Jag har, tyvärr, inte några bilder tillgängliga nu, men på bilder tagna med inbyggd blixt har du säkert sett att det blir fula skuggor på väggen bakom motivet osv?
Man får även ett rätt tråkigt ljus i ansiktet på folk när man slår blixter rakt på. Det blir väldigt hårt och man får inga skuggor eller så.
Med en extern blixt kan man istället, som redan skrivits, rikta den upp i taket istället. Då får man ett ljus som blir mycket mer behagligt istället. Det blir som om man vridit upp effekten på taklampan, typ.
En extern blixt kan åxå vara användbar vid makrofoto, då man kan hålla den i handen och rikta den som man själv vill (det kan man ju göra även om man inte fotar makro såklart). Detta kan göras antingen via kabel, eller med en del kameror/blixtsystem via trådlös utlösning.
Är det så att du känner behovet av blixt, för att du tar mycket blixtbilder osv tycker jag inte att det är något att tveka på. Jag har testat att fota litegrann med extern blixt och det är mycket trevligt jämfört med en intern.
Extern blixt står på önske-/inköpslistan.
Fast jag köpte faktiskt en billig blixt nyligen som jag tänkt använda till lite andra kul saker.
Ha tänkt trigga den med ljud eller fotocell för höghastighetsfoto.