Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad canon 550 D och 5d Mark II???

Produkter
(logga in för att koppla)
En bekant till mig fotar konserter med 550, i länken nedan kan du se exempel. De bilder som är märkta kristoffer är tagna med 550 och bra objektiv. De som är märkta daniel är med 5D II och bra objektiv.
http://crankitup.se/m/photos/browse/album/G-teborg-Rockfest-Dag-Tv/owner/LindaFlorin

Detta var under riktigt jobbiga ljusförhållanden. ISO på 3200 på de flesta bilderna har jag för mig.
Det går att få skärpa under även dåliga förhållanden med båda kamerorna. Sen kanske dessa inte håller för dina krav men det vet jag ju inte.

Åh jag hade verkligen velat se dessa bilder..har alltid velat jämföra..men länken verkar inte funka?!:(

För att citera Austin Powers far:
"Its not the size mate, it's how you use it."

.. med andra ord, det går alldeles jätteutmärkt att ta perfekta bilder med en 550D, bara man vet hur man gör. Speciellt med dom där gluggarna...

nej det går inte att ta perfekta bilder med en crop camera.
size does fucking mathers :)

???

Många proffs världen över fotar med sånt som Canons "crop"-serie, liksom det ute i världen inte alltid är ett måste att en MC måste ha minst 1,8 liters motor...

Rätt teknik, rätt optik och rätt efterbehandling är det som gäller. Sen finns vissa begränsningar hos alla sensorstorlekar det handlar mest om VAD man prioriterar hos sitt system.

Kort(are) skärpedjup, mindre dåligt på höga ISO samt som regel mkt trevligare att hantera och se i sökaren: solklart att sk FF är bäst då...men att just 24 x 36 mm sensor skulle vara *nödvändigt* för "perfekta bilder" det är ju bara inte sant...måste ju ibland vara bättre med en mellanformatare...eller för vissa bilder helst en STOR-formatare.

Vad som är en perfekt bild är rätt subjektivt, därför tillåter jag mig ovanstående rader, men inte tror jag att en mindre sensor (än 24 x 36) alltid kan ge en perfekt bild för det...

Jag fotar med hälften så stor sensor som din "perfekta sensorstorlek" och en och annan bild är jag helt och fullt nöjd med ändå...men jag vet begränsningarna som finns, och oftast är det jag som borde kunna bättre, éller att använda bättre optik, det är ganska sällan att just kamerans sensor begränsar.

Tycker ni är lite taskiga här. Det är en klar skillnad i ex 7D och 5D vid ex bröllopsfotogrsfering med exakt samma gluggar. Särskilt i kyrkor!

/Stefan R. Nilsson

Ljussättning gör under. Med taskig ljussättning, även om iso inte är högt eller det inte är skakningsoskärpa/rörelseoskärpa så kan bilder se oskarpare ut om ljuset är tråkigt och gömmer detaljer. Enkelt test kan vara att ta en blixt, en sådan du sätter på blixtskon kan underlätta, och ta bilder, porträtt t.ex. Är det fortfarande oskarpt?

Tycker ni är lite taskiga här. Det är en klar skillnad i ex 7D och 5D vid ex bröllopsfotogrsfering med exakt samma gluggar. Särskilt i kyrkor!

/Stefan R. Nilsson

Självklart är det lättare, men det är definitivt inte omöjligt att ta perfekta bilder även med en crop-kamera.

Det är en väsentlig skillnad att plåta med en 5d mark 2 gentemot övriga cropsensorkameror. Tydligast syns det på höga iso. Färgbrus och andra problem är mycket mer accentuerade med 550d och 7d. Som redan skrivits så går det att få hur skarpa resultat som helst under rätt ljusförhållanden.

Självklart är det lättare, men det är definitivt inte omöjligt att ta perfekta bilder även med en crop-kamera.

Det jag tror hon menar är att ifall man ser skillnad i bildkvalite mellan de olika kamerorna med samma gluggar vid ex bröllop på sommaren.
Och då måste jag säga STOR skillnad. Fotar själv bröllop och det märks när man efterbearbetar Raw filerna mellan 7d och 5d.
Sen att det går få proffsiga bilder med en 300D eller halvsystemkanera anser jag oväsentligt.

Edit: själv bytte jag inte ut min 7d för att jag inte fick proffsiga bilder utan för att få ännu bättre förutsättningar på plats.

/Stefan R. Nilsson

Hej!!

Kan någon tala om för mig vad den största skillnaden är mellan dessa kameror?
Och då menar jag inte tekniskt..utan hur bilderna blir?
Skrärpa, ljus mm?
Ser bilderna proffsigare ut med 5d?
Ska använda 5d vid bröllopsfotografering i sommar...

Hoppas på svar!!!!!

Kajsa,

Much of how the final images look like depends on how you process them. And one of the most important part is how you *sharpen* them.

I strongly (and many very serious and accomplished photographers here do the same) a plug-in called Photokit Sharpener produced by a company called PixelGenius (owned by photographers and one of the main Photoshop creators).

http://www.pixelgenius.com/products.html

I recommend you read this:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/pk-sharpener.shtml

reading this page will give you a little background.

I've been using this program ever since it came out. It is now Sharpener 2.0:

http://www.luminous-landscape.com/essays/photokit_sharpener_2.shtml

I can't imagine working without using this plug-in.

Christer

hmm..
Antar att det är motivet då..alltså personen på bilden..
Jag är helnöjd med mina bilder..det är skärpan som jag inte är nöjd med..jag vill liksom att dom ska sticka ut lite extra..inte nån "kompaktkamera-skärpa" när jag fotar barn , som jag oftast gör så vill jag att bilderna ska bli knivskarpa..och det blir dom ibland..(om jag har tur) men så fort ja fotar på lite längre avstånd än 2 m..så ser det ut som porträttet är taget med en mobiltelefon...:(

Hur efterbehandlar du dina bilder?
Fotografera du i raw (vilket du bör göra) så lägger inte kameran på någon extra behandling och de kan upplevas lite fadda om man bara konverterar dem utan hantering. Bilden mjuknar också vid nedskalning.

En vettig bildbehandling är det helt avgörande.
Utrustningen du har är inte begränsande. Visst finns det ännu bättre och dyrare kameror, men det skulle ge förhållandevis liten skillnad.

Jag kanske är helt fel ute, men om du inte behandlar bilderna idag och är insatt i det så är det definitivt där du ska lägga krutet.

Att försöka lära sig photoshop själv med trial and error funkar dock inte.

Moderskeppet har fantastiskt bra videokurser i photoshop och rawhantering. Liten investering som ger otroligt mycket, men räkna med att lägga en del tid på det i början, så det är hög tid att böra nu.

Jag tror att du kan få en dramatisk skillnad med det. Att byta kamera ger nog väldigt lite jämförelsevis.

/Mats

Tyvärr tror jag inte bilderna kommer bli "skarpare" med 5D:n. Jag tror du behöver sätta dig in i hur kameran fungerar och kanske köpa ljusstarkare objektiv - så du kan använda snabbare slutartider och lägre iso. Förstod du det jag just skrev perfekt. Då kan en 5D kanske lyfta dina bilder, förstod du inte vad de där sakerna med slutartid och ljustyrka betydde. Då är det slöseri med pengar att köpa en 5D.

Lycka till.

24-70/2,8
59/1,8
85/1,8

Inget fel på de objektiven.
Att byta upp sig tl. FF är ett stort lyft. 59/1,8 är ett crop-objektiv så det går bort, men anars ger FF mer bang for the buck än att t.ex. byta ut 85an mot ett f/1,2.

Däremot tror jag som sagt det gäller efterbehandlingen.
Med en 550 och om fokus sitter räätt så kan det bli asbra.

Hantering av mättnad, contrast, clarity osv i Camera Raw gör enorm skillnad och att sedan skala och skärpa på rätt sätt i photoshop kan förvandla en ok bild till enastående.

Det är en liten tröskel att komma in i det, men så himla svårt är det inte. Efter att ha lärt sig grunderna så blir förändringen mycket stor och sen kan man utvecklas hur mycket som helst fast det ger inte lika mycket förbättring.

Bara att hantera reglagen i ACR för ljus färg och brus och sen beskära/skala och lägga på rätt mängd ogskarp mask går kvickt att lära sig och blir jättestor skillnad och gär fort att lära sig. Finesser sedan med lagermasker, high key-filter osv kräver lite mer.

Rekommenderar igen moderskeppets kurser, t.ex. grundkursen, allt om raw och perfekt skärpa i ps och kanske skönhetsretusch.

5Dmk2 kan också ge ett lyft, men det är i andra hand. Nya objektiv behövs inte (förutom 50 1,8 som inte passar på 5Dmk2).

En annan sak är att jobba med lju och trådlösa blixtar för upplättning. Det kräver dock lite extraprylar på de här kamerorna, men är en vettig investering hur som helst.

Och sen också att verifiera att fokus ligger rätt och hamnar där man sätter den, tyvärr inte alltför ovanligt att det är fel på en del kameror och objektiv från fabrik och måste justeras. Det borde vara steg 1 att kolla. Om inte skärpan finns där i bilden från början så kan man inte framhäva den med digittal efterbehandling heller.

/Mats

Hur efterbehandlar du dina bilder?
Fotografera du i raw (vilket du bör göra) så lägger inte kameran på någon extra behandling och de kan upplevas lite fadda om man bara konverterar dem utan hantering. Bilden mjuknar också vid nedskalning.

En vettig bildbehandling är det helt avgörande.
Utrustningen du har är inte begränsande. Visst finns det ännu bättre och dyrare kameror, men det skulle ge förhållandevis liten skillnad.

Jag kanske är helt fel ute, men om du inte behandlar bilderna idag och är insatt i det så är det definitivt där du ska lägga krutet.

Att försöka lära sig photoshop själv med trial and error funkar dock inte.

Moderskeppet har fantastiskt bra videokurser i photoshop och rawhantering. Liten investering som ger otroligt mycket, men räkna med att lägga en del tid på det i början, så det är hög tid att böra nu.

Jag tror att du kan få en dramatisk skillnad med det. Att byta kamera ger nog väldigt lite jämförelsevis.

/Mats

Tack Mats- men jag har jobbat med photoshop i 8 år så är det något jag är grym på så är det redigering och retusch...och när man inte ens lyckas där då ligger ju felet nån annanstans....

Men däremot så undrar jag över en sak..jag fotar alltid i RAW..men när jag använder verktyget för att skärpa bilderna så ser jag ingen som helst skillnad..vad beror det på??? Nån som vet??

@Mats: 50/1.8 är väl inget cropobjektiv.....
Alla trådskaparens objektiv är ju EF objektiv och passar alltså både på crop och Fullformat.

@Kajsa: Jag vet inte vad du menar med att skärpa i raw.
Du gör en första grundskärpning när du läser in din rawfil i ACR eller Lightroom. Den ska inte vara för skarp utan en ganska svag skärpning.
När du är klar med alla redigeringar i ACR och Photoshop sparar du bilden i det format du ska ha. Bilderna ska skärpas olika beroende på hur stora de kommer att vara.
Det är alltså först i sista steget som du skärper bilden slutgiltigt i samband med att du sparar den som jpg.

24-70/2,8
59/1,8
85/1,8

Inget fel på de objektiven.
Att byta upp sig tl. FF är ett stort lyft. 59/1,8 är ett crop-objektiv så det går bort, men anars ger FF mer bang for the buck än att t.ex. byta ut 85an mot ett f/1,2.

Däremot tror jag som sagt det gäller efterbehandlingen.
Med en 550 och om fokus sitter räätt så kan det bli asbra.

Hantering av mättnad, contrast, clarity osv i Camera Raw gör enorm skillnad och att sedan skala och skärpa på rätt sätt i photoshop kan förvandla en ok bild till enastående.

Det är en liten tröskel att komma in i det, men så himla svårt är det inte. Efter att ha lärt sig grunderna så blir förändringen mycket stor och sen kan man utvecklas hur mycket som helst fast det ger inte lika mycket förbättring.

Bara att hantera reglagen i ACR för ljus färg och brus och sen beskära/skala och lägga på rätt mängd ogskarp mask går kvickt att lära sig och blir jättestor skillnad och gär fort att lära sig. Finesser sedan med lagermasker, high key-filter osv kräver lite mer.

Rekommenderar igen moderskeppets kurser, t.ex. grundkursen, allt om raw och perfekt skärpa i ps och kanske skönhetsretusch.

5Dmk2 kan också ge ett lyft, men det är i andra hand. Nya objektiv behövs inte (förutom 50 1,8 som inte passar på 5Dmk2).

En annan sak är att jobba med lju och trådlösa blixtar för upplättning. Det kräver dock lite extraprylar på de här kamerorna, men är en vettig investering hur som helst.

Och sen också att verifiera att fokus ligger rätt och hamnar där man sätter den, tyvärr inte alltför ovanligt att det är fel på en del kameror och objektiv från fabrik och måste justeras. Det borde vara steg 1 att kolla. Om inte skärpan finns där i bilden från början så kan man inte framhäva den med digittal efterbehandling heller.

/Mats

59 1,8???
Antar att du menar 50 1,8 och isåfall passar det visst på en 5d mark II...;)

Tack Mats- men jag har jobbat med photoshop i 8 år så är det något jag är grym på så är det redigering och retusch...och när man inte ens lyckas där då ligger ju felet nån annanstans....

Men däremot så undrar jag över en sak..jag fotar alltid i RAW..men när jag använder verktyget för att skärpa bilderna så ser jag ingen som helst skillnad..vad beror det på??? Nån som vet??

Ok, men då så. Då ligger det förmodligen inte där.
Men finns skärpan där från början? Du kan ju inte skapa skärpa som inte finns utan bara framhäva kontrasten i övergångarna.

Verifiera att fokus ligger rätt i kamera och objektiv. Utrustningen ska kunna levera bra, men kan vara felkalibrerad.

Grundskärpningen i ACR är svag och man måste dra rätt mycket i reglagen för att det ska ge effekt, men det är ändå ett viktigt steg ii processen. Sedan är det flera steg med smart skärpa och en del andra filter lokalt på olika lager. Rekommenderar Anders Jensens kurs "perfekt skärpa i ps" om du inte redan har sett den.

Din 50 1,8 passar, så gå vidare du med en FF och prova dig fram med blixtar. Mycket ljus på rätt ställe kam göra underverk.

/Mats

mejaaa!
Du har ett flertal trådar igång som handlar om oskärpa och grynighet. Men ingenstans laddar du upp exempelbilder.Så länge du inte gör det så får du bara gissningar och allmänna råd.

Petter ...

@Kajsa: Jag vet inte vad du menar med att skärpa i raw.
Du gör en första grundskärpning när du läser in din rawfil i ACR eller Lightroom. Den ska inte vara för skarp utan en ganska svag skärpning.
När du är klar med alla redigeringar i ACR och Photoshop sparar du bilden i det format du ska ha. Bilderna ska skärpas olika beroende på hur stora de kommer att vara.
Det är alltså först i sista steget som du skärper bilden slutgiltigt i samband med att du sparar den som jpg.

Jag använder varken ACR eller Lightroom..jag öppnar bilderna i Camera RAW...och när jag ändra skärpan där så ser jag ingen större skillnad :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar