Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad på olika uv-filter, samt polasrisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mackanmedk

Medlem
Har tänkt att införskaffa mig ett uv-filter samt ett polarisationsfilter till mina objektiv till min olympus evolt e-500. frågan är nu, vad är egentligen skillnaden på t.ex. scandinavian photos egna filter till skillnad från de andra? förutom priset...

Det skiljer ju inte oskäligt mycket i pris mellan Hoya Super HMC 12-skits antireflexbehandlade filter och Scandinavians egna (vilket det saknas info om antireflexbehnadlingen på). Stor chans att de bara är enskiktsbehandlade och därför förkastliga på t.ex zoomoptik med många linsgrupper. Välj inget billigare filter till din annars dyra, högklassiga optik med flerskikts behandling på alla ytor glas/luft.

Läste ett test nånstans och Scandinavians egna filter fick icke rosor precis. Föreslår att du gör som Nils skriver.
Synd att förstöra en bra glugg med uselt glas längst fram.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar