Allemyr skrev:
Så här stora är sensorerna. En egentillverkad Staffan Von Ziepel illustration
Ha ha
Då MÅSTE jag ju bara ge mig in i diskussionen.
Mycket fin illustration Karl
Hade själv tidigare 20D, men ville ha framför allt möjligheten till kortare skärpedjup och större/ljusare sökare.
Skärpedjupet skiljer ungefär 1,5 bländarsteg, vilket är ganska mycket, men jämför man lite kombinationer som faktiskt ger nästan exakt samma bildvinkel och korta skärpedjup, skiljer det inte så mycket i pengar:
40D + 50/1.2L + 85/1.2L = 27.000:-
5D + 85/1.8 + 135/2L = 35.000:-
När det gäller normalzoom med IS och fast ljusstyrka finns bara två kombinationer:
5D + 24-105/4L IS
40D + 17-55/2.8 IS (motsv. ung 28-90mm på 5D)
Kombinationerna ger där ungefär samma bildvinklar och skärpedjup.
Så enda området där FF (tex 5D) fortfarande ger kortare skärpedjup är med vidvinkel, tex 24/1.4, där motsvarigheten för en 40D skulle vara 15/0.8
Ville bara utveckla lite och visa att skillnaderna kanske inte alltid är så stora mellan FF och 1.6
MEN, jag ångrar inte min övergång från 20D till 5D, istället för till 40D.
Visst, för en begränsad mängd pengar kan man säkert få bättre teknisk kvalité med 40D och några objektiv, än motsvarande peng och 5D plus objektiv.
Men iallafall för mig, som inte längre fotograferar snabba sporter, är det nu mycket roligare att fotografera sedan jag gick över till 5D. Nu känns det verkligen som att man fotograferar. Och att den inte är supersnabb, KAN faktiskt vara en fördel, då jag nu oftare tänker till innan jag tar bilden, jämfört med när jag tidigare använde 20D.
Kan nog med säkerhet säga att du kommer att bli nöjd med vilken du än väljer. Båda är riktigt bra kameror.