Annons

Skarpa bilder med 18-70

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Jag har en D80 som jag köpte i ett paket med Nikkor 18-70 som säkert många andra här på fotosidan har gjort.

Jag har dock lite småproblem med att få till så skarpa bilder som jag skulle vilja. Jag förstår att objektivet inte är världens bästa men objektivet brukar få bra betyg lite varstans så jag blir lite konfunderad.

Nu kan det ju vara jag som inte kan hantera min kamera (än) men finns det fler här inne som inte riktigt får till bilderna med 18-70?

Man hör ju lite varstans att objektiv är som skarpast runt bländare 8 men det känns omöjligt att ta bilder på bländare 8 i de situationer som jag vill ta bilder i.

Lämnar er med ett litet exempel från idag. Enligt Exif-data så är bilden tagen på ISO-400, 1/125s, och f/4.50 på 60mm i "P-läget".

http://farm2.static.flickr.com/1172/858242338_5233c03c27_o.jpg

De flesta bilder ser ju hyfsade ut när de minskas ner i fönstret för att passa på skärmen men i 100% så är många bilder oskarpa. Jag upplever faktiskt mitt 55-200 VR som skarpare än mitt 18-70.

Ingen annan med Nikkor 18-70 som tycker att era bilder blir lite oskarpa?

Kan det vara så att man gör lite nybörjarfel eller är (som mitt exempel) det på ett ungefär denna kvalitet som man får för de pengarna?

Ett 18-70 som är friskt är skarpare än vad de flesta behöver. Jag har ett och det är lika skarpt som min sk prozoom 17-55 om 18-70 bara bländas ner ett steg.

I just ditt fall så håller jag med dig om att bilden är lite mjuk. Jag har ingen aning om dina kunskaper men att handhålla en 60mm glugg på 1/125s är på gränsen. Det går givetvis men du måste vara noggrann med att hålla kameran still. Nu känns det inte som om det är rörelseoskärpa som gör att bilden är mjuk. Jag tog mig friheten att öppna den i Photoshop och den blev klart skarpare med lite oskarp mask. Prova att skruva upp skärpan i kameran eller ännu bättre skärpa bilden i ett program i efterhand.

Dagens SLR har en tendens att leverara lite mjuka bilder direkt ur kameran. Klart att det finns undantag men se det som ett generellt påstående.

Det kan oxå bero på att kameran och objektivet helt enkelt fokuserar lite fel. Så kallad bak- eller framfokusering är tyvärr rätt vanligt. Fixas dock snabbt av Nikons service och då först och främst av Lasses Kameraservice i Saltsjö_boo. Om du sköker lite på bakfokus här på FS så lär du hitta tonvis med trådar och ideer om hur du testar själv

Som sagt, jag har absolut inga problem med min 18-70.

Tack för ditt svar Mankan

Ja, jag skall kolla upp trådarna med bakfokus och se vad jag kan göra. Man kanske kan lämna in det för kalibrering eller något om det visar sig fokusera fel?

Helst av allt så vill jag inte sitta efteråt och korrigera skärpa etc på bilderna (möjligen något enstaka undantag) utan jag vill ha så pass bra bilder direkt ur kameran som möjligt.

Ni som har D80... har ni ökat på skärpan i menyn på kameran eller fixar ni allt i efterhand?

Det har inte så mycket med D80 eller min D2X att göra. De har förmodligen ungefär samma algoritmer för skärpning av bilderna internt. Generellt sätt så har de externa programmen större datorkraft att beräkna det hela samt att du har större möligheter att påverka processen. Det blir eller kan bli skillnader om du gör det själv men testa med att skruva upp skärpan i kameran. Funkar finfint för de flesta. Själv står min alltid på maxskärpa men eftersom jag alltid plåtar i råformat så kan jag justera det hela efteråt i mjukvaran. Brukar vara nöjd med det som kameran gör själv förutom om jag skall skriva ut en bild i större format

Ta några bilder med kameran på stativ och prova olika bländare, och jämför. Bara för att eventuellt utesluta skakoskärpa.

Taka skrev:
Tycker mitt 18-70 blir riktigt skarpt på bländare 5,6

testa =)
Lite väl lite info för att kunna bilda sig en uppfattning. När du säger bländare 5.6 vad har du för andra parametrar t.ex. ISO, slutartid, stativ/handhållen etc

En annan sak... vad är dina motiv?
Det är lite skillnad på att fotografera rörliga objekt eller objekt som är stilla.

Har du även bilder som backar upp påståendet så skulle jag gärna vilja se dem. Inte för att jag misstror dig utan för att bilda mig en uppfattning om vad andra anser vara "skarpt".

Jonas,

Jag tittade litet på din exempelbild och tycker det ser ut som om fokus har missat, antingen därför att optiken är felaktig, eller därför att AF har hittat något annat än flickans ansikte att fokusera på.

Gör som Johan föreslår; ta ett par bilder på något stillastående med kameran på stativ, så att skakoskärpa och AF-val kan uteslutas.

Per.

Det finns en tendens till skakoskärpa i bilden. Jag har själv en 18-70 och kan bara skylla mig själv på ev oskarpa bilder. Sedan är det väl också en redigeringsfråga för hur bilden upplevs - skarp eller oskarp. Jag tog mig friheten att skruva till din bild och åtminstone jag får ett annat intryck.

ha de

Bengt C

gladers skrev:
Det finns en tendens till skakoskärpa i bilden. Jag har själv en 18-70 och kan bara skylla mig själv på ev oskarpa bilder. Sedan är det väl också en redigeringsfråga för hur bilden upplevs - skarp eller oskarp. Jag tog mig friheten att skruva till din bild och åtminstone jag får ett annat intryck.

ha de

Bengt C

hmm, fick inte till medskick av filen; nytt försök

Bilagor

• 858242338_5233c03c27_o.jpg
    858242338_5233c03c27_o.jpg
    94.7 KB · Visningar: 552
=> Bengt C
Ja, bilden ser helt klart bättre ut men i den visningsstorleken kunde bilden lika gärna varit tagen med en engångskamera, tyvärr...

Jag ställde min D80 på stativ, ställde in A-läge där jag valde bländare f/5,6 på ca 55mm och ISO-200 vilket gav mig en slutartid på 1/6 s. Min dotter fick ställa upp på nytt som försökskanin och även om det är svårt för en 6-åring att sitta blickstill så gjorde hon ett jättebra jobb. Bilden togs med självutlösare och utan blixt.

Inget är gjort med bilden efter exponering utan det är direkt ur kameran. Jag vet inte vad ni tycker men i mina ögon är bilden för mjuk och saknar den riktiga skärpan.

http://farm2.static.flickr.com/1001/875563429_c65044f72d_o.jpg

En fundering, rent generellt borde det väl bara vara att skärpa upp bilden i efterhand i photoshop t.ex.

Vill du inte skärpa upp i efterhand så är det väl bara att ställa in max skärpa i kameran, du kan även ställa upp kontrasten ett knäpp, men du kommer inte få lika bra resultat som du får när du gör det i efterhand på datorn.

Själv så kör jag Raw-format, men jag har skärpan i kameran (D200) på max, då ser jag bättre på LCD'n hur skarp bilderna blir, sen stänger jag utav kameraskärpningen i editeringen i Capture NX och skärper upp exakt som jag önskar i efterhand med det programmet istället.

/kent

Bokeh skrev:
Vill du inte skärpa upp i efterhand så är det väl bara att ställa in max skärpa i kameran, du kan även ställa upp kontrasten ett knäpp, men du kommer inte få lika bra resultat som du får när du gör det i efterhand på datorn.

Själv så kör jag Raw-format, men jag har skärpan i kameran (D200) på max, då ser jag bättre på LCD'n hur skarp bilderna blir, sen stänger jag utav kameraskärpningen i editeringen i Capture NX och skärper upp exakt som jag önskar i efterhand med det programmet istället.

/kent
Med utgångspunkt av den senaste bilden, du tycker inte att bilden är så oskarp att jag skall förutsätta ett fel på linsen?

Sedan handlar det om att jag vill slippa allt för mycket editerade med bilderna i efterhand. Jag har inte Capture NX utan kör med Elements 5.0. Är bilden för något speciellt ändamål så kan jag lägga ner lite tid på den men jag vill helst ha så pass bra bilder direkt ur kameran som möjligt.

Jag skall testa att öka kontrast och skärpa ett steg direkt i kameran och köra så ett tag.

Jonas!

Om du inte vill justera bilden skärpemässigt i något bildbehandlingsprogram så måste du naturligtvis göra det i kameran.

Ställ in dessa parametrar på max och testa lite.

Fotografera något som kan upprepas, exempelvis en DN-sida på väggen och använd stativ.

Om resultatet blir dåligt får du gå vidare och kolla om kamera/optik lider av front-bakfokus.

Det gjorde mitt 18-70/D70s som justerades på garantin av Lasses kameraservice.

Sabud skrev:
Jonas!

Om du inte vill justera bilden skärpemässigt i något bildbehandlingsprogram så måste du naturligtvis göra det i kameran.

Ställ in dessa parametrar på max och testa lite.

Fotografera något som kan upprepas, exempelvis en DN-sida på väggen och använd stativ.

Om resultatet blir dåligt får du gå vidare och kolla om kamera/optik lider av front-bakfokus.

Det gjorde mitt 18-70/D70s som justerades på garantin av Lasses kameraservice.
Tack för din (och andras) kommentarer. Hoppas inte att ni får intycket av att jag absolut inte vill justera bilderna i efterhand men det är skönt att slippa sitta vid datorn i timtal med bilderna. Jag är datainjengör till vardags och sitter redan tillräckligt mycket framför skärmen.

Hur mycket "kött på benen" behöver man för att åberopa garantijobb? Kan man skicka upp kamaran med objektiv och säga något i stil med: "det blir inte så skarpa bilder" och få grejorna kalibrerade eller måste man veta exakt vad som äe fel (om nu något verkligen är fel)?

Kanske lite dumma frågor i mångas ögon men jag har pyntat över 10.000 kr för utrustningen och även om jag inser att det tar tid att lära sig så hoppas jag ju att utrustningen åtminstone skall vara OK.

Jag tror inte det är något fel på dina prylar, speciellt om du kör på normalinställningarna, bilderna blir lite softa och platta med normalinstälningarna.

Prova att sätta skärpan på max och ställ upp kontrasten ett snäpp, öka också färginställningen om du gillar feta färger, då är kameran inställd som tex en kompaktkamera är, färdiga bilder direkt ut från kameran, ta sedan en liknande bild och du kommer bli nöjd.

/kent

Här är en bild på ingången till Wallanbergs imperium tagen med AF-S DX ED 18-70/3.5-4.5G IF

Bilden visas i 100% och är nedskalad till 400X400. Ingen annan påverkan. Observera att denna bryska behandling gör bilden oskarp.

Kameran (D2x är ställd på hård skärpning och normal kontrast.

48mm
1/200 sek.
exp.komp. -0,7

Bilagor

• mgl_wallenberg.jpg.jpg
    mgl_wallenberg.jpg.jpg
    90.5 KB · Visningar: 214
Senast ändrad:
Här har du ett utsnitt som jag varit tvingad att skärpa något (r:0,3 / 100%) då denna misshandel av bildfilen kräver detta.

Bilagor

• mgl_wallenberg2.jpg.jpg
    mgl_wallenberg2.jpg.jpg
    89.4 KB · Visningar: 215
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar