Annons

skarpa bilder med självutlösaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

cstinaaa

Aktiv medlem
hur gör jag för att få skarpa bilder med självutlösaren?

om man är flera kan man ju med autofokus ställa in skärpan på de andra och sedan springa till sin plats, vilket är svårare om det bara är en själv som ska vara med på bilden. i vissa fall kanske det finns objekt på samma avstånd att fokusera på, men om det inte finns det? ställa in skärpan manuellt? det är svårt tycker jag, det finns inga avståndstal eller så på fokusringen...

Senast ändrad:
Kan finnas någon annan med ett bättre svar men själv köpte jag en sådan här.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557048

Denna är till Nikon och det finns nästan likadana på Ebay för 30 spänn inklusive frakt.

Editerat: Såg att du har Olympus, då är det en sådan här du ska ha, fungerar som avtryckare alltså. Har själv beställt och det kostar ju bara ett par dollar.

http://cgi.ebay.com/Remote-Control-...=Camera_Camcorder_Remotes&hash=item45f2174bb0

okej en fjärrkontroll alltså, har funderat på det. om de är så lätta att få tag på så ska det inte vara några problem :)

med den kan man alltså sätta autofokus utan att själv stå bakom kameran? eller fungerar den bara till att just ta bilden?

Du ställer dig helt enkelt där du ska stå (om du själv ska vara med på fotot) och trycker ner fjärrkontrollen. Den fungerar som avtryckaren på själva kameran och fokuserar alltså innan fotot tas. Är lite osäker på hur den fungerar till din Olympus men läs i bruksanvisningen om fjärrkontroll. Tog ca 10 dagar för mig att få den från Hongkong.

Du ställer dig helt enkelt där du ska stå (om du själv ska vara med på fotot) och trycker ner fjärrkontrollen. Den fungerar som avtryckaren på själva kameran och fokuserar alltså innan fotot tas. Är lite osäker på hur den fungerar till din Olympus men läs i bruksanvisningen om fjärrkontroll. Tog ca 10 dagar för mig att få den från Hongkong.

okej, det är den funktionen jag är ute efter. tack för hjälpen!

tar fortfarande gärna emot tips om hur man kan använda den vanliga självutlösaren på bästa sätt :)

ett annat föreslag som finns i en del äldre böcker om fototeknik är att sätta andra personer / föremål som en temporär markör för att ställa in fokus. lite lagom jobbigt så där.

Ett tips, förutom att förfokusera på något på samma avstånd som bilden ska tas, är naturligtvis att blända ner ett par steg för att öka skärpedjupet en aning. Då är det lättare att man får skärpa där man vill ha skärpa, å andra sidan kan man ju också få skärpa där man inte vill ha skärpa (altså om man vill ha riktigt kort skärpedjup).

Jag brukar köra med intervallfotografering 1bild var annan sekund brukar bli bra, hos Nikon fokuserar kameran då innan varje "skott" och man får ett gäng bilder där man kan sortera ut sitt guldkorn.

/Karl

Du har ju liveview...med hjälp av den kan du förstora vad du ser och ställa in skärpan manuellt med exact precition.
Bra om man har kort skärpdjup och vill ställa skärpan på ögonen. Bra via macro.

Funkade med min Nikon!

Christina: Fjärrkontrollen behövs inte till den funktionen. Kollade snabbt igenom manualen till din Olympus och jag kunde inte hitta någon sådan funktion, dessvärre. Jag kan dock ha missat något. Fjärrkontrollen är ett hett tips.

Lycka till!

Sätt upp kameran på stativ och komponera, ta av kameran och ta med den dit du skall stå, fokusera sedan manuellt på stativet som står kvar, gå tillbaka och sätt tillbaka kameran på stativet, aktivera självutlösaren och ställ dig igen på exakt samma ställe där du stod när du fokuserade. Har inte provat själv men det borde funka:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar