Om det är natt och dag kanske kan diskuteras, men 7D mk1 är en förhållandevis brusig kamera även för sin ålder, plus att sensorn är mindre. Det gör ju att 5D mk3 får ett (i sammanhanget!) hyfsat försprång. På andra punkter blir det kanske svårare att närma sig något prat om natt och dag.
MIn son äger en 7D och brukar beklaga sig över bruset.
Jag har gjort tester med honom för att visa på vad jag säger. Vi har fotat samma motiv med 24-105/4 IS på båda. Kompenserat för cropfaktorn.
Sedan redigerat bilderna så vi får ungefär samma resultat. Där man måste göra handpåläggning är skärpa och brusreducering.
Sedan tittat på bilderna. Alltså matchat bilderna så vi får fram bästa möjliga resulat från var och en.
Ja på 1:1 syns stor skillnad mellan dem. Ett av skälen är ju att 18 Mp på en cropkamera är fler pixlar per ytenhet än vad 21 MP är på småformat. Så inzoomningsfaktorn är större. Alltså kraftigare lupp när ni tittar på 7D än ni tittar på i 5DMKIII.
Sedan har vi skrivit ut samma motiv från respektive kamera i A3. Då kan han inte säga vilken som kommer från 7D respektive 5DMKIII. Han är förvånad över att det inte syns någon skillnad. Det syntes ju så tydligt på skärmen vid 1:1.
Faktum är att om man jämför bildkvalitén från kameror producerade efter 2012 så skiljer det ganska lite så länge vi håller oss till fotosidans största format för webben eller skriver ut i max A3.
Däremot kan det skilja mycket hur kameran är som verktyg. Hur den hanterar exponering, AF, ergonomi och mycket annat.
Det görs ständigt förbättringar på menysystem, AF och ergonomi. Fast ärligt talat händer inte så mycket vad gäller bildkvalitet.
Inte tusan ser jag någon större skillnad om jag skriver ut en bild från min gamla 5D och jämför den med en bild från 5Ds R om jag skriver ut i A4. I A2 ja.
Jag har jämfört H5D 50 C mot Canon 5DMKIII utskrivna i A2. Där vinner Hasselblad med liten marginal. Skulle jag sedan skriva ut dem i 110 x 170 så skulle givetvis skillnaden vara ganska stor.
Så vill vi jämföra kvalitet så måste vi också diskutera vad vi normalt gör med våra bilder.
Skall vi printa riktigt stort är mellanformat en fördel. Nu är vi uppe på 100 MP och 16-bit färg. Dessutom objektiv som till pris och prestanda slår det mesta. Dessa objektiv startar för de simplaste på nästan 50 000 kr. De är också klart bättre än det mesta.
Småbildformat eller fullformat om ni vill har alltid en fördel mot APS-C. En större sensor har alltid en fördel. Den samlar in mer ljus.
Fast rör vi oss i de storlekar som de fletsa beställer förstoringar i så är skillnaden marginell.