Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skidsemester, hur få med kameran ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Använd Canon originalbatteri !!!

Till 350D har jag två stycken batterier, bäge funkar utmärkt vid normal rumstemperatur, men piratbattriets kapacit i minusgrader är ytterst begränsad och tar slut efter ett dussintals bilder. Originalet funkar bra.
 
Och som nån tipsade i en annan tråd, har du extra batteri så köp en sådan där heat pack att ha i fickan. Den extra värmen ser till att batteriet håller laddningen.
 
Ladda batteriet, tomt minneskort, välj en optik för dagen o sätt på den.
Korta remmen så att du kan få av den över hjälmen (inget måste men ger mig bättre balans).
Häng den om halsen.
ÅK
öppna jackan o plåta när du vill.

Precis vad jag tänkte skriva, när jag köpte min D90 2009 så var jag jätteförsiktig och rädd om den och tog med min stryktåliga olympus när det fanns minsta skaderisk men efter ett tag så tröttnade jag då det är ofta dom riskfyllda tillfällena som erbjuder dom bästa motiven.

Tillslut hade jag med den överallt och nu har jag en d800 som visserligen är tätad på ett annat sätt men den har jag med mig i badkaret tillockmed..

Stoppar du kameran i en väska så missar du alla de snabba fototillfällena och tar du inte med din bästa kamera så saknar du möjligheterna som du har med den bättre kameran.
 
Jag ska snart upp till fjällen och jag tror jag kommer att ha min väderskyddade E-M5 med 12-50 på magen men 9-18 och 40-150 i fickorna i ryggsäcksbältet. Förra året hade jag 40D med tre tunga gluggar i ryggsäcken och det blev inte mycket plåtat. Kitgluggen 12-50 är inte den bästa som finns men ganska idealisk för fjällbruk. Fördubbla brännvidderna så får ni FF-motsvarigheten. M4/3 har sina fördelar när vikt och storlek betyder något.

Jag turåker, i och för sig i besvärlig terräng ibland, men ramlar i stort sett aldrig. Förr när jag var ung och åkte backe vågade jag sällan ha kameran med mig för jag ville inte bryta revbenen, men gjorde något försiktigt åk då och då med kameran i handen enbart för att fota familjen eller kompisar.
 
Jag skrev typ black Rapid. Finns en annat märke som låser den bättre än BR. Men är man lite fyndig så är det inte så svårt att få den vara stilla.....

Skrev svaret till den som inte vill ha den dinglandes runt halsen.
Jag rekommenderar typ slingväska framför andra alternativ. Jag föredrar även ha den på ryggen än runt magen. såvida man inte bara har en liten Kamera med litet objektiv.

Bra rygga är bra vadderat. Om man skulle ramla så är väl första reflexen att krypa ihop inte slänga sig bakåt. Dessutom vill jag skydda mina mjukdelar.
/Stefan R. Nilsson
 
Ortovox freerider funkar utmärkt som kameraväskor, finns iolika storlek. Dom går att öppna "mot ryggen" som en kamera ryggsäck brukar göra.
Lätt å lägga i snön utan att få in skit i väskan å så blir inte ryggen blöt.

Jag har gjort en insats av plast å silvertejp, sågade ur lagomstora bitar å pusslaihop det med tejp.
har ramlat platt på ryggen flera ggr å varken min gamla 5d mkii eller min nuvarande om-d har fått några skavanker.

Väskan har inbyggt ryggskydd oxo så den är ju rätt stel i ryggpartiet, så ett helt öppet kamera block är inga problem, grejjerna ligger kvar i alla fall.

Dem har oxo snowboard/skidfäste om man vill hika eller tura med skidutrustning/lavingrejjer.

16L å 18L modellerna har ett lite korkat skidfäste nertill, skidorna skär tillslut av sömmen som sitter mittpå fästet nertill på väskan. men 24L & 26L modellen är klockren.
 
Det är inte så intressant om kameran klarar sig.
Det är DIG det handlar om.

Jo visst, men som sagt, väskan har ryggskydd.
Så jag kan väll tillägga att Jag inte gjort illa ryggen nångång häller.
Eftersom kamerablocket är stabilt
Så blir det ju inga smällar som är koncentrerade till en lite yta.
Blocket och ryggskyddet blir ju som ett i stort sett.
Jag tror nog det är en fördel i de flest situationer( när man ramlar) men
Det är säkert en inte bra alla gånger. Men det är ju inte bilbälte häller.

Så jag tror i alla fall inte att jag utsätter mig för större fara än om jag skulle lämnat
Kameran hemma.
 
Boblebee är ett svenskt märke med rejäla väskor. Jag har en Peoples Delight (inte för att jag åker skidor) men den har också ryggskydd och är rejäl, som så gott som hela deras sortiment. Det finns kamerainsättning till den men det fungerar att sätta i andra mindre väskor.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=324065
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=303015

Det finns även en hård magväska om man vill ha lättare vid liften och dyl
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=335016
Och en hipcam
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=425953
 
F5 med 80-200/2,8 funkar tom i puckel.

Det gör det säkert. Det går även med mer utrustning.
Tänkte mer på din kommentar om peronhälsan. Är men riktigt rädd om den och vill göra sitt bästa inse svåraste situationerna så bör man väl inte lasta på sig onödigt mkt kringutrustning. Jag menar att ska man fota så kan man göra det och åka säkert. Sen efter det ta en tur utan kamera.



/Stefan R. Nilsson
 
Har läst allt nu och mäkta imponerad av gensvaret! De flesta verkar rekommendera en toploader, märkte att jag hade en liten sådan där jag precis får ner 60D:n med Tamron 24-70 2,8 !

Det jobbiga är ju att man vill ha med så mycket!!!! 70-200 och 10-20 är ju också fantastiska, men man får väl prioritera :)

Kanske kör en rygga också med fika och objektiv i alternativt att man tar med ett objektiv varje dag!


Batteritipsen var även de väldigt bra!
 
Ska man åka den svåraste backen och utmana sig själv anser jag att man inte bör ta med sig kameran.
Bättre att hämta upp den när man ska ta fotona och åka skidor med vett.
/Stefan

Men Stefan, man vill ju ha foton på sig och kompisarna i den svarataste pisten för att kunna visa var/hur man har åkt !!!
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    22.3 KB · Visningar: 277
Men Stefan, man vill ju ha foton på sig och kompisarna i den svarataste pisten för att kunna visa var/hur man har åkt !!!

Det har jag inte sagt nåt om. Klart man vill. Men den som bär utrustningen kanske inte ska pressa sig att utmana ödet med en extra klump ryggväska.
Den som ska fota kanske ska koncentrera sig just det åket på att fota och de andra kan styla. Sen när man ska styla själv kan väl någon annan bära ryggan det åket och åka med mer vett.
Mitt svar tillkom pga Eriks svar angående att vara rädd om sig själv.
Själv bryr jag mig mer att fota än att åka så att åka på skidsemester med en ryggsäck med 2 kg utrustning är ok för mig.
Men så har jag en bekant som älskar leka med döden och han tycker också om att fota. För hans del så hade nog varit väldigt drumsdristig att ha sådan packning på sig jämt.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.