Mrdoderhult
Aktiv medlem
Men Stefan, man vill ju ha foton på sig och kompisarna i den svarataste pisten för att kunna visa var/hur man har åkt !!!
Bättre att använda hjälmmonterad GoPro till sådant
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Men Stefan, man vill ju ha foton på sig och kompisarna i den svarataste pisten för att kunna visa var/hur man har åkt !!!
ha ha ha haSens moral: du klarar mer än du tror, men inte att plåta skidåkare på långt håll med normalobjektiv .
För att.....Att hänga kameran runt halsen är det sista jag skulle göra över huvudtaget.
För att.....
NopeHär är ett av dom jag tänkte på när jag nämnde Black Rapid liknande rem http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KFoiuy0GXus#!
Kanske nåt för skidåkare?
/stefan
Nope
Då får man den på höften o där vill man inte ha den.
Alternativet är att bära den om halsen men då har du ett sämre alternativ än en vanlig rem. Eftersom att du får hörnet på kameran mot kroppen så kokmmer det att göra ont efter bara en dag.
F5ans batteripack gör ont mot bröstbenet efter tre dar med tyngre tele...
Men med min kamera tar jag inte på ngt batteripack så slipper man det.
O D600 har inga fördelar med batteripacket när det gäller bps till skillnad mot D800.
80-200 med motljusskydd släpper man ner i byxorna o drar åt skärpet. Så slänger o flänger det inte.
Jag har åkt skidor OCH plåtat i alla väder utom regn i över 20 år. Har aldrig haft några fuktproblem.
Däremot måste man hålla andan så att sökaren inte immar igen, men det gäller all vinterfotografering.
Visst immar objektivet, ja mina glasögon också, igen när man kliver inomhus, men det ger sig strax.
kallt om händerna med metall.
Men de där extremt tunna silkesvantarna som finns funkar väldigt bra men det blåser rätt igenom dem.
Tappa inte! dina vantar på ute när det blåser, det kan bli väldigt ödesdigert. Handlovsremmar är kanon när man fotar, då släpper man aldrig sina vantar utom kontroll.
Nope
Då får man den på höften o där vill man inte ha den.
Alternativet är att bära den om halsen men då har du ett sämre alternativ än en vanlig rem. Eftersom att du får hörnet på kameran mot kroppen så kokmmer det att göra ont efter bara en dag.
JAG kan inte se ngn utförsåkare som vill ha kameran på höften.Låt mig ge ett formuleringsförslag: använd "jag" istället för "man" eftersom jag utgår ifrån att alla som fotograferar skidåkning inte har gett dig fullmakt att uttala sig i deras ställe.
Ska man fota kompisarna eller barnen i pist så går det säkert att ha kameran lite hur som. En slät pist genererar sällan några problem för att man ska kunna ata sig fram. Men om man vill fota skidåkning när det är som roligast, ute i terrängen, på berget i lössnö och bland klippor och träd, så krävs lite annat. Givetvis kanske man inte behöver hoppa stora klippor eller köra i storslalomfart i tight skog. Men för att fånga ovanstående på bild måste du befinna dig i den miljön och ta dig fram obehindrat, om du måste hasa dig fram för att din kamera hänger och slänger eller är nerkörd i brallorna kommer folk att tröttna på att åka med en i de här miljöerna och då blir det inga bilder alls.
Det hela beror på vad och hur man vill fota, men åker man till Åre och vill plåta så tänker jag mig inte att man bara vill ha bilder från piste eller parken utan att man vill utnyttja miljön som finns där.
Jovisst, men du kan ändå inte hänga med resten av gänget om du ska stanna och ta bilder. Du blir efter. Var och en gör som den vill, men jag märkte i alla fall på den tiden jag också ägnade mig åt sånt att skulle jag ta häftiga bilder i off-pist terräng så gällde det att ta sig dit först och stå och vänta på aktörerna. Det gällde att planera och regisssera lite. Annars får man väl ha en GoPro i pannan. (Sånt fanns inte på min tid). Men jag kunde ha en liten kamera i fickan (hade en hopfällbar Voigtländer Vito II) också på vådliga äventyr som i lyckliga fall kunde halas upp on fånga en bild mer eller mindre i farten. Men aldrig att jag hade en systemkamera med i såna sammanhang. Alldeles för rädd att få bröstkorgen intryckt eller något ännu värre vid en vurpa. Så när jag had en sån med mig var det försiktig åkning som gällde. Men det är jag det, andra kan ju vara mer våghalsiga. Är man i Åre är det nära till doktorn, det är värre när man är ute i mer eller mindre väglöst land
Det tycker jag definitivt.Kanske ska jag våga mig på att åka till Ramundberget och hyra utrustning en dag....att åka på mina gamla 203 cm Dynastar MV5 känns inte som en option i dag när alla har så löjligt korta skidor.)