ANNONS
Annons

Skillnad mellan intern och extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

yokese

Avslutat medlemskap
Tjena, finns det någon sida som visar skillnaden mellan olika typer av blixtar? Jag har nämligen tänkt att köpa en extern blixt till min kamera, men jag är inte säker på om det verkligen är värt pengarna. Så lite bilder som visar skillnaden vore inte helt fel om någon har. :)

Har inga bilder...

Jag har inga bilder att ladda upp och jag är inte heller någon expertfotograf men jag kan säga vad jag upplevt: Skillnaden är enorm.

Var och hälsade på en vän i Australien nyligen och när jag var där lånade jag hans 550EX (tror den heter så) och efter det så vet jag att det första jag ska köpa när jag får råd är en extern blixt. Blir så mycket bättre inomhusbilder. KÖP KÖP KÖP!

//Eric

Ok, det låter helt klart lockande. Men det måste väl finnas någon som har bilder?

En bra blixtbild är när du inte ser att det har använts en extra ljuskälla.

Framförallt så är den stora skillnaden det att du har så mycket större ledtal i en lös blixt än den som finns innbyggd i kameran. Blixtar finns med varierande ledtal och inbyggda funktioner.

Med en kraftig blixt kan du köra direktblixt på stora avstånd. Plåta sport tex. Eller slå den i taket eller en vägg för att få mjukare ljus. Du kan använda ett flertal blixtar ihop för att få till det ljus Du vill ha. I blandljus kan Du exponera med långslutartid och ändå ha fyllt upp med en indirekt blixt för att få mer av det befintliga varmare ljuset.

Om du inte vet vad ledtal är så är det en benämning på ljusstyrkan i blixten. Hammarblixtar har i regel en styrka från 45 till 60 i ledtal. Om du div. avståndet med ledtalet så får du bländarvärdet som blixten maximalt kan ge för rätt exponering. Ledatal mäts vid ett värde av 100 ASA och ökar med högre känslighet på filmen.

Jag har, tyvärr, inte några bilder tillgängliga nu, men på bilder tagna med inbyggd blixt har du säkert sett att det blir fula skuggor på väggen bakom motivet osv?
Man får även ett rätt tråkigt ljus i ansiktet på folk när man slår blixter rakt på. Det blir väldigt hårt och man får inga skuggor eller så.

Med en extern blixt kan man istället, som redan skrivits, rikta den upp i taket istället. Då får man ett ljus som blir mycket mer behagligt istället. Det blir som om man vridit upp effekten på taklampan, typ.

En extern blixt kan åxå vara användbar vid makrofoto, då man kan hålla den i handen och rikta den som man själv vill (det kan man ju göra även om man inte fotar makro såklart). Detta kan göras antingen via kabel, eller med en del kameror/blixtsystem via trådlös utlösning.

Är det så att du känner behovet av blixt, för att du tar mycket blixtbilder osv tycker jag inte att det är något att tveka på. Jag har testat att fota litegrann med extern blixt och det är mycket trevligt jämfört med en intern.
Extern blixt står på önske-/inköpslistan.

Fast jag köpte faktiskt en billig blixt nyligen som jag tänkt använda till lite andra kul saker.
Ha tänkt trigga den med ljud eller fotocell för höghastighetsfoto.

Denna bild har jag tagit med extern blixt riktad uppåt mot ett vitt papper hållen av min assistent (läs flickvän;-).
Skuggorna blir som du ser mkt mjuka och ljuset ser mer ut att komma från t ex ett fönster eller dylikt än från en blixt.
Hade jag använt blixt "rakt på" hadde det blivit fula skuggor bakom ståndarna och pistillerna.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=349745

/PG

Senast ändrad:
Jag har ett supergammalt exempel jag fixade med min första digitalkamera för måånga år sen som visar skillnaden. Du hittar den här.

Trracer skrev:
Jag har ett supergammalt exempel jag fixade med min första digitalkamera för måånga år sen som visar skillnaden. Du hittar den här.

När man ser skillnaden så finns det inte något som kan hindra en inomhusfotograf från att köpa extern blixt... :) (förutom priset då kanske...)

/Karin - som också skall köpa extern blixt, men jagar begagnat då det är så mkt pengar som skall ut för en blixt som är vinklingsbar åt alla håll. :( (Minst 3000 får jag ge för en ny till min Pentax)

Märken.

Vad kör man då? Jag e inne på värsting Canon EX blixten. Finns det något "piratmärke" som motsvarar prestandan på den?

//Eric

Re: Märken.

erkan skrev:
Vad kör man då? Jag e inne på värsting Canon EX blixten. Finns det något "piratmärke" som motsvarar prestandan på den?

//Eric

Inte för att jag är inne på Canon, men det är flera som säger att Sigmas blixt i 500-serien skall vara bra.

Jag var också sugen på att köpa en extern blixt och köpte lite begagnade prylar för att se vad man kan åstadkomma med extern blixt. Den här bilden är tagen med en gammal Metz (500:- på Blocket), en noname-blixt (Tradera 100:), slavtändare (Tradera 150:) samt ett blixtparaply för att sprida ljuset. Allt för under tusenlappen. Visserligen får jag exponera helt manuellt, men det var ett kul och billigt "kit" för att utforska blixtfotografering. Nästa steg blir nog att köpa en Sigma 500 eftersom den verkar motsvara min mognadsnivå. Den är även drygt 2000:- billigare än Canons modell och jag hade nog lagt mellanskilnaden på något annat.

Som Jan påpekade så är en extern blixt mycket kraftigare. Jag provade att fotografera en vit vägg. Med den inbygda blixten på min 300D valde kameran 1/60 f/5.6. Med Metz-blixten fick jag välja 1/400 f/22 för att få samma exponering. Det är ju några steg...

Svårt det här med IT, så se om bilden kommer nu...

Bilagor

• img_4817_korr2.jpg
    img_4817_korr2.jpg
    38.7 KB · Visningar: 419
Re: Märken.

Sigma EF500DG Super är ett billigare alternativ.

Jag har en hel drös med blixtbilder som är tagna med den

http://jfoto.homeip.net/index.php?option=com_zoom&Itemid=27&catid=2

I princip alla inomhusbilder är tagna med Sigman och som alla säger... Det går inte att jämföra inbyggd blixt med extern blixt :)

--jalle

erkan skrev:

//Eric

I och för sig så är det en lurig jämförelse att göra eftersom styrkan på den interna blixten styrs av kameran och du kanske hade kunnat få samma exponering i manuellt läge och samma inställlningar som för Metzen.

--jalle

watski skrev:

Som Jan påpekade så är en extern blixt mycket kraftigare. Jag provade att fotografera en vit vägg. Med den inbygda blixten på min 300D valde kameran 1/60 f/5.6. Med Metz-blixten fick jag välja 1/400 f/22 för att få samma exponering. Det är ju några steg...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar