Astroscapist
Aktiv medlem
Även mellan 7D2 och 5D3?
Är det enbart bildkaliten du jämför mot så är ju t.o.m. en EOS M3 bättre än 7D Mk2, men det är nog det "enda". Resten är 7D Mk2 bättre.
/Stefan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Även mellan 7D2 och 5D3?
Det låter trevligt. Synd bara att 6D har så få fokuspunkter och Bara En kortformad i mitten..Ja. Det måste jag säga. Även om 6D är ännu lite vassare vad det gäller brus...
Ja, bildkvaliteten och mellan dessa två. Har en 7D2 idag och funderar på 5D-nånting i framtidenÄr det enbart bildkaliten du jämför mot så är ju t.o.m. en EOS M3 bättre än 7D Mk2, men det är nog det "enda". Resten är 7D Mk2 bättre.
/Stefan
Är det enbart bildkaliten du jämför mot så är ju t.o.m. en EOS M3 bättre än 7D Mk2, men det är nog det "enda". Resten är 7D Mk2 bättre.
/Stefan
Hej,
Jag har fått ett erbjudande om att köpa en väns 5d mk3 som uppgradering för min nuvarande 7d mk1 och undrar hur stor skillnad i bildkvalitet det är mellan kamerorna ifall de använder samma objektiv?
Jag jobbar som retuschör och högsta bildkvalitet är att önska. Är dock bara en hobbyfotograf och har ingen koll på bildskillnaden mellan full- och mellanformat. Ni får gärna upplysa mig, och ge råd huruvida jag ska uppgradera eller ej.
Jag använder 70D (senare modell än 7D) och 5Diii, för mig är 5Diii en klar vinnare. Du får tillgång till bättre objektiv, som 16-35 och 24-70, till APS-C ser jag inga naturliga ersättare till dom objektiven. Det var mitt skäl att gå upp till FF, jag ville åt dom bra zoomarna.
Fotar man under optimala förhållanden är skillnaden liten eller mindre, men med 5Diii kan du fota upp till ISO 6400 med acceptabelt resultat, det kommer aldrig en 7D att fixa. En begagnad 5Diii idag borde vara en extremt prisvärd kamera, som ger mycket bildkvalitet för pengarna och stor flexibilitet.
Mvh
Hej
Har haft en 7D och jämfört med den jag har idag 5D Mark III är det stor skillnad. 7D upplevde jag som "brusig" även vid lägre ISO speciellt då exponeringen ej var korrekt. Den fördel som fanns var att den var snabbare, men utan tvekan är 5D III det givna valet om du frågar mig.
Hälsn
Janne S
Sen får man inte glömma skillnaden i möjlighet till kort skärpedjup mellan 7DII och 5DIII.
Klassiska porträttobjektiv för 24x36mm är 85mm. Motsvar ungefär 50mm för 7DII.
Canons två alternativ med största bländaröppning är där 50/1.2 och 85/1.2.
Då blir slutresultatet ungefär 1,5 stegs skillnad i skärpedjup (7DII + 50/1.2 vs 5DIII + 85/1.2)
Samtidigt får man inte glömma bort att man lika ofta vill ha stort skärpedjup. Som vid makrofoto och landskapsfoto.....