Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skivbolag snodde mina bilder, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lillbolle skrev:
har du möjlighet så borde du försöka boka ett möte med berördqa parter och försöka lösa det på bästa möjliga sätt.
Lite svårt, eftersom skivbolaget skyller ifrån sig. Det är ju de som är ytterst ansvariga! De tror väl inte att jag kollat upp det här ordentligt...
 
ECG skrev:
Lite svårt, eftersom skivbolaget skyller ifrån sig. Det är ju de som är ytterst ansvariga! De tror väl inte att jag kollat upp det här ordentligt...

Beroende på hur du skrev ditt yrkande om ersättning borde de ju ha kunnat förstå att du gjort din del av efterforskningsarbetet.
 
Johan Okker skrev:
Beroende på hur du skrev ditt yrkande om ersättning borde de ju ha kunnat förstå att du gjort din del av efterforskningsarbetet.
De kan inte ha misstagit sig på det med tanke på hur jag formulerade mig (byråkratisvenska blandat med diverse facktermer) LOL
 
Det var en klen protest! Den kan de ju försöka med när de missar momsen nästa gång, eller åker dit för felparkering...

Då har de i alla fall inte förnekat att det är dina bilder, eller påstått att de kommit över dem lagligt... låter som en bra grund att gå vidare på.
 
Nu går du in på www.skatteverket.se och laddar ner blanketter för "särskild handräckning" dvs att du lämnar ärendet till Kronofogden för indrivning.i 9 fall av 10 betalar de direkt, när de får lappen från Skatteverket/Kronofogden. Om inte annars så kommer det prövas i domstol, där du kommer vinna. Så enkelt är det.

För du är väl ingen MES som ger upp så fort det blir motstånd ?

/ NIKLAS
 
Här handlar det om bildstöld! Kontakta skivbolaget och påpeka bildstölden och erbjud dom att betala inon 14 dagar annars blir det en rättslig sak. Är du med i BLF? Dom kan i så fall hjälpa dig.

Peter
 
Om nu fakturan var på hela beloppet så skulle jag inte vara så säker på att betalningsföreläggande skulle funka. Men försöka duger.

Och nej, jag tror inte at särskild handräckning är aktuellt i det här stadiet...
 
ECG skrev:
Ja, att det var ett misstag, att de trodde det var ok. Men vaddå, det fanns inget avtal, ingen faktura, mitt namn var utelämnat etc knappast ett misstag...

Ett skivbolag bryter mot upphovsrätten och säger sen "vi känner inte till någon upphovsrättslag därför behöver vi inte betala". Detta är verkligen humor på hög nivå!!!!!

Skivbolagen som har drivit upphovsrättsfrågorna till den milda grad att vi konsumenter får betala en avgift till dom när vi köper en tom CD (eftersom vi kan använda den till att kopiera musik för eget bruk). Det är ju som om bokförklagen skulle införa en avgift på papper och penna, man kan ju skriva av en roman!

Stå på dig Carina, det är pay back time =)
 
Nu när de bestridit fakturan är det ansökan om betalningsföreläggande som gäller. Därefter går det som på räls genom KFM och Tingsrätten. Eftersom de kommer att bestrida ansökan om BF kommer ärendet automatiskt att landa i Tingsrätten, genom att du får en möjlighet att inom 4 veckor från att du fått meddelande om bestridandet, hänskjuta ärendet dit.

Här får du information om hur du skall gå tillväga:

http://skatteverket.se/broschyrer/926/92606.pdf

Mitt råd är dock att du korresponderar med skivbolaget först och meddelar att du har för avsikt att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande. Ge dem en chans att överväga sin situation. Är det ett etablerat skivbolag, som du antytt i dina tidigare inlägg, så är de också kapabla att göra en vettig bedömning. Sätt korta tidsfrister: "...om betalning inte erlagts inom fem arbetsdagar ser jag mig nödsakad att inlämna en ansökan om betalningsföreläggande..."

Förmodligen kommer de föreslå en förlikning, vilken du allvarligt skall överväga. Det kostar på krafterna och ekonomin att driva juridiska spörsmål. Det finns också alltid en risk att Tingsrätten gör en annan bedömning än du.

Skulle Tingsrätten gå på din linje så är det inte osannolikt att motparten överklagar till Hovrätten. Skulle du så småningom ändå förlora löper du stor risk att få betala motpartens rättegångskostnader.

Själv driver jag sedan 8 år ett tvistemål genom det svenska rättssystemet. Visserligen är jag förhållandevis säker på att få rätt till slut och det är betydligt mer komplicerat än så här men det kan, som sagt, ta ordentligt lång tid.

Jag vill absolut inte skrämma dig. Du har rätten på din sida och du kommer sannolikt nå framgång i det här ärendet. Du har ju redan kommit långt iom att de indirekt medgivit att det är dina bilder. Tänk bara på att överväga ett förlikningsförslag ordentligt.

Det trista är, att om du kommer till förlikning, så får vi antagligen aldrig reda på hur det gick, eftersom rimligt i en sådan uppgörelse är att båda parter förbinder sig att hålla klaffen.

/G
 
Om nu fakturan var på hela beloppet så skulle jag inte vara så säker på att betalningsföreläggande skulle funka. Men försöka duger.

Och nej, jag tror inte at särskild handräckning är aktuellt i det här stadiet...

Det är det visst. Den som inte betalar får ta smällen. Har lämnat det till KFM flera gånger. Har i alla fall utom ett fått betalt och den killen har en avbetalningsplan till mig på 3 år.

Livet är hårt, och man skall inte ta skit.
 
salt skrev:
Ett skivbolag bryter mot upphovsrätten och säger sen "vi känner inte till någon upphovsrättslag därför behöver vi inte betala". Detta är verkligen humor på hög nivå!!!!!
Jo, det är en aning tragikomiskt :p

Gerhard, tack för länk etc!
gerhardp skrev:
Mitt råd är dock att du korresponderar med skivbolaget först och meddelar att du har för avsikt att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande.
Precis, jag ska skicka ett detaljerat brev till dem med vad som gäller framöver. Man kan tycka att de skulle ha erbjudit ekonomisk kompensation men det gjorde de inte, trots att de i princip erkände att det var mina bilder!! Sånt blir man inte imponerad av...

gerhardp skrev:
Förmodligen kommer de föreslå en förlikning, vilken du allvarligt skall överväga.
Absolut, om den är rimlig. Som det är nu vill de ju inte betala en krona ens...


gerhardp skrev:
Det trista är, att om du kommer till förlikning, så får vi antagligen aldrig reda på hur det gick, eftersom rimligt i en sådan uppgörelse är att båda parter förbinder sig att hålla klaffen.
Jag är inte lättskrämd ;) Man får väl skriva att det blev förlikning om inte annat. Jag har ju inte skrivit vilket skivbolag det gäller.

Rodin skrev:
Bara en liten parentes. Skriver bolaget att de bestrider fakturan? När det gäller kostnader och på byråkratiskt språk så innebär det att man tar ansvar för... :)
Ja, de skrev "bestrider" :) men i det här sammanhanget betyder det väl att de inte anser att de är betalningsskyldiga.
 
Juridiskt sett betyder bestrida just "inte erkänna" (motsvarande).

Niklas: Nu kan jag inte direkt titulera mig geni på processrätt men med litteraturen framför mig kommer jag inte fram till någon bättre slutsats än att du yrar.

Särskild handräckning är inte tillämpligt på en betalningsfordran.
Den används för att t.ex. återställa en olovlig besittningsrubbning och lite annat.

Det är betalningsföreläggande som gäller men egentligen ska man inte ansöka om summarisk process när man redan har en tvist.

KFM prövar inte tvistiga mål (man behöver heller inte motivera ett bestridande). Med andra ord är det ordinär process, dvs. tingrätten som gäller.

Sen vet inte jag om det kanske är smidigare att låta ärendet gå via KFM än att skriva en egen stämningsansökan...? Där får ni fråga någon som vet bättre.
Chansen finns ju också att de blir så pass skrämda av ett betalningsföreläggande att de betalar men med tanke på hur arroganta de har varit hittils så håller jag det inte för troligt...
 
Jag citerar "Juridiska ord och begrepp" (Rembe, Eklund):

Bestridande 1. då en part i en rättegång motsätter sig motpartens yrkande. Motsatsen är medgivande. 2 åtagande att svara för viss prestation främst kostnader av visst slag.
Jämför erkännande, förnekande

Nu gäller det ju inte bara vid rättegång utan generellt.

Vad jag menade var att "bestrida" i det här sammanhanget innebär att de inte erkänner din fordran.

Sen vet jag inte om det behöver betyda att de inte erkänner att du över huvud taget har en fordran eller om det kan vara så att de helt enkelt inte erkänner beloppet.

I princip innebär ett bestridande att du har en tvist. Kronofogden prövar inte tvister utan behandlar bara obestridda fordringar.

Men som sagt, det kanske är smidigare att låta KFM sköta överlämningen till tingsrätt och dessutom kanske ett betalningsföreläggande får bolaget att fatta att du menar allvar.
 
saken är ju självklar! skivbolaget har snott dina bilder. punkt slut. skicka faktura enligt blf, ytterligare samtal, samråd eller annat med bolaget är meningslöst. Betalar de inte, skicka till indrivning. Det här kan de aldrig vinna!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.