StaffanW
Aktiv medlem
Makten skrev:
Nikon har även ett manuellt 58/1,2, ett manuellt 35/1,4, ett 28/1,4 AF och ett manuellt 24/2,0.
Ok, ja då ligger dom ändå ganska lika på ljusstarka vidvinklar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
Nikon har även ett manuellt 58/1,2, ett manuellt 35/1,4, ett 28/1,4 AF och ett manuellt 24/2,0.
Alltså är det tydligen onödigt med "äkta telecentrisk konstruktion" med tanke på hur 14-24 presterar (om den nu inte har det). Varför eftersträva något som inte behövs? Eller gällde det bara ljusstarkare objektiv?macrobild skrev:
Jo det gör den om man eftersträvar en äkta telecentrisk konstruktion och där utgången skall vara lika stor som diagonalen på sensorn.
Nu har Nikon lyckats ändå med bravur vad det gäller 14-24
alf109 skrev:
Kul att detta med flacka ljusvinklar åter har blivit en sanning
30d har bättre dynamiskt omfång än 5d.sundis73 skrev:
Har funderat på att byta ut min 30D mot antingen en 40D eller 5D.
En sak som i mitt fall har talat för 5D är att de objektiv jag har blir mer allround.
Jag slipper sakna vidvinkel med min 24-70 och min 70-200 blir också mer allround på en 5D.
70mm på en 30/40d kan bli lite långt som kortaste brännvidd i många situationer.
Testade om jag skulle sakna det lilla extra tele som 30D ger och jämförde skillnaden mellan 135mm och 200mm.
Den skillnaden känns inte så stor som den mellan ca 50mm och 70mm.
Alltså vad jag menar är att en sådan sak kan ju spela stor roll också i jämförelsen mellan kamerorna.
Sedan känns det som att 5D ger ett mer förlåtande dynamiskt omfång och behagligare brus på höga iso.
/Johan
Makten skrev:
Nikon har även ett manuellt 58/1,2, ett manuellt 35/1,4, ett 28/1,4 AF och ett manuellt 24/2,0. Hur de står sig mot Canons dito vete fanken, men de manuella 35/1,4 ch 24/2 är tydligen inte så värst bra i kanterna på FF. Är Canons det?
Tillägg: Vad jag kan se så finns det rum att göra den bakre linsen ännu större på 35/1,4 (som jag själv äger), så det är inte bajonetten som är problemet på den fronten.
Robin Gyllander skrev:
30d har bättre dynamiskt omfång än 5d.
Robin Gyllander skrev: