Annons

Skillanden mellan Cokin "A" & "P"

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Vad är skillnaden mellan Cokin "A" systemet och "P" systemet.

Jag hade läst någonstans att skillnaden var att "A" var plast och "P" var av glas.
Men det var tydligen inte rätt då "P" filtren jag beställde var av plast.

Är det bara storleken, och i så fall vilken betydelse har den ?

/micke
 
Det är storleken, och detta har betydelse när man använder vidvinkelobjektiv. A-systemet vinjetterar redan vid 35mm..(har jag för mig) medans P-systemet inte vinjetterar förens vid 24mm (har jag för mig) och X-Pro kan användas ända ned till 14mm.

Dessutom måste du ha P, eller X-Pro om du har ljusstarka teleobjektiv (objektiv med stor filtergänga)
 
Tror att det bara är storleken som skiljer. Jag har själv P-serien som tydligen ska vara mellanstorleken. Det finns alltså en större och en mindre. Kommer inte just nu ihåg om A-serien är den större eller mindre men storleken har betydelse när du kommer ner till väldigt vidvinkliga brännvidder.

Jag tror att gränsen för P-serien går någonstans vid 20-24 mm, använder du vidare vinkel än så måste du ha större filter för att täcka upp allt som kommer med.
 
Ok, tack för svaren, kommer inte ihåg vart jag läste att det skulle vara av glas.

Förresten "A" serien är den mindre, så mycket vet jag.

Tack
 
Brännvidd:
A 35mm+
P 28mm+
X 14mm+

Filterdiameter:
A 36-62mm
P 48-82mm
X 62-112mm


A är altså för objektiv över 35mm med liten filterdiameter, P klarar lite mer, och X-Pro klarar från 14mm och upp till 112mm diameter. X-Pro är dessutom äckligt dyrt.

www.cokin.fr
 
Vilka objektiv som funkar med respektive system beror inte bara på brännvidden utan också på hur objektiven är konstruerade. Jag har använt P ned till 19 mm brännvidd utan vinjettering. Då fick jag dock såga av den yttersta filterplatsen på cokinhållaren först.
 
Skillnaden mellan Cokin "A"&"P"

Som Jag tolkar det: "A" är i första hand avsedda för småbild, medan "P" är mer an/avpassat för mellanformat!!!
Mvh: Stefan S(som äger drygt 1oo st "A"..., och DÄRFÖR anser Mej "veta" det Jag skriver!!!)
 
Vad behövs för Cokin system?

Har aldrig använt Cokin och vet inte riktigt ens hur den funkar, men jar tror att det är så att man köper en stativ/behållare eller ngt liknande som man fäster på objektivet. Sen monterar man på den/de filter man vill ha?

-Stämmer det?
-Är det dyrare eller billigare än vanliga filter?
-Behövs ngt annant än vad jag nämnde ovan?
-Hur vet man att denna manick ska passa objektivet, köper man den efter filterstorlek eller vad? Eller behövs det ngn adapter mellan?


-Eeros
 
Re: Vad behövs för Cokin system?

Eeros skrev:
-Stämmer det?
-Är det dyrare eller billigare än vanliga filter?
-Behövs ngt annant än vad jag nämnde ovan?
-Hur vet man att denna manick ska passa objektivet, köper man den efter filterstorlek eller vad? Eller behövs det ngn adapter mellan?
Man behöver minimum ett filter, en hållare och en adapterring. Adapterringarna köper man en per filtergängestorlek man har.

Introduktionskostnaden är högre än för runda filter, men break-even går vid två eller nåt sånt.

Jag skulle dock inte rekommendera rektangelfilter till allt. De lämpar sig bäst till avtonade filter och till sällanfilter som man inte vill lägga ut så mycket pengar på. De är i plast och saknar helt antireflexbehandling, så de är mycket sämre än riktiga glasfilter. De är klumpigare att hålla på med också. Men för avtonade filter är det det enda som gäller.

Kolla på Hitech också. Bättre rykte än Cokin när det gäller neutralitet och samma pris. Säljs i Sverige av bl a www.dito.se.

Här kan du se exakt vad du behöver.
 
Jag köper mina filter på eBay, jag har inte hittat någon i sverige som säljer "A" filter...

"P" filtren är också billigare, men dessa finns ju även i sverige.

Scandinavianfoto tar för ("P"systemet):
Filterhållare 170:-
Adapterring 110:- (filtergängan)
filtren ligger mellan 160-450:-

Mina favoritfilter i cokin är förövrigt 047 GOLD & 005 sephia.

/Micke
 
Öh... måste jag verkligen ha avtonad ND grått 0.6 för att komma igång?

jimh skrev:
Man behöver minimum ett filter, en hållare och en adapterring. Adapterringarna köper man en per filtergängestorlek man har.

Här kan du se exakt vad du behöver.

Måste man verkligen ha ND grått avtonat täthet 0.6 för att komma igång? Du har strukit under den om man följer länken ovan. Vad ska jag med den till?

Andra frågor gällande Hitech 85 filtersystem:

-Skillnaden mellan filterhållare av plast och MK2?
-Hur många filter får plats i hållaren av plast?
-Vad används "tbh-ring 95" till för?

-"Adapter för plasthållare, 46-77 mm" för 100 kr. Är det en specifik adapter som klarar alla storlekar mellan 46-77 mm, eller ska man välja den storlek som objektivets filtergänga har när man beställer?

-Finns det motljusskydd för den plastiga varianten av filterhållare? Är det "Motljusskydd gummi för ring 95" för 640:- som man använder även till filterfållaren av plast? Dyr i så fall om det är så.. moms tillkommer ju.



-Eeros
 
Re: Öh... måste jag verkligen ha avtonad ND grått 0.6 för att komma igång?

Eeros skrev:
Måste man verkligen ha ND grått avtonat täthet 0.6 för att komma igång? Du har strukit under den om man följer länken ovan. Vad ska jag med den till?
Nej, inte om du inte skall ha ett sånt. Det var bara i den aktuella tråden det handlade om avtonade gråfilter, byt ut det mot de filter du behöver.
Eeros skrev:
-Skillnaden mellan filterhållare av plast och MK2?
Plast och metall. Jag tror också att tillbehörsutbudet är större till de gedignare metallhållarna.
Eeros skrev:
-Hur många filter får plats i hållaren av plast?
Minns inte helt 100% (jag använder cokinhållare själv) men jag tror det var tre.
Eeros skrev:
-Vad används "tbh-ring 95" till för?
Skulle tro att det är för att fästa motljusskydd och dylikt i metallhållaren.
Eeros skrev:
-"Adapter för plasthållare, 46-77 mm" för 100 kr. Är det en specifik adapter som klarar alla storlekar mellan 46-77 mm, eller ska man välja den storlek som objektivets filtergänga har när man beställer?
Du behöver en ring för varje filtergänga.
Eeros skrev:
-Finns det motljusskydd för den plastiga varianten av filterhållare? Är det "Motljusskydd gummi för ring 95" för 640:- som man använder även till filterfållaren av plast? Dyr i så fall om det är så.. moms tillkommer ju.
Tyvärr, har inte koll på vad de har att erbjuda i motljusskyddsväg till plasthållaren. Jag tror inte att delarna som passar i ring 95 funkar.
 
Stort tack till Jim!

Jim, du har alltid svarat snabbt på mina frågor och du kommer med ärliga svar. Om du inte har kunskap om något jag frågar om så säger du det också. Men för det mesta kan du svara på mina frågor, oavsett vad det är jag frågar efter. Imponerande.

Tack Jim för din stora hjälpvilja, tack!



-Eeros
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.