Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skarpare bild
- Trådstartare digitell
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Det tror jag är inte ett dugg bättre än att använda självutlösaren.
Beror nog på hur lång den är och hur stabilt stativ man har. Dagens kameror har ju sällan gammal traditionell trådutlösare utan utlöses med kabel på elektrisk väg, är kabeln lång nog att nå ned till marken och sedan upp till fotografens hand borde det vara ganska omöjligt att den skulle kunna sätta systemet i vibration på grund av de rörelser fotografen gör när han trycker på avtrycket.
Sedan beror det på hur bra stativet är, om alla vibrationer från att man drar igång självutlösanen hinner dö ut innan bilden går av.
Om inte annat ger det mer kontroll över vilket ögonblick man vill ta bilden.
Falumas
Aktiv medlem
Jag förstår hur Du betedde Dig, men Du är nog en av få som gör så. Metoden verkar omständig och ordet nästan i Din text vittnar om att den inte alltid var så lyckad.
Nej Karl, jag rekommenderar två sekunders självutlösare! Fungerar klockrent.
per
Jag fotograferade en del fyrverkerier och även annat som hade varit omöjligt att tajma med den varianten, den fjärren är faktiskt något jag verkligen saknar numera då min D800 inte har något IR-öga. Har en trådad till min D800, men den lilla IR-fjärren kom med en liten väska som passade på kameraremmen, så den var alltid med. Saker som är med är alltid bättre än saker som ligger hemma, vilken min trådade allt som oftast gör.
Din metod är på ingetvis dålig och har sina fördelar.
/Karl
Karl2
Aktiv medlem
Trådutlösare är billig och finns säkert till Nikon. Trådutlösare är ett normalt verktyg då stativ används. Trycker man på avtryckaren får man hela systemet med kamera och stativ att vibrera och det är då liksom onödigt med stativ. Självutlösare är bra, men har fördröjning och motivet hinner kanske röra sig för mycket. Man har liksom bättre kontroll med tråd- eller fjärrutlösare. Trådutlösaren är ett par motstånd, som kopplas till kamerans " fjärrkontrollkontakt". En lätt tryckning fokuserar, en ytterligare tryckning tar bilden. Spegeln åstadkommer också vibrationer, men har inte märkt av det felet. Objektivets stabilisator har väl tagit hand om det problemet. Alltså har man stativ, skall också en tråd- eller fjärrutlösare finnas i kameraväskan.
eskil23
Aktiv medlem
Enda fördelen med självutlösare som jag kan finna är att det inte går att glömma den hemma. I övrigt finns det knappast något som slår IR- eller radio-fjärrutlösare. IR är liten och oerhört smidig, men har inte samma räckvidd och respons som en radio. Trådfjärr känns väldigt gammaldags. Jag kan tänka mig att en lång kabel som hänger och dinglar kan ställa till mer problem än den löser.
Rommel
Avslutat medlemskap
Enda fördelen med självutlösare som jag kan finna är att det inte går att glömma den hemma. I övrigt finns det knappast något som slår IR- eller radio-fjärrutlösare. IR är liten och oerhört smidig, men har inte samma räckvidd och respons som en radio. Trådfjärr känns väldigt gammaldags. Jag kan tänka mig att en lång kabel som hänger och dinglar kan ställa till mer problem än den löser.
Har du den i bulbläge eller programmerad så är trådutlösare att föredra.
/stefan
Falumas
Aktiv medlem
Nu hänger den aldrig och dinglar när man fotograferar, då har man den i handen. Har faktiskt aldrig märkt av någon dingeleffekt.
/Karl
Helmetrock
Aktiv medlem
Alla varianter har sina för och nackdelar.
För ögonblicket är kontakten till fjärren trasig på min kamera så jag är hänvisad till självutlösaren. Det är helt ok så länge jag inte fotar något som rör sig och det har jag inte gjort från stativ på ett bra tag. Fördelen är ju att man automatiskt låter kameran stå och sluta vibrera några sekunder, med fjärr kan man trycka av för fort. En nackdel är att man inte kan använda bulb med självutlösaren. Egentligen är det ju konstigt att man inte kan ställa in vilken tid som helst, varför går gränsen vid 30 sek? Eller iallafall så man kunde klicka en gång för att öppna och en gång för att stänga?
Tråd är det jag använder mest annars. I lite vind kan nog tråden själv göra så att grejerna vibrerar, men knappast mer än vad stativet gör själv i den situationen. Jag har köpt en variant med inbyggd timer och liknande.
Idén med trådlös fjärr är bra, men den jag har äter batteri så man vet aldrig om den är tom när man ska ha den. En annan nackdel är att man lätt lägger ifrån sig fjärren någonstans eller stoppar den i fel ficka, håller man på med känsliga exponeringar kan man sabba alltihop på sekunderna det tar att leta reda på den.
Hur som helst, alla varianter av fjärrar har låsbara knappar och under nattfoto med flera minuters exptid står iallafall inte jag och håller den i handen hela tiden.
För ögonblicket är kontakten till fjärren trasig på min kamera så jag är hänvisad till självutlösaren. Det är helt ok så länge jag inte fotar något som rör sig och det har jag inte gjort från stativ på ett bra tag. Fördelen är ju att man automatiskt låter kameran stå och sluta vibrera några sekunder, med fjärr kan man trycka av för fort. En nackdel är att man inte kan använda bulb med självutlösaren. Egentligen är det ju konstigt att man inte kan ställa in vilken tid som helst, varför går gränsen vid 30 sek? Eller iallafall så man kunde klicka en gång för att öppna och en gång för att stänga?
Tråd är det jag använder mest annars. I lite vind kan nog tråden själv göra så att grejerna vibrerar, men knappast mer än vad stativet gör själv i den situationen. Jag har köpt en variant med inbyggd timer och liknande.
Idén med trådlös fjärr är bra, men den jag har äter batteri så man vet aldrig om den är tom när man ska ha den. En annan nackdel är att man lätt lägger ifrån sig fjärren någonstans eller stoppar den i fel ficka, håller man på med känsliga exponeringar kan man sabba alltihop på sekunderna det tar att leta reda på den.
Hur som helst, alla varianter av fjärrar har låsbara knappar och under nattfoto med flera minuters exptid står iallafall inte jag och håller den i handen hela tiden.
digitell
Aktiv medlem
SD40T-2
Avslutat medlemskap
Det här är en trådutlösare och det är en sådan jag inte tror på ett dugg om det gäller att undvika skakning.
Bäst är naturligtvis IR om kameran har öga på båda sidor.
D40 saknar öga på baksidan och som TS ville jag tipsa om en alternativ lösning.
En sån trådutlösare hade jag för många år sedan och visst hjälpte den mot skakning.
Det flexibla höljet tog upp skakningen. Jag har tagit hundratals bilder med och utan en sån och det gör skillnad.
eskil23
Aktiv medlem
Har du den i bulbläge eller programmerad så är trådutlösare att föredra.
Varför det?
Rommel
Avslutat medlemskap
Varför det?
Batteriätande att ha en som kör bulb eller programmerbar och kör radiosändare. Har både radio och trådutlösare och båda har klart fördelar och nackdelar. Men tvingas jag välja så sparar jag nog den programerbara trådutlösaren.
digitell
Aktiv medlem
Ett prov...
På ett stativ satte jag kamera med en spegel. Gjorde flera exponeringar, dels med trådutlösare, dels med kamerans självutlösare och studerade "solkatten".
Försiktig hantering av trådutlösaren - solkatten stilla i stort sett, någon liten rörelse vid något tilfälle
Forcerad - icke acceptabla skakningar
Kamerans självutlösare - ingen skakning
Försiktigt använd fungerar trådutlösaren och borde användas, exempelvis vid porträtt med kameran på stativ. Den är ett billigt alternativ, det gäller bara att hitta ett ställe där den kan skruvas fast och det saknas tyvärr i allmänhet på dagens kameror.
På ett stativ satte jag kamera med en spegel. Gjorde flera exponeringar, dels med trådutlösare, dels med kamerans självutlösare och studerade "solkatten".
Försiktig hantering av trådutlösaren - solkatten stilla i stort sett, någon liten rörelse vid något tilfälle
Forcerad - icke acceptabla skakningar
Kamerans självutlösare - ingen skakning
Försiktigt använd fungerar trådutlösaren och borde användas, exempelvis vid porträtt med kameran på stativ. Den är ett billigt alternativ, det gäller bara att hitta ett ställe där den kan skruvas fast och det saknas tyvärr i allmänhet på dagens kameror.
Bilagor