Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skatteavdrag vid deklerationen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
hej!

Sitter och småkollar lite på deklerationen och funderar lite.

Jag har fått löneinkomst från några fotojobb och undrar nu hur mycket jag kan dra av? Hur stor kostnad för utrustningen som jag använt kan jag dra av? Inkomsten motsvarar nästan vad jag har lagt ut på utrustningen.

Jag har verkligen NOLL koll :)

Mvh Viktor

Senast ändrad:
Sitter i precis samma sits som dig. Under förra året så gjorde jag ett par fotojobb och totalt så gjordes utbetalningar i form av lön på ungefär 9000 kronor.

Min kamera (canon 10d) köpte jag i slutet av 2003 och det senaste objektivet i slutet av 2004/ början av 2005.

Frågan är nu om jag kan göra ett avdrag för kamera plus objektiv? Jag har inte gjort några innan då jag inte fått in några pengar på fotojobb. Borde väl vara mängder av folk här på fotosidan som är i samma sits? Hur gör ni?

Vad gäller f-skattesedel så vet jag i alla fall att man kan deklarera inkomsten för exempelvis fotojobb som hobbyverksamhet så länge man inte försöjer sig på inkomsten eller den är för hög - står dock inte specifik summa utan en flummig beskrivning. Dock ringde jag upp och ställde frågan till en person på skattemyndigheten och fick svaret max ca 30 000 :-/år.

Hur det är med avdrag för utrustning som man införskaffat för denna verksamhet är jag dock inte säker på?

från skatteverket:

"Hobbyverksamhet

Hobby är något du gör på din fritid utan egentligt vinstsyfte, t.ex. försäljning av hemslöjd som du tillverkat själv, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske eller kulturell verksamhet.

Redovisning av vinsten gör du på blankett T2 som du bifogar inkomstdeklarationen. Du får göra avdrag från vinsten för försäljningsomkostnad och materialkostnad. Resultatet från blankett T2 redovisar du i Inkomstdeklaration 1 sidan 1 vid punkt 19.

Hobbyverksamhet är momsfri om omsättningen inte överstiger 30.000 kronor. Du registrerar dig till moms på en skatte- och avgiftsanmälan, SKV 4620. Du kan läsa mer i broschyren SKV 344 om hobbyverksamhet. "

Kan ha fel, men jag vill minnas att det är nått sånthär också..

Det man ska vara lite försiktig med är ju försäkringen.. En vanlig hemförsäkring gäller inte om man har använt kameran för arbete, utan du måste då teckna en speciellt försäkring för din utrustning..

Avdrag på mtrl/utrustning kan endast göras med F-skattsedel (eller FA) och avser momsen på köp under aktuellt deklarationsår (dvs 2005 nu)

Denna moms kvittas i första hand mot ingående moms, dvs moms på saker/tjänster man sålt som man annars får betala in.
Denna moms kan man välja att betala in löpande eller kvitta/deklarera en gång per år.

/ Andreas

Om du fotat med din privatägda utrustning är det inte motiverat med några avdrag annat än direkta kostnader, dvs slitage på utrustningen och ev förbrukningsmaterial typ film.
Har du fått betalt i form av lön där sociala avgifter och preliminärskatt varit dragna så måste du kunna styrka att du privat haft kostnader. Förstår annars inte vad du menar med löneinkomst. Då är det inte hobbyverksamhet enligt skattereglerna utan inkomst av tjänst (anställning). Normalt hade du då lämnat en utläggslapp till arbetsgivaren och fått pengarna därifrån.
Vill du dra momsen kan du normalt bara göra det om du är momsregistrerad så du kan kvitta mot utgående moms, då behöver du starta ett företag. Likaså om du vill skriva av utrustningen, men där kan du yrka avdrag för slitage i hobbyinkomst om det inte överstiger förtjänsten du haft av det.
Förstår inte riktigt vilka kostnader du anser dig ha haft. Inköp av utrustningen är en utgift men inte automatiskt en kostnad, köpte du den enkom för uppdraget och den var förbrukad sen?

ANNONS