Helgesson
Aktiv medlem
FouFoto skrev:
Hur framgick dessa regler?
För det första så står det på biljetten att kamera är förbjudet.
Sen fick jag reglerna muntligen från upplysningen på globen...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
FouFoto skrev:
Hur framgick dessa regler?
Ah, det finns en sån avgift! Kan du specificera lite närmare vad det innebär? I det här fallet är det sju digitala foton som blivit en del av ett collage på ett skivomslag.Joel Marklund skrev:
Till annan konstart: 56140 kr
Jag ska göra det igen när jag fått prislistan. Hon jag pratade med verkade inte vidare villig att svara på frågor utan hänvisade till prislistan.Joel Marklund skrev:
MEN, jag tycker du ska kontakta BLF direkt.
ECG skrev:
Ah, det finns en sån avgift! Kan du specificera lite närmare vad det innebär?
OM de gör det har de inte varit tillräckligt tydliga.Helgesson skrev:
sååå...äger skivbolaget alla rättigheter kan det bli knepigt kan jag tänk..
Är det inte en definitionsfråga vad som är en annan konstart?Joel Marklund skrev:
Citerar BLF: "För bild som avritats eller överförts till annan konstart utan fotografens/säljarens tillstånd debiteras minst 20 procent av basbeloppet. Detta gäller oavsett graden av likhet med fotografiet."
Så att man kan ta riktigt bra bilder på fler konserter ;DJoel Marklund skrev:
Jag hade i det här läget - om jag vore du - varit överlycklig. Pengarna skulle bekosta en 1D Mark II och ett 300/2,8 IS ^__^
ECG skrev:
Är det inte en definitionsfråga vad som är en annan konstart?
Det står ingenting om att de har rättigheterna. Fotoförbud var det så vitt jag vet bara på en konsert och arrangören såg till att det respekterades. De sa att skivbolaget ville ha det så men bandet hade inte hört något om det...Joel Marklund skrev:
Det där med att de ska äga rättigheterna - det tror jag inte på. Kolla biljetten (om du har kvar den), eller försök hitta en annan biljett (någon vän kanske har?). Om det inte står något speciellt där skulle jag tro att de har mycket lite att säga till om.
ECG skrev:
Det står ingenting om att de har rättigheterna. Fotoförbud var det så vitt jag vet bara på en konsert och arrangören såg till att det respekterades. De sa att skivbolaget ville ha det så men bandet hade inte hört något om det...
morfius skrev:
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3514
Följande kanske kan ge lite ytterligare klarhet.
LeadHead skrev:
Såvitt jag vet är det inte på något sätt förbjudet att publicera en bild som tagits utan lov (undantag för skyddsobjekt, rikets säkerhet, osv.).
Det är helt i sin ordning för media, alltså morgontidningar och kvällspress så tillvida att inte personen misskrediteras. T.ex en arkivbild på ett barn i en sandlåda och använda bilden till att illustrera en artikel om barnmisshandel e.dyl, där barnet och dess föräldrar känns igen.morfius skrev:
Jag kan ha fel, men att fotografera en person utan deras tillåtelse och publicera bilden är väl knappast tillåtet.
morfius skrev:
Jag kan ha fel, men att fotografera en person utan deras tillåtelse och publicera bilden är väl knappast tillåtet. Har för mig att diskussionen väcktes i samband med att den digitala bildrevolutionen drog igång med kameramobilerna.
LostInSpace skrev:
det här var intressant läsning! hoppas det löser sig för dig och att du får en del pengar för det hela men en sak undrar jag bara.. för tryck krävs bilder i högupplösning för att det skall bli bra men vem lägger ut högupplösta bilder på nätet? man vill ju liksom inte att folk ska sno ens bilder eller kunna skriva ut dem i bra kvalitet, eller? dessutom blir ju filerna ganska stora och tar alldeles för lång tid att ladda.. jag vet inte hur det gick till men ett stort känt skivbolag borde väl inte använda sig av lågupplösta bilder till cd omslag? det låter orimligt eller är bilderna så små att man inte ser dem så bra? bara undrade rent tekniskt liksom.. lycka till!