar. Fö innehöll det brevet inget som helst förslag på ersättning. De vill att jag ska lägga ner alltihop och försöker få mig att tycka ännu mer synd om bandet. Ja, det är synd om dem - som har ett skivbolag som beter sig oseriöst. Det är inte jag som är amatören ;)
 
ECG skrev:
[..] fått brev från deras advokat, inte skivbolagets... Förstår inte varför de fortsätter på den linjen, [...]

Nja, det tar ju åtminstone tid. Har du koll på preskriptionstiden för sådana här brott? Det finns nog en hel del personer som helt enkelt inte skulle orka jobba på som du gör heller, eller bli förvirrade av hur bolaget försöker blanda in bandet i det hela.

Med lite "tur" hinner kamerapriserna sjunka så att du kan köpa en Nikon D3x Mark II för ersättningen! :)
 
Jag förstår faktisk inte var du väntar på?
- Du har skickar en faktora
- Skicka en påminnelse på fakturan med tillhörande påminnelse avgift.
- Skicka den andra efter 1 måndad med ytterligare en påminnelse avgift. I denna skriver du att det är den sista påminnelsen, om inte denan betalas så går du till kronofogden.
Har du fortfareaden inte fått pengarna så är det bara att ringa kronofogden och boka en tid. Det kostar 500kr men det är värt pengarna. Alternativet är nog att du inte får något om de får hållas ett tag till.

Du skall inte strula med deras advokater eftersom de kommer göra allt för att få det till att de inte skall betala. Du har allt på din sida, det är ingen diskution om vem som är ansvarig. Detta vet advokaterna men kommer aldrig att erkänna det.
 
Men inkasso och kronofogde myndigheterna fungerar bara så länge som den som står i skuld inte bestrider fakturan.
Gör de det så måste man dra det till förlikning eller rättslig process.
 
ECG skrev:
Japp, men de försöker hela tiden ge bort syltburken till bandet. Nu har jag fått brev från deras advokat, inte skivbolagets... Förstår inte varför de fortsätter på den linjen, jag har ju klart och tydligt visat att det inte fungerar. Fö innehöll det brevet inget som helst förslag på ersättning. De vill att jag ska lägga ner alltihop och försöker få mig att tycka ännu mer synd om bandet. Ja, det är synd om dem - som har ett skivbolag som beter sig oseriöst. Det är inte jag som är amatören ;)

Skulle jag befinna mig i din sutuation skulle jag föra ut detta i medierna. Skivlbolagen har skrikit sig hesa om värdet av upphovsrätt och då är det märkligt att man tycker sig kunna strunta i detta när man befinner sig på andra sidan av plånboken.

Stefan
 
Eveningstar skrev:
Men inkasso och kronofogde myndigheterna fungerar bara så länge som den som står i skuld inte bestrider fakturan.
Gör de det så måste man dra det till förlikning eller rättslig process.

Fördelen emd att dra det via KFM är att amn får en konkret bestridelse på VARFÖR skivbolaget inte vill betala.
Sedan låter man KFM ta det vidare till tingsrätten där det förmodligen slutar med förlikning.
Förloraren står för alla kostnader så det är ju bara att skaffa en advokat som sköter allt from nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.