ANNONS
Annons

Skatterevision....

Produkter
(logga in för att koppla)
Peter: Förstår och håller med vad du säger och ja jag uttalade mig väldigt generellt - men den springande punkten var bara att om utbildning är avdragsgill i en bransch så är den det i samtliga branscher. Såtillvida att man har nytta av den i sin bransch.

Att Nina skulle nekas avdrag för en kurs i ljussättning ser jag som rent av löjeväckande. Hon har de grundläggande kunskaperna men för att kunna ta mer kunder och göra mer jobb behöver hon vidareutbilda sig - precis som jag gör inom it.

//Micke

egrh skrev:
Grundutbildning för att förvärva en förvärvskälla är inte avdragsgill. Dvs grundläggande utbildning för att bli t ex fotograf är inte avdragsgill.

Jag skulle tro att du är mitt i målet Robert. Det är detta handläggaren är ute efter.

/G

Michael, instämmer till fullo.

Jag skulle tro att du är mitt i målet Robert. Det är detta handläggaren är ute efter.
Det var det jag trodde också i att jag försökte tolka svaret från handläggaren. För det skulle kunna falla inom den tolkningen, om det nu inte varit så att som Michael påpekar, det fungerar för alla andra företag. Det ska inte vara någon skillnad mellan branscher och företag.

Ja, men jag tror inte att Skatteverket skulle godkänna att man startar en rörelse och sedan börjar med att göra avdrag för att grundutbilda sig för att ens kunna verka inom verksamhetsområdet. Det spelar nog mindre roll vilken bransch det handlar om.

Faktum är att till och med jag tycker det är rimligt. Annars skulle man ju exempelvis lätt kunna delfinansiera sina universitetsstudier eller en yrkesutbildning på detta vis. Så skall våra skattepengar inte användas.

I Ninas fall är det förstås inte fråga om detta, utan fortbildning för att utveckla verksamhetens möjligheter, vilket hon också måste övertyga verket om.

/G

Gerhard: Det är det ingen som har påstått heller. Grundkompetensen måste finnas där oavsett bransch.
Vidareutbildning inom sitt verksamhetsområde är alltid avdragsgillt. Även utbildningar som du måste gå igenom för att kunna klara din verksmhet modell inkasso, personalvård med mera.

//Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar