Tyvärr tror jag inte bilderna kommer bli "skarpare" med 5D:n. Jag tror du behöver sätta dig in i hur kameran fungerar och kanske köpa ljusstarkare objektiv - så du kan använda snabbare slutartider och lägre iso. Förstod du det jag just skrev perfekt. Då kan en 5D kanske lyfta dina bilder, förstod du inte vad de där sakerna med slutartid och ljustyrka betydde. Då är det slöseri med pengar att köpa en 5D.
Lycka till.
24-70/2,8
59/1,8
85/1,8
Inget fel på de objektiven.
Att byta upp sig tl. FF är ett stort lyft. 59/1,8 är ett crop-objektiv så det går bort, men anars ger FF mer bang for the buck än att t.ex. byta ut 85an mot ett f/1,2.
Däremot tror jag som sagt det gäller efterbehandlingen.
Med en 550 och om fokus sitter räätt så kan det bli asbra.
Hantering av mättnad, contrast, clarity osv i Camera Raw gör enorm skillnad och att sedan skala och skärpa på rätt sätt i photoshop kan förvandla en ok bild till enastående.
Det är en liten tröskel att komma in i det, men så himla svårt är det inte. Efter att ha lärt sig grunderna så blir förändringen mycket stor och sen kan man utvecklas hur mycket som helst fast det ger inte lika mycket förbättring.
Bara att hantera reglagen i ACR för ljus färg och brus och sen beskära/skala och lägga på rätt mängd ogskarp mask går kvickt att lära sig och blir jättestor skillnad och gär fort att lära sig. Finesser sedan med lagermasker, high key-filter osv kräver lite mer.
Rekommenderar igen moderskeppets kurser, t.ex. grundkursen, allt om raw och perfekt skärpa i ps och kanske skönhetsretusch.
5Dmk2 kan också ge ett lyft, men det är i andra hand. Nya objektiv behövs inte (förutom 50 1,8 som inte passar på 5Dmk2).
En annan sak är att jobba med lju och trådlösa blixtar för upplättning. Det kräver dock lite extraprylar på de här kamerorna, men är en vettig investering hur som helst.
Och sen också att verifiera att fokus ligger rätt och hamnar där man sätter den, tyvärr inte alltför ovanligt att det är fel på en del kameror och objektiv från fabrik och måste justeras. Det borde vara steg 1 att kolla. Om inte skärpan finns där i bilden från början så kan man inte framhäva den med digittal efterbehandling heller.
/Mats