Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad canon 550 D och 5d Mark II???

Produkter
(logga in för att koppla)
_

Jag använder varken ACR eller Lightroom..jag öppnar bilderna i Camera RAW...och när jag ändra skärpan där så ser jag ingen större skillnad :(

ACR är en förkortning för Adobe Camera Raw. :)

I LR ingår det som bildbehandlingsmotorn. Det är samma, men LR4 har den nya ACR 7 där gränssnittet är ändrat och process 2012

/Mats

Jag använder varken ACR eller Lightroom..jag öppnar bilderna i Camera RAW...och när jag ändra skärpan där så ser jag ingen större skillnad :(

Mats har redan förklarat att ACR är samma sak som Camera Raw, men förstod du vad jag försökte förklara om skärpning. Du ska inte skärpa bilderna för mycket när du läser in raw-filen i ACR. Standardinställningarna räcker gott. De kommer alltid att se lite oskarpa ut i ACR och det är först när du har redigerat klart dem i PS eller Elements som du ska lägga på slutskärpning när du sparar dem som jpg.
Skärpning är ett helt kapitel för sig och bör göras i flera steg om det ska bli bra. När jag använde Elements brukade jag lägga på Oskarp mask i två steg med lite mindre skärpa varje gång i samband att jag förminskade bilden för att printa ut den eller lägga ut den på nätet.
Det är inte det bästa sättet men blev bra nog för mig.

100% krävs

För att du ska se skillnad på skärpan efter det att du dragit i reglagen så krävs det att du zoomar in till 100% visningsstorlek i ACR. Skärpeinställningar visas inte annars och detta står som en varning i ACR.

Kajsa, trots att du är grym på redigering efter 8år så kanske du ändå missat nåt. Läste i en annan tråd från februari i år att du för första gången fotograferat i raw och hade problem att öppna ACR.

Rekkommenderar igen att du kikar på moderskeppets videokurser.

Om du vill bli av med kompaktlooken på bilder så är det främst genom dynamik och kort skärppedjup. För att vi ska uppfatta något som skarpt finns en del knep.

Även en skarp bild kan bli intetsägande, men genom att i ett porträtt t.ex. softa och göra hud, stora tygytor osv oskarpare och lägga på skärpefilter och kontrast på ögon, knappar osv så sticker det ut och hela bilden uppevs mycket skarpare.

Ett vanligt fel är att öka kontrasten globalt. Blir ofta mycket mer tilltalande med sänkt kontrast överlag och mer dynamik så bilden blir mer levande och sedan kan kontrast ökas partiellt.

Är du helt säker på att du har skärpa redan från början?

Det är i huvudsak objektivet och andra faktorer som skakning osv som styr det, inte kameran.
Det kan vara så att fokusplanet inte ligger rätt. Tyvärr har det visat sig att det är ett ganska vanligt problem, speciellt med Canon faktiskt.

Det finns enkla sätt att kontrollera det. Tex att med kameran på stativ fotografera ett måttband i 45 graders vinkel och sätta fokus med AF på ett specifikt ställe och sedan kolla på bilden i förstoring precis var fokus faktiskt ligger. Om det är fel så åtgärdas det på garantin.

Om du byter upp dig till 5D så får du ännu kortare skärpedjup med samma utsnitt med samma objektiv (men du måste gå närmare). Dynamiken ökar också och tack vare den lägre pixeldensiteten så minskar också effekterna av skakoskärpa.

Det är emellertid svårt att hjälpa när du iinte har nåt exempel. Behöver inte vara full upplösning, inte ful heller :)

Det kan tom räcka med utsnitt här i tråden och behöver såklart inte vara porträtt av dina kunder, utan kan vara en hund eller vadsomhelst som inte är så integritetskänsliga. Du har ju inte en enda bild uppladdat här på FS. Gör det så får du garanterat mer hjälp. Nu tror jag att en del inte tar dig på riktigt allvar.

/Mats

Den här bilden tillexempel...jag tycker inte att det finns någon skärpa i bilden..eller är det bruset som stör mig?

Sedan har du rätt i det du skrev Mats...jag är ingen höjdare på RAW..men på photshop ;)
Tack för tipset angående skräpning i ACR....visste inte att man var tvungen att ha 100%...därför jag inte sett någon skillnad tidigare... ;)

Bilagor

• IMG_0307.jpg
    IMG_0307.jpg
    21.8 KB · Visningar: 235
Den här bilden tillexempel...jag tycker inte att det finns någon skärpa i bilden..eller är det bruset som stör mig?

Sedan har du rätt i det du skrev Mats...jag är ingen höjdare på RAW..men på photshop ;)
Tack för tipset angående skräpning i ACR....visste inte att man var tvungen att ha 100%...därför jag inte sett någon skillnad tidigare... ;)

Det ser ut som om det är rätt bra med skärpa precis framför motivets fingrar. Man kan ju klart och tydligt se texturen i repet och även sömmarna på jeansen så skärpa är där men det kanske är så att du fått skärpeplanet något framför motivet.

Skärpedjupet är däremot tunt så du har ju mycket i oskärpa men det beror ju på vad man är ute efter när man tar bilden.

Den här bilden tillexempel [...]

Jag tror, som föregående talare, att det finns skärpa i den bilden. Men att skärpan i huvudsak ligger hitom barnet. Man ser ju tydligt hur bilden blir mer oskarp både längre bort och närmare än det skarpaste området.
Men det är lite svårt att avgöra på en så liten bild som (jag gissar) är förminskad från originalet.
Om du tar upp originalet i ditt raw-program och zomar in till 100% runt området framför handen. Hittar du då skärpa någonstans i bilden.

(du skulle kunna skära ut en liten 400'400 pixlars bit av bilden från det skarpaste stället och lägga upp här i tråden)

Om det är så att skärpan sitter framför barnet så kan det beror på två saker:
- Du använder kameran på fel sätt
- Kameran fokuserar fel.

Det första åtgärdas genom att lära sig hur kameran är tänkt att fungera.
Det andra åtgärdas på verkstad

Om det är så att du inte är helt nöjd med skärpan ens där bilden är som skarpast kan det bero på andra saker, ex:
- för lång slutartid
- fel på optiken
- osv

Petter ...

bilden ligger även bland mina bilder...vet inte om det går att se den i originalstorlek där?
men jag har iaf inte förminskat bilden...
jag har sett att jag kan få skärpa..exempelvis när jag tar med blixt osv..
MEN jag är inte nöjd med resultatet ändå...jag tycker att det ser brusigt ut...och det är detta jag undrar om det blir bättre med canon 5d mark II?? jag vill kunna få det knivskarpt när man zoomar till 100%

här kommer en beskärning..om det var så här du menade?!

Bilagor

• bild2.jpg
    bild2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 139
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar