Annons

Skillnad på Gråkort & Exponeringsmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilic

Avslutat medlemskap
Det dumma på forum är att många säger olika. Samtidigt som det är svårt att hitta på nätet.

Vad jag uppfattat hittills så använder man ett gråkort eller en exponeringsmätare för att få rätt exponering.

Tillvägagångssätt....
Gråkort:
Placera gråkortet framför modellen eller några meter framför kameran vid landksapsfoton.Mät med spotmätning på gråkortet och ta ett kort.
Använd sedan exponeringen från den bilden i manuellt läge och ta ett nytt kort utan gråkort.

Jag förmodar att det inte går att använda ett gråkort i en studio med blixtar utan då måste man använda en exponeringsmätare (som i och för sig inte är svår att förstå)

Har också hört att man kan ställa in vitbalansen med ett gråkort, både i studio och utomhus. (Använda pipetten för vitbalansering i lightroom).

Exponeringsmätare:
Sätt exponeringsmätaren framför modellen och tryck på knappen. Voilá, du får en utmätt exponering. Ställ in exponeringen i manuellt läge och börja plåta.

Används bara när man fotar objekt/modeller?
Men vad jag inte förstår är hur


Stämmer det jag skriver eller är jag helt ute å cyklar?
 
Gråkort kan användas på två olika sätt, precis som du skriver.

A För exponeringsmätning med exponeringsmätare som mäter reflekterat ljus eller mätning med kameran. I de fallen ska gråkortet fylla praktiskt taget hela mätområdet resp sökaren alt. spotmäter du på kortet. Ljuset ska träffa kortet med samma vinkel (i huvudsak allafall) som det träffar motivet. Kodaks gråkort är ett sedan länge välkänt gråkort, det är ungefär lika stort som ett A4. Se dock lite längre ner.

Man kan i princip använda samma teknik i studion om man har fast ljus.

Om man har en exponeringsmätare som mäter infallande ljus (en sådan har vanligen ett opalvitt litet halvklot över mätcellen) klarar man dej i princip utan gråkort för att mäta exponeringsvärden. Det här är den vanligaste tekniken vid studiofoto med blixt. Med min Nissinmätare ställer jag mätaren i blixtmätläge och trycker på mätknappen, därefter har jag några sekunder på mej att lösa ut blixtarna. Märvärde visas genast på mätarens display. Jag kan också koppla mätaren med sladd till antingen en IR-utlösare eller med sladd direkt till en av blixtarna (som då löser ut de övriga).

Med digitalkamera som visar histogram klarar man sej vanligen utan exponeringsmätare, men den förenklar jobbet en del vid studiofoto.

I fallet A ovan duger tex Kodak gråkort. Det kan i nödfall användas nedan i B för att vitbalansera, men eftersom det inte är helt neutralt grått kan det ge något avvikande färgåtergivning.

B Gråkort av hög kvalite kan användas för vitbalansering vid fototillfället eller vid redigeringen efteråt. Det finns flera fabrikat, kolla hos Scandinavian Photo, Photax eller Cyberphoto.

Om man vill ställa vitbalansen i kameran riktar man kameran mot gråkortet och gör som det står i kamerans brux för att ställa vitbalansen manuellt. Vanligen funkar dock det vanliga dagljusläget bra med blixtarna.

Om man vill vitbalansera i efterhand inkluderar man helt enkelt gråkortet i ett testkort eller i första bilden i serien och använder det som referens vid bildbehandlingen. Det underlättar om man ställt in kamerans vitbalans i något lämpligt fast läge nära det ljus man fotograferar i.

Att fotografera i Raw är en bra idé, då kan du glömma det där med att ställa vitbalansen i kameran utan gör hela jobbet i redigeringen. Ev samtidigt tagna jpg-bilder får dock kanske färgstick.

Med vissa typer av kort, tex OP-card 201 som innehåller en mängd rutor med olika färg förutom grått och som inkluderas i bilden, använder man ett speciellt program för att få mycket noggrann färgåtergivning. Kan vara lämpligt vid reprofoto av t.ex konstverk eller produktfoto. Det kortet är dock för litet för att användas som i A, dvs för exponeringsmätning.
 
Tack så mycket för svaret Sten!

Det klarnade ut en del i mina funderingar.
 
Vad kostar ett riktigt bra gråkort?
Finns det i "fickformat"?
Räcker det med att hålla upp det framför kameran vid fototillfället för att ha som referens, typ foto i kvällsljus när solen är på väg ner?
Jag brukar ha svårt att avgöra vad som är rätt vitbalans i solnedgångsljus. Klickar jag på något grått tycker.jag det blir för varma färger, har jag fel?
 
Som sagt, med en kamera som visar histogram kan man klara sig utan (ta provbilder och justera tills histogrammet se bra ut). Men har man en enklare kamera, som inte visar alla färgkanaler i histogrammet (t ex Nikons tidiga modeller som D70, D80) så ser man bara exponeringen av den gröna kanalen, vilket kan vara missvisande. Fast då är det ju egentligen bara att ta några bilder och ändra inställningarna tills det bilden ut som man vill ha det.

Nu vet jag inte vad du har för kamera, men på min D300 t ex, så kan man ställa in vitbalansen genom att plåta antingen en vit yta eller ett gråkort (kameran listar automagiskt ut vilket). Se manualen till din kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.