Annons

Skarp glugg till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)
diffusor

Diffusion Dome, Oumni Bounce.

En mojäng som som sprider ljuset brett i fem riktingar. Det gör ljuset softare och perfekt o man studsar blixten i tak eller vägg. Det blir som ett tillräckligt allmänljus snarare än blixtljus.

Sitter alltid på även om det inte behövs utomhus.

För att återgå till skarpa gluggar kan jag varmt rekommendera 80-200/2.8D, så skarp så man nästan skär sig på bilderna redan vid f2.8.

Trracer skrev:
För att återgå till skarpa gluggar kan jag varmt rekommendera 80-200/2.8D, så skarp så man nästan skär sig på bilderna redan vid f2.8.

En sån har jag nu beställt från Scand.Photo 9995:- inkl moms.

Har gjort en grundlig research i två veckor innan jag beställde...såg en bild som Boris...ehh...nånting.. har tagit...ruskig skärpa. Det fick mig att slutligen ta beslutet....

Snäpp!

Ahaa. Då hänger jag med bounce har jag hört innan, men inte diffusor :p

Helgesson: Kan du skicka en länk så man får se den där knivskarpa bilden? ;)

tamino skrev:
Jag letar lite efter en skarp fast glugg till min D70...
50mm f/1,8 är ett riktigt fint objektiv precis som många påpekat. Om du inte behöver det extra 2/3-bländarsteget så skulle jag satsa på f/1,8 istället för f/1,4.

Om du nu har pengar så skulle jag annars rekommendera min favoritglugg, 105mm f/2D. Den är riktigt skarp och en fröjd att arbeta med, varning bara att skärpedjupet kan bli lite väl kort ibland. Jag tycker väldigt mycket om den och har inga problem med att man skär lite extra med D70:n. Man kan få till riktigt tighta sköna porträtt. Även 135:an dito ska vara riktigt trevlig men den har jag aldrig fingrat på själv så jag överlåter bedömningen till andra.

Andra fina objektiv jag hört gott om är 85mm f/1,8 och f/1,4. Träffade en kille som plåtade mycket med sin 85mm f/1,4 och verkade leva för den.

Re: Re: Skarp glugg till D70?

maxzomborszki skrev:
50mm f/1,8 är ett riktigt fint objektiv precis som många påpekat. Om du inte behöver det extra 2/3-bländarsteget så skulle jag satsa på f/1,8 istället för f/1,4.

Om du nu har pengar så skulle jag annars rekommendera min favoritglugg, 105mm f/2D. Den är riktigt skarp och en fröjd att arbeta med, varning bara att skärpedjupet kan bli lite väl kort ibland. Jag tycker väldigt mycket om den och har inga problem med att man skär lite extra med D70:n. Man kan få till riktigt tighta sköna porträtt. Även 135:an dito ska vara riktigt trevlig men den har jag aldrig fingrat på själv så jag överlåter bedömningen till andra.

Andra fina objektiv jag hört gott om är 85mm f/1,8 och f/1,4. Träffade en kille som plåtade mycket med sin 85mm f/1,4 och verkade leva för den.

Pengar är inte något som jag har gott om, så 105mm f/2D får nog vänta, först blir det nog 50mm 1,8D, nästa förmodligen en SB-800, och sen en macroglugg, sen så kan det blir något annat efter det, ex din favorit. ;)

Hur fungerar det med gamla manuella gluggar till D70:n då?

Har tankar på att köpa begagnade 50 mm samt 35 mm just för att de är billigare men ändå skarpa.

Frågan är egentligen; kan jag köra manuella gluggar till D70:n utan att förlora ljusmätningen?

Blacknwhite skrev:
Hur fungerar det med gamla manuella gluggar till D70:n då?

Har tankar på att köpa begagnade 50 mm samt 35 mm just för att de är billigare men ändå skarpa.

Frågan är egentligen; kan jag köra manuella gluggar till D70:n utan att förlora ljusmätningen?

ICKE!

Det går att använda manuella gluggar, men då måste du ta provbilder..och använda kameran som ljusmätare först...Jag har testat med mitt 50 mm 1,4...skitsvårt att fokusera till att börja med...sen komer ju ljusmätningen. Såå..ögonblicksbilder kan du fetglömma!!

Hupp!

Re: Re: Re: SB800

emil t skrev:
Ja visst gör den det. Men i och med 800an ofta går på full kraft då så kan jag tänka mig att 600an kan underexponera.

600an är säkert tillräcklig men det känns skönt att ha lite extra kraft.

Hehe... fick just en syn i mitt inre hur du glömt tidsfördröjningen på, trycker av några ggr, tittar upp från kameran, hamnar i ögonhöjd med blixten "vad i..?!" *blixt* :D :D

Helgesson skrev:
Såå..ögonblicksbilder kan du fetglömma!!

Hupp!
Ähh, det är ju bara att förinställa.

Ställ optiken på fem meter och lämplig bländare/tid.
Bara att ställa bl 11 och 1/250 när solen kommer fram och skjuta om något händer.

5,6 1/60 i mulet väder. [ISO400]

2,8 1/8 i ett kvällsrum. [ISO800]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar