Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
fridhamre skrev:
bildpolerna är i dagläget inte uppdelade efter hur bra bilderna i dem är utan istället efter hur hård kritiken ska vara! - du tänker alltså fel ;)

Utan att hålla med trådskaparen i övrigt måste jag nog ändå påpeka att det ändå finns ett underförstått kvalitetskrav i hård kritik-poolen:

Ur poolbeskrivningen:
Det krävs mer av bilderna i denna poolen /.../
Fotografen bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan man begär in kritik från andra...


Åtminstone tolkar jag det som ett visst kvalitetskrav. Framförallt om man sätter det i relation till beskrivningen av de andra två kritikpoolerna:

Mjukstart:
För dig som tex är nybörjare och vill mjukstarta med bildkritik. I den här poolen får enbart de som tycker sig vara nybörjare inom fotografi lägga in bilder.

...och "Mellanklassen" Bildkritik:
Denna bildkritikpool passar dig som kommit lite längre i din utveckling, båda vad gällande fotografering och att ta/ge bildkritik.

Fotografbeskrivande termer som "nybörjare" och "kommit lite längre i din utveckling" behöver ju inte per definition innebära högre eller lägre kvalitet på bilderna. Men som jag uppfattar dessa tre poolkriterier implicerar de ändå en viss fotografisk, och därav förhoppningsvis bildkvalitetsmässig, utveckling.

Så visst finns det väl vissa kvalitetskrav för de olika poolerna. Vem som ska avgöra vilket som är vad är ett större dilemma. Den konstruktive domare som kallar saker för "skit" som inte "är värda min tid" (trådskaparen), ger jag inte mycket för. Bäst vore förstås om den tidigare omnämnda självkritiken fungerade som den skulle.

Annars tror jag Anne-Lie Svensson är inne på rätt spår varför bilder verkar landa i "fel" pool:
...bilderna läggs in i poolen Hård kritik pga att fotografen vill ha ordentlig konstruktiv kritik för att utvecklas.
Den responsen borde finnas i poolen Bildkritik, men fungerar inte enligt önskemål. Därför hamnar bilder som du, och många andra, anser vara för undermåliga i Hård kritik. Det är enda
stället där det ges kritik av utvecklingsvärde för fotografen ifråga.

/jer.
 
Senast ändrad:
Jaha?

Så om inga regler finns och allt är rätt utan hänsyn, då faller ju allt. Varför finns fotohögskolor, målarskolor osv? Det finns regler och det finns dålig och bra fotografi.
Jag håller med trådmakaren att de uppsatta nivåerna syftar till att ha olika kvalitetsnivåer annars kan det ju kvitta. Man kan väl ge bra kritik på alla nivåer. Däremot verkar många sakna det viktigaste nämligen självkritik. Jämför Ansel Adams och en alltför vanligt förekommande bild på sin egen sportbil (edyl). Bara för att det är en Mazerati är det väl ingen bra bild?
 
Mankan G skrev:
Tänk att jag råkar hålla med trådskaparen i stort om nivån på hård kritik. Det är så illa att jag har tröttnat på att titta in där. Idel kattbilder och bilder på gravida magar. Klart att jag överdriver en aning när det gäller bildtyperna men nivån har faktiskt fått mig att sluta titta.

Ska det behøva gå så lång och bli så dåligt att man till slut slutar gå in på -Hård Kritik-poolen och kolla på bilderna. Tænk då alla dom fotografer som lagt upp en bra bild som skulle behøva lite kritik eller ytligare hjælp tips før att gøra sin bild bættre, vad hender med dom då. Ju INGEN av dom som har bra kunskap kommer in och kollar dær før att dom tænker vad har jag dær och se nær det bara finns skit bilder, ju då får dom enstaka fotograferna som lagt upp den dær bilden som førtjænar hjælp-tips eller kritik han/hon behøver och kan kanske inte utvæcklas som fotograf eller få sin bild till den bæsta bilden den kan bli.

PS: Sry mina æ och ø ær i Danmark och fotar!
 
Fast nu har jag rotat runt lite i poolen och fann iaf utan problem några som verkligen _behövde_ hård kritik. Kanske det faktiskt kan hjälpa dem till att nästa bild blir bättre också.. Är vi tysta och bara hurraropen hörs där så lär det nog bara bli värre och värre och värre.

I kväll orkade jag två, imorgon kanske jag ledsnat igen.. Det är tyvärr väldigt lätt att tappa inspirationen, men kanske någon annan finner den nästa dag. Någon behöver tala om sanningen ibland iaf, och de som behöver höra den bäst ser den antagligen lättast under bilderna.. Försöker du nästa dag Jasenko?
 
Kalle_B skrev:
... jag skulle vilja påstå att ALLA problem som finns i princip har med Fotosidans oförmåga att berätta var dom står.

Är dom en sida för nybörjare och med flest antal medlemmar som möjligt eller ska det vara en sida för seriöst intresserade fotografer som brinner för fotograferingen? Var står redaktionen i detta? ...
Bra fråga, svår att få svar på dock. Redaktionen hanterar denna fråga med gammal hederlig svensk diplomati, mao inget uttalat ställningstagande. Det är fullkomligt omöjligt att släta ut sig för att behaga 96 976 personer (dagens medlemssiffra).

Är inte den dystra sanningen att FS ledning låtit sig bli underhuggare till annonsörerna, vilka struntar totalt i FS inriktning. Annonsörernas intresse ligger i största möjliga kvantitet annonsbetraktare och detta går stick i stäv mot förutsättningarna för kvalitet.

Mig veterligt, finns det inget område som fungerar utan styrande ledning och tydligt uttalade krav på befolkning/anställd/medlem/barn m.fl. Det går inte att få nästan 100 000 hjärnor att agera samstämmigt.
 
Allt som oftast funderar jag på om vissa personer verkligen VILL ha kritik. Även personer som lägger bilder i "hård kritik"-poolen. Väldigt ofta tycks det mig att de bara vill ha ett erkännande, att de skall få ett officiellt godkännande av de (förmodligen något kunnigare fotograferna) som håller till i "hård kritik"-poolen. Jag har flera gånger försökt ge konstruktiv kritik till bilder bara för att få svaret "jag tycker om bilden som den är" tillbaka... Jaha, varför då lägga in den i en kritikpool överhuvudtaget?

Jag tror att ett av problemen med den lägre kvaliteten är kopplat till antalet medlemmar, det har blivit så många så det blir lite urvattnat. Jag har sett liknande fenomen på andra intressesajter; sidor som börjar på skoj, växer sig all mer kvalitativa med antalet medlemmar, men sedan går över en brytpunkt där den blir lite "för populär" och lockar till sig en lite för bred medlemskrets med sjunkande genomsnittlig kvalitet som följd. Den ursprungliga tanken med sidan förfaller lite och de mest entusiastiska och kunniga lämnar för något mindre med högre genomsnittskvalitet.

Jag tycker Fotosidan har klarat sig mycket bra hittills. Förhoppningsvis kan man hitta något sätt så att toppen stannar, så att inte bara den breda massan finns kvar. För det är verkligen kul att se vad toppen presterar! (själv ligger jag mer i den breda massan...)
 
schang skrev:
Allt som oftast funderar jag på om vissa personer verkligen VILL ha kritik. Även personer som lägger bilder i "hård kritik"-poolen. Väldigt ofta tycks det mig att de bara vill ha ett erkännande, att de skall få ett officiellt godkännande.....
Det varierar nog faktisk från fotograf till fotograf. En del har tackat både i mail och gästbok för riktigt hårda kommentarer jag delat ut medan lika många eller kansker några fler raderat bilderna väldigt fort eller svarat surt.

Jag tror dock inte man kan utgå från att folk som placerar bilder där inte vill ha kritiken som ska finnas där.. Klarar de den inte hade de hamnat fel, men den som kommenterade gjorde ju bara vad som där bör göras..
 
Ja precis

Jag gav en kille hård kritik på en cykelbild en gång som jag tyckte höll FÖR låg nivå. Svaret blev att han tyckte inte jag skulle klaga då jag "bara hade point and shoot bilder själv".
Sen dess skiter jag i detta helt - jag är bara trött på eländet. Såg nyss en kossa - ja vad ska man säga - några tyckte uppenbarligen det var bra foto. Själv såg jag en bra exponerad kossa.
 
Min första reaktion på denna tråd var "vilken skit-tråd, ge kritiken i poolen ist för en tråd för oss som vet bättre".

Men såhär efter en liten stund av eftertanke så kan jag kanske hålla med om att kvaliten inte är så hög på bilderna som ligger i poolen "hård-kritik" i viss mån. Men jag tycker fortfarande det då handlar mycket om att folk som lägger upp bilder i den tråden vill just ha hård kritik (något som föregående "talare" sagt).
Jag tillhör nog en del av skaran som inte lägger upp bilder där just därför att jag inte anser mig vara tillräkligt duktig för att göra det. Men samtidigt anser jag att de bilder som läggs upp där ska behandlas enligt poolens regler. Därför de finns. Lägger man in en bild där så får man acceptera att kanske bli sågad vid fotknölarna.
Men en bild är så mycket mer än vad kanske just du som läser detta är. En bild kan förmedla så otroligt mycket beroende vem som ser den.
Så det jag menar är att i stället för att klaga på pool-bilderna så gå in och hjälp de personer som postar bilder där och ge dem konstruktiv kritik, ge tips på vad som kan förbättras och så vidare. Det är så otroligt mycket trevligare för miljön här på FS ist för att skapa trådar om hur värdelösa bilder är...
Eller så skiter ni bara i att gå in och titta eller kommentera om ni anser att ni är så mycket mer värda som fotografer än andra här på FS.

Så jag håller med om att det kanske är bättre att skapa en grupp för de som anser sig lite finare, lite bättre än andra. Där ni kan hänga, ge varandra beröm för bilder som ni tagit, rakt ut sagt en klubb för inbördes beundran.
Dels för att ni ska vara nöjda och dels för att vanliga användare som vi andra ska vara befriade för sånna här korkade trådar som jag tycker den här är...

Ett litet meddelande till trådskaparen alltså.
Du har rätt i din åsikt, absolut. Men jag tycker att du kan utrycka din åsikt på ett så mycket bättre sätt.... Kontruktiv kritik..........
Ge förslag på förbättringar ist för att säga "allt är skit" för som det här inlägget uttrycker så är du själv inte särsklit bra på det där med att uttrycka saker på ett hyggligt sätt. Ganska amatörmässigt helt enkelt.

Och slutligen skulle jag vilja avsluta med att jag har sett väldigt många bilder som jag anser vara av högre kvalitet (som har tagits av "amatörfotografer") än bilder av den skara här på forumet som säger sig vara yrkes/proffsfotografer som inte ligger i poolen "hård-kritik"
 
Re: Jaha?

stbose skrev:
Så om inga regler finns och allt är rätt utan hänsyn, då faller ju allt. Varför finns fotohögskolor, målarskolor osv? Det finns regler och det finns dålig och bra fotografi.
Jag håller med trådmakaren att de uppsatta nivåerna syftar till att ha olika kvalitetsnivåer annars kan det ju kvitta. Man kan väl ge bra kritik på alla nivåer. Däremot verkar många sakna det viktigaste nämligen självkritik. Jämför Ansel Adams och en alltför vanligt förekommande bild på sin egen sportbil (edyl). Bara för att det är en Mazerati är det väl ingen bra bild?

Hej,

Vad är det som faller menar du?
Dålig och bra fotografi är individuellt utifrån betraktarens sida men långt ifrån en regel.
Ex: Jag och min son var och kikade på en konstutställning.
De första han sa var,"inte viste jag att konstnärer målade så fult".

Inte kan jag ,säga till honom att " Äh du fattar inte detta för du är för liten.
Det var ju hans syn på det hela.

Angående Maseratin: Tycker Ansel att det är bra bilder,så får han tycka detta utan att någon skall ta detta ifrån honom.
Själv har jag blivit anti mot utfrätta delar på foton, fast det är inte alla som bryr sig om detta och det är väl fantastiskt att vi kan tycka olika.
Jag vill att du och alla som är inne på ditt spår,
förklarar vad som är innehållet i dessa regler, och varför det går att säga att det finns dåliga foton, trots att många tycker att de är bra.

Även förklara grundläggande varför det finns fotoskolor, och grundläggande förklara varför det blir bättre efter man har tagit examen i detta.
Det finns språkskola också ,men alternativet är att resa mycket i de länder man är intresserade av
att lära sig språket i.

Det finns många rätt, men man kan inte säga att det SKALL vara på ett visst sätt, för då är man inte öppen och lyhörd.

Och är man inte öppen och lyhörd (nyfiken) så har man kört fast.

Slutligen: Varför har inte alla användare på fotosidan, samma favoritbilder på sin sida?

VH Johnny
 
Ge ideer

Jag håller med om att det är mycket ojämn kvalitet i forumet "Hård kritik". Men jag ser inte heller så mycket av konstruktiva förslag till hur det ska förbättras, så fram med goda idéer folk!!!

Mitt förslag til förbättring;
1. Ingen får lägga sin bild i hård kritik, den ska kvala dit!
2. För att kvala till gruppen "hård kritik" ska bilden först få 5 poäng (eller en ny kryssruta med texten "bilden är så bra att den bör ligga i poolen hård kritik") och det från tex 5 medlemmar.

Naturligtvis måste alla få välja vid uppladdningen av sin bild till "kritik" poolen om får flyttas till "hård kritik efter 5 femmor, ingen ska tvingas utstå hård kritik bara för att omgivningen gillar bilden, det är upp till användaren.
 
Förstår dig precis och tycker snarare att det är han som tydligt visar att han inte kan ta hård kritik och bör hålla sig borta från den poolen.
Kan man inte ta kritik ska man verkligen inte vara där och härja. Poolens regler förklarar det ganska tydligt.
 
Kräva medlemskap för poolen "hård kritik"?
Tar man sin fotografi så seriöst att man vill ha "hård kritik" så är man väl också benägen att köpa ett medlemskap på FS?
 
Re: Jaha?

Enda(?) sättet att kunna ha pooler med högre kvalitet är att man har någon eller några som gör bedömningar av medlemmarnas färdigheter och godkänner dem för högrekvalitetspoolerna. Idag finns vad jag vet inget sådant. Det finns en viss begränsning i hur många bilder du får ladda upp med olika typer av medlemsskap, men då är det ju bara att slanta upp pengarna för ett guldmedlemsskap så får man lägga upp hur många bilder som helst.

Att ha några färdighetspooler skulle sporra en hel del att utveckla sig, tror jag. Då har man ju något att jobba mot och för. Men det är väl en större apparat att göra bedömningar av vilka som passar i respektive färdighetspool. Och det blir väl alltid diskussioner om varför vissa platsar och inte andra och om vilka som gör de bedömningarna. Det är ju ingen exakt vetenskap...
 
Re: Re: Skit bilder på Hård Kritik!!!

Hunt3r skrev:
Var inne och tittade på dina bilder....och på tal om skitbilder, där hittade jag några till!
Ett sånt trist och omotiverat svar... Var har det med saken att göra? Måste man vara proffs för att få tycka till om bilderna i "hård kritik"?
 
För att bli bra bildkritiker måste man vara bra fotograf på precis samma sätt som man för att bli bra hockeytränare måste vara bra hockeyspelare - INTE.

En bra bild för mig är en bild som säger mig något. När jag ser "samma" bild för 100:e gången kanske den fortfarande är bra men den är definitivt inte originell. Ett intressant drag bland kritiker är att de oftast gillar samma typ av bilder som de själva producerar och hur utvecklande är det för fotograferandet.
 
Jag tog mig en rundvandring i poolen hård kritik och kan hålla med till en viss del över vad som skrivits här.. men sitt inte här och gnäll.. skriv vad ni tycker och tänker under bilderna istället...

Själv lägger jag ibland upp bilder i hård kritik och det är just för att få kritik både bra och dålig.. men total tystnad.. Varför jag lägger upp bilderna.. jo, helt enkelt jag vill ha kritik.. och konstuktiv sådan, så jag kan kan lära mig ngt.. ibland tycker man ju själv en bild är bra.. för man blir ju lite hemmablind.. och kan behöva få sina ögon öppnade.. hur sjutton kan jag annars utveckla mitt fotograferande.

Så istället för att sitta här och skriva av er frustrationen över dåliga bilder i hård kritik.. eller bra bilder.. ut och kritisera.. och kan inte fotografen ta det.. tja, då är det deras problem.. eller??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.