Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skickat faktura till företag som nu gått i konkurs.

Produkter
(logga in för att koppla)

darkstar

Aktiv medlem
Hej,

jag har skickat en faktura till ett företag som ett par dagar efteråt inledde sin konkurs (enligt allabolag.se). Kan jag glömma att få betalt nu? Företaget svarar inte på mail alls...

Mvh
Martin
 
Du har fortfarande en fordran gentemot konkursboet, så om konkursen resulterar i att det finns några pengar kvar åt dig finns det möjlighet att du får betalt. Om du har frågor kring själva konkursen rekommenderar jag att du kontaktar konkursförvaltaren (som brukar vara en advokatbyrå).

Om jag vore du skulle jag dock inte räkna med att få några pengar, och om du får betalt kan det ta lång tid.
 
Du har fortfarande en fordran gentemot konkursboet, så om konkursen resulterar i att det finns några pengar kvar åt dig finns det möjlighet att du får betalt. Om du har frågor kring själva konkursen rekommenderar jag att du kontaktar konkursförvaltaren (som brukar vara en advokatbyrå).

Tack Anders. Läste precis att jag kan kontakta Kronofogdens kundservice för att få veta vem som är konkursförvaltare, men de har ju inte öppet efter midnatt... Skadar inte att försöka.
 
Tack Anders. Läste precis att jag kan kontakta Kronofogdens kundservice för att få veta vem som är konkursförvaltare, men de har ju inte öppet efter midnatt... Skadar inte att försöka.

Nej, det skadar absolut inte - det händer att företag konkar och faktiskt kan betala sina fordringar (eller delar av dem). (Jag har jobbat på ett företag som konkade där alla leverantörer fick sina pengar)
 
Hej,

jag har skickat en faktura till ett företag som ett par dagar efteråt inledde sin konkurs (enligt allabolag.se). Kan jag glömma att få betalt nu? Företaget svarar inte på mail alls...

Mvh
Martin

Det du skall göra är att spärra copyright så bolaget inte kan använda bilderna utan att betala. Det kan funka. Lyck till
 
Per, vad menar du med "spärra copyright"?

Alla bilder som uppnår verkshöjd har ju automatiskt upphovsmannen/fotografen upphovsrätten till, med undantag för om man fotograferar i arbetet.
 
Det du skall göra är att spärra copyright så bolaget inte kan använda bilderna utan att betala. Det kan funka. Lyck till

Känns inte som man vinner något på det. Jobbet är redan utfört, och om bilden kan hjälpa till att få in pengar i bolaget så ökar chansen att hen får betalt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.