Annons

Skarpaste objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

wico

Aktiv medlem
En svår fråga att svara på kanske, men vilket är det absolut skarpaste Canon objektivet?

Har sökt runt och hittat detta Canon Objektiv Ef 85/1,2L Usm som på de bilder jag sett är ruggit starkt, finns det något som är ännu skarpare?
 
wico skrev:
En svår fråga att svara på kanske, men vilket är det absolut skarpaste Canon objektivet?

Har sökt runt och hittat detta Canon Objektiv Ef 85/1,2L Usm som på de bilder jag sett är ruggit starkt, finns det något som är ännu skarpare?

Kolla listan på http://www.photodo.com/prod/lens/canon.shtml
Där är de flesta linserna som är intressanta testade.

För övrigt håller jag nog med om att 200/1.8 anses som den skarpaste linsen för småbild överhuvudtaget.
/Micke
 
EF135 f/2L USM ligger nog inte långt bakom 200 1,8.

En anledning att 200 1,8 är så omtalad är ju det korta skärepdjupet som uppnås (såklart menar jag fullformat) !!! Bilderna tämligen poppar ut och slår betraktaren,,

135,an är ett jag skulle kunna tänka mig och ännu hellre 200 1,8 men den blir allt för stor när man har annat större tele att drassa på.

MVH Niclas,
 
Jag köpte 85/1,2 nyligen och kan bara konstatera att det när nog det skarpaste jag sett även om 135/2 är i samma klass.

//jonas
 
Jag hade 50/1,0 inna jag slog tillpå 85/1,2 , min erfarenet är att 50/1,0 har en drömlik teckning men skarp är den inte. en 85/1,2 elle även 50/1,4 sår den med hästlängder när det gäller detaljskärpa. Nu kanske det inte är allt.

//jonas
 
Det absolut skarpaste objektiver som är uppmätt är Canon 200/1,8
Inget annat objektiv har fått så höga mtf värden enligt Lars som har Photodo

Mikael
 
Lite kuriosa i sammanhanget är att Photodos exemplar av 200/1,8, trots sina goda testvärden, verkar vara något av ett måndagsexemplar :)

Ser man på MTF-kurvorna så slås man av att de axiella och radiella kurvorna inte går ihop i mitten (vid 0 på x-axeln)som de ska göra på ett ”friskt” objektiv. Detta betyder att någonting måste vara lite snett inuti objektivet, ett perfekt exemplar av objektivet borde alltså kunna vara ytterligare lite bättre.
 
Pupillen skrev:
Lite kuriosa i sammanhanget är att Photodos exemplar av 200/1,8, trots sina goda testvärden, verkar vara något av ett måndagsexemplar :)

Ser man på MTF-kurvorna så slås man av att de axiella och radiella kurvorna inte går ihop i mitten (vid 0 på x-axeln)som de ska göra på ett ”friskt” objektiv. Detta betyder att någonting måste vara lite snett inuti objektivet, ett perfekt exemplar av objektivet borde alltså kunna vara ytterligare lite bättre.

Det är det högsta resultaten som någonsin är uppmätt. Och läser du Lars Kjellbergs kommentarer till sina tester där han har detta objektiv som exempel så skulle du nog inte säga så. Han har satt siffrorna så att det aldrig ska vara risk att någon går upp i taket som är 5,0. Alltså bara 0.2 högre än detta objektiv fått. I praktiken så går det knappt att få bättre resultat än detta som du kallar måndags-exemplar och att något måste vara snett för det inte fick bättre.
t.o.m. alla Leica,Zeiss objektiv fick lägre resultat.....
 
Du missade min smiley efter ”måndagsexemplar”.

Vad jag menade var att det är mycket imponerande att objektivet kunde ”vinna” testen trots att det uppenbarligen inte var i helt perfekt skick.
 
Lars Johnsson skrev:
....Han har satt siffrorna så att det aldrig ska vara risk att någon går upp i taket som är 5,0. Alltså bara 0.2 högre än detta objektiv fått. I praktiken så går det knappt att få bättre resultat än detta som du kallar måndags-exemplar.....

Och det hade troligen inte fått bättre än 4,8 i vilket fall som helst om man ska dra någon speciell slutsats av det.
 
Pupillen skrev:
Du missade min smiley efter ”måndagsexemplar”.

Vad jag menade var att det är mycket imponerande att objektivet kunde ”vinna” testen trots att det uppenbarligen inte var i helt perfekt skick.

Ett objektiv som får 4,8 är givetvis i perfekt skick.
Speciellt med tanke på att han testad flera hundra objektiv av olika märke och detta fick högst poäng.
Eller var alla Leicas otroligt bra objektiv också måndagsex. Och även Canons 85/1,2, 135/2 och deras super-tele som alla fick klart lägre poäng
 
Lennart Nilsson (Pupillen) skrev:
Du missade min smiley efter ”måndagsexemplar”.

Vad jag menade var att det är mycket imponerande att objektivet kunde ”vinna” testen trots att det uppenbarligen inte var i helt perfekt skick


Ja som att slå världrekord i höjd med tejpad fot...Ha ha ha ha ha!
 
Din observationsförmåga är lika hög som objektivet. Du har rätt i att Canon 200/1.8 linsen inte är 100% avstämd. Varje objektiv är en "individ" samt skillnaden i detta uppmätta värde kan aldrig ses.

Mikael
 
Senast ändrad:
Hur stor skillnad är det i photodo tester mellan varje steg, ett objektiv i min väska har fått 4.1 hur stor är skillnaden mot tex ett objektiv som fått 4.4 ?
 
Skillnaden är ju såklart differ, mellan de tal du skrivit.

Att den är synlig, ja det tror jag. Men det är endast om du granskar idiotnoga..

Bilden som är "bra" är nog i de allra flesta fall om inte 100% lika bra från de båda objektiven, förutsatt att det endast är skärpa vi pratar om. Andra aspekter är ju kontrast (som många blandar ihop direkt med skärpa,) färgåtergivning osv.

Mvh Niclas,
 
Talade med Lars, han är övertygad om att man kan se skillnader i en stor bild och mellan ett objektiv med 4,4 och ett som har exv 4.8. och det behövs en kamera med hög upplösning.

Det krävs alltså mycket stora bilder/kopior samt att man har båda bilderna brevid varandra och att man vet mtf testets värde i förväg. Just för att kunna upptäcka de skillnader det innebär i återgivning av detaljer.

Optiken/linsen är ställd på oändlighet vid test MTF test. Detta medför att exv ett macroobjektiv har oftast betydligt bättre värden i närområdet eftersom det är korrigerat/framräknat för detta men får då inte samma höga MTF värde vid oändlighet.

Det är alltså frågan om skillnader, men allt över 4 är mycket bra. 4,4 är enastående bra osv.

Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.